23948sdkhjf

Så ska Xiaomi erövra Sverige

Allt fler asiatiska kedjor och varumärken etableras i Sverige. Ett av dem är kinesiska märket Xiaomi vars nordiska distributör räknar med att nå en halv miljard i omsättning i år.

Allt startade 2014 när Krister Sundquist återvände till Sverige efter en tid utomlands och drog igång en onlineverksamhet för produkter inom smarta hem-lösningar.

Efter en tid som officiell återförsäljare av Xiaomi, via Mi store, blev han och affärspartnern Jojje Måbrant distributörer av varumärket genom East & West Distribution 2018. Duon har byggt upp en onlineverksamhet för märket i hela Norden och via återförsäljare som Netonnet, Elgiganten, Roboteksperten och Verkkokauppa.

I åtagandet ligger även fysiska butiker och första enheten, Mi store, öppnar i Westfield Mall of Scandinavia i vår.

– Många har använt Xiaomis produkterna utan att veta om det då företaget är leverantör av hårdvaran till flera elscootermärken, tidigare bland annat till Voi, som syns på gator runt om i Sverige och Europa. Det är dags att positionera varumärket i sin egen rätt, säger Jojje Måbrant till Dagens Handel.

På ytan om 150 kvadratmeter ska bredden i märket visas för första gången i Skandinavien. Smartphones hamnar i centrum men även robotdammsugare, elscootrar, övervakningssystem och riskokare har sin givna plats samt resväskor och ryggsäckar. Dessutom blir det Nordenpremiär för tv-apparater; ett affärsområde där Xiaomi är störst på flera marknader.

Köpcentrumet är noga valt och företaget har väntat på rätt läge en längre tid.

– Mall of Scandinavia har en diversifierad målgrupp: Det blir en perfekt yta för att introducera märket till en bred kund som inte bara bor i Stockholm, säger Jojje Måbrant.

Ytan ligger inte bland telecom- och teknikedjorna utan på modeplanet vilket är att föredra, menar Jojje Måbrant, då märket hamnar i rätt sammanhang som livsstilsmärke. Han poängterar att satsningen inte bara handlar om Sverige. Företaget har distributionsrättigheter för varumärket i Norden och nästa butik kan hamna i någon av de andra nordiska huvudstäderna.

East & West Distribution stänger böckerna för fjolåret med en omsättning på cirka 250 miljoner kronor och räknar med att dubbla omsättningen under innevarande år.

– Det finns en väldigt stor potential i varumärket och vi har bara satt bollen i rullning. Globalt och i många europeiska länder är varumärket välkänt och innehar plats 2-3 för mest sålda smartphones på flera europeiska marknader. I Indien är man den största aktören med nära 30 procent marknadsandel.

Framgången vilar på grundaren Lei Juns vision om prisstrategin att erbjuda marknaden bra produkter och hålla vinstmarginalen till 5 procent.

– På det viset kan vi konkurrera med produkter som prismässigt ligger betydlig lägre än likvärdiga och ofta mycket dyrare produkter från andra varumärken.

Den asiatiska invasionen på senare år följer en trend som Svensk Handel sett pågå en längre tid då allt fler internationella aktörer och kedjor etablerar sig i Sverige.

– Att fler internationella aktörer och kedjor etablerar sig i Sverige är ett uttryck för att handeln blir allt mer global och många svenskar blir allt mer bekanta, genom resor och digital handel, med internationella koncept, säger Hans Tjernström, presschef på Svensk Handel.

Varför just Sverige är attraktivt för asiatiska kedjor kan inte Hans Tjernström sia om men tror att det är mer tillfällighet än trend att de kommit flera koncept under de senaste åren.

– Men det vi kan konstatera är att konkurrensen hårdnar för de svenska detaljhandelsbolagen, på en redan tämligen tuff marknad, och det är en konkurrens som vi tror kommer att öka även framgent då Skandinavien är en attraktiv marknad, säger Hans Tjernström.

Fler asiatiska kedjor i Sverige

Asari

Japanska prylkedjan Asari öppnade butik i Gallerian i Stockholm strax innan jul och öppnar snart butik i Kista. Sedan tidigare finns butik i Birsta, Sundsvall, för konceptet som grundades 2016 och som sedan i fjol ägs av Japan Global Fund och Japan United industries. Har 450 butiker globalt. Första butiken för konceptet i Sverige öppnade 2018.

Usupso

Japanska varumärket Usupso, grundat i Tokyo 2013, gjorde entré i Sverige i Malmö 2019. Sedan starten har konceptet, grundat av Wei Lei, expanderat kraftigt internationellt och har i dag över 1 000 butiker i mer än 50 länder världen över. I sortimentet finns accessoarer, heminredningsartiklar, hemelektronik och smink.

Muji

Japanska detaljhandelskedjan Muji, grundad 1989, har funnits i Sverige sedan 2004 men fram till i september 2018 drevs varumärket i Sverige i regi av Åhléns och på franchisebasis. Sedan september 2019 hyr Muji en yta om 1 216 kvadratmeter på Åhléns i Stockholm och expansion med fler nordiska butiker väntar.

Uniqlo

Den japanska modejätten öppnade första butiken i Sverige på Hamngatan i Stockholm hösten 2018. Butiken om 1 600 kvadratmeter var den första i Skandinavien, sedan dess har en butik öppnat även i Köpenhamn. Sverige blev Uniqlos 20:e marknad. Ägs av den japanska modejätten Fast Retailing.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.203