23948sdkhjf

Så ska Xiaomi erövra Sverige

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Allt fler asiatiska kedjor och varumärken etableras i Sverige. Ett av dem är kinesiska märket Xiaomi vars nordiska distributör räknar med att nå en halv miljard i omsättning i år.

Allt startade 2014 när Krister Sundquist återvände till Sverige efter en tid utomlands och drog igång en onlineverksamhet för produkter inom smarta hem-lösningar.

Efter en tid som officiell återförsäljare av Xiaomi, via Mi store, blev han och affärspartnern Jojje Måbrant distributörer av varumärket genom East & West Distribution 2018. Duon har byggt upp en onlineverksamhet för märket i hela Norden och via återförsäljare som Netonnet, Elgiganten, Roboteksperten och Verkkokauppa.

I åtagandet ligger även fysiska butiker och första enheten, Mi store, öppnar i Westfield Mall of Scandinavia i vår.

– Många har använt Xiaomis produkterna utan att veta om det då företaget är leverantör av hårdvaran till flera elscootermärken, tidigare bland annat till Voi, som syns på gator runt om i Sverige och Europa. Det är dags att positionera varumärket i sin egen rätt, säger Jojje Måbrant till Dagens Handel.

På ytan om 150 kvadratmeter ska bredden i märket visas för första gången i Skandinavien. Smartphones hamnar i centrum men även robotdammsugare, elscootrar, övervakningssystem och riskokare har sin givna plats samt resväskor och ryggsäckar. Dessutom blir det Nordenpremiär för tv-apparater; ett affärsområde där Xiaomi är störst på flera marknader.

Köpcentrumet är noga valt och företaget har väntat på rätt läge en längre tid.

– Mall of Scandinavia har en diversifierad målgrupp: Det blir en perfekt yta för att introducera märket till en bred kund som inte bara bor i Stockholm, säger Jojje Måbrant.

Ytan ligger inte bland telecom- och teknikedjorna utan på modeplanet vilket är att föredra, menar Jojje Måbrant, då märket hamnar i rätt sammanhang som livsstilsmärke. Han poängterar att satsningen inte bara handlar om Sverige. Företaget har distributionsrättigheter för varumärket i Norden och nästa butik kan hamna i någon av de andra nordiska huvudstäderna.

East & West Distribution stänger böckerna för fjolåret med en omsättning på cirka 250 miljoner kronor och räknar med att dubbla omsättningen under innevarande år.

– Det finns en väldigt stor potential i varumärket och vi har bara satt bollen i rullning. Globalt och i många europeiska länder är varumärket välkänt och innehar plats 2-3 för mest sålda smartphones på flera europeiska marknader. I Indien är man den största aktören med nära 30 procent marknadsandel.

Framgången vilar på grundaren Lei Juns vision om prisstrategin att erbjuda marknaden bra produkter och hålla vinstmarginalen till 5 procent.

– På det viset kan vi konkurrera med produkter som prismässigt ligger betydlig lägre än likvärdiga och ofta mycket dyrare produkter från andra varumärken.

Den asiatiska invasionen på senare år följer en trend som Svensk Handel sett pågå en längre tid då allt fler internationella aktörer och kedjor etablerar sig i Sverige.

– Att fler internationella aktörer och kedjor etablerar sig i Sverige är ett uttryck för att handeln blir allt mer global och många svenskar blir allt mer bekanta, genom resor och digital handel, med internationella koncept, säger Hans Tjernström, presschef på Svensk Handel.

Varför just Sverige är attraktivt för asiatiska kedjor kan inte Hans Tjernström sia om men tror att det är mer tillfällighet än trend att de kommit flera koncept under de senaste åren.

– Men det vi kan konstatera är att konkurrensen hårdnar för de svenska detaljhandelsbolagen, på en redan tämligen tuff marknad, och det är en konkurrens som vi tror kommer att öka även framgent då Skandinavien är en attraktiv marknad, säger Hans Tjernström.

Fler asiatiska kedjor i Sverige

Asari

Japanska prylkedjan Asari öppnade butik i Gallerian i Stockholm strax innan jul och öppnar snart butik i Kista. Sedan tidigare finns butik i Birsta, Sundsvall, för konceptet som grundades 2016 och som sedan i fjol ägs av Japan Global Fund och Japan United industries. Har 450 butiker globalt. Första butiken för konceptet i Sverige öppnade 2018.

Usupso

Japanska varumärket Usupso, grundat i Tokyo 2013, gjorde entré i Sverige i Malmö 2019. Sedan starten har konceptet, grundat av Wei Lei, expanderat kraftigt internationellt och har i dag över 1 000 butiker i mer än 50 länder världen över. I sortimentet finns accessoarer, heminredningsartiklar, hemelektronik och smink.

Muji

Japanska detaljhandelskedjan Muji, grundad 1989, har funnits i Sverige sedan 2004 men fram till i september 2018 drevs varumärket i Sverige i regi av Åhléns och på franchisebasis. Sedan september 2019 hyr Muji en yta om 1 216 kvadratmeter på Åhléns i Stockholm och expansion med fler nordiska butiker väntar.

Uniqlo

Den japanska modejätten öppnade första butiken i Sverige på Hamngatan i Stockholm hösten 2018. Butiken om 1 600 kvadratmeter var den första i Skandinavien, sedan dess har en butik öppnat även i Köpenhamn. Sverige blev Uniqlos 20:e marknad. Ägs av den japanska modejätten Fast Retailing.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Target stänger butiker på grund av upplopp

Matkasseföretag hämtar CFO från Speqta

E-handel för Flying Tiger

Normal öppnar 10 minibutiker

1

Svensk Handel: Riv upp plastpåseskatten – underlaget felaktigt

Polarn O. Pyret i Norge i rekonstruktion

Dotterbolaget omfattar 21 butiker.

Nyhetsbrev

Stabilt konkursläge men en andra våg hotar i höst

Arkiv

Jaktia i medvind – öppnar ny butik i september

Digitala kvitton skapar nya möjligheter för relationsbyggande med kunderna

Icas storsatsning på digitala kvitton i samarbete med Kivra inspirerar andra aktörer inom retail att följa efter.

Tio nya Julavaruhus och fem nya Hööksbutiker under 2020

Han är ny ordförande i Svensk Egenvård

Förändringar i Väsby centrum – Willys tar över efter Coop

Hos dem ökar e-handeln mest

Footways omsättning backar

125 000 pandemianställda får fast jobb hos Amazon

Boohoo köper resten av snabbväxande Pretty Little Thing

Ellos vd lämnar

Marina Davarinou kliver av vd-posten efter drygt tre år.

Cervera presenterar nytt affärsområde

Nytt cityläge för Kjell & Company

Här öppnar Glitter

Nätapoteket växer och flyttar till nytt lager

Nu öppnar Ronneby Outlet

På nytt jobb
Ny ordförande i Svenska Stadskärnor

Plus

Glöm inte uppgradera betallösningen i tid

På nytt jobb
Han tar klivet upp som vd för HL Display

1

Här byter Life läge

H&M avbryter snart permitteringar vid huvudkontoret

Kungsängen till Åhléns

Ännu en Cykelringen-butik i konkurs

XXL återkallar permitterad personal i Norge och Finland

H&M har återöppnat 500 butiker senaste veckan

Plus

E-handeln exploderar – men kan bli mer lokal

Jysk nära 150 butiker i Sverige

På nytt jobb
På ny post hos Elon

Gateau öppnar nytt – på nätet

På nytt jobb
Blir centrumchef hos Citycon

6 300 handelsföretag kan slås ut innan stödåtgärder når fram

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Sänd till en kollega

0.125