23948sdkhjf

Oron för smitta stor bland butiksanställda – Handels hotar med skyddsstopp

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

60 procent tycker att arbetsgivarna borde gjort mer.

Oron för att smittas av covid-19 är stor bland de anställda i butikerna. Sex av tio förtroendevalda tycker inte att arbetsgivarna har gjort tillräckligt för att de anställda ska känna sig trygga på jobbet, skriver Handelsnytt och refererar till en undersökning som gjorts av fackförbundet Handels.

Läs också: Explosion av nya medlemmar till Handels

Thea Holmlund, utredare på Handelsanställdas förbund, har gjort enkäten som 800 skyddsombud och förtroendevalda har svarat på. 

– Det är ofta först när personalen tagit initiativ – som plexiglas i kassan – som det har hänt något. Trots att det är arbetsgivarens ansvar. Skyddsstopp är absolut en möjlighet om arbetsgivaren inte tar sitt ansvar. Kan butikerna inte ordna en trygg arbetsmiljö så kan de inte hålla öppet, säger Thea Holmlund till Handelsnytt.

Drygt hälften har riskbedömt vilka arbetsuppgifter som kan innebära smitta, men bara en tredjedel har undersökt hur förändrad arbetsbelastning och anställdas allmänna säkerhet, som vid hot, påverkas av coronakrisen.

– Enkäten visar att arbetsgivaren inte får glömma alla andra viktiga delar av arbetsmiljön, även de som inte har direkt med smitta att göra. På många ställen har arbetsbelastningen blivit tyngre. Man hinner inte städa för att man har så mycket att göra.

Svensk Handel och Svensk Dagligvaruhandel har slagit fast riktlinjer som handeln ska följa. Men bara en femtedel av arbetsgivarna har utsett en ansvarig för att begränsa antalet kunder i butiken. Nästan lika få har kösystem utanför butiken. Inte ens en tredjedel har möblerat om för att minska trängseln på golvet.

– Plexiglas kan skydda anställda i kassan, men på golvet finns inget skydd och där har man ingenstans att ta vägen, säger Thea Holmlund.

Så många har infört de här åtgärderna i butikerna:

  • 92 % handskar och handsprit till personalen.
  • 90 % gett information.
  • 83 % markeringar om att kunder ska hålla avstånd.
  • 67 % har infört noggrannare städning.
  • 27 % har möblerat om för att undvika trängsel.
  • 24 % har kösystem utanför butiken.
  • 22 % har utsett ansvariga för att avgöra om man behöver begränsa antalet kunder.
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nu är det officiellt: Amazon väljer Eskilstuna logistikpark

NK har fått två tredjedelar av hyresstödet i Stockholm

4 959 759 kronor har använts för hyresrabatter till Departements & Stores.

1 500 jobb hotade hos WHSmith

Arken Zoo stärker butiksnätverket i Göteborg

Här stänger modekedjan

H&M-varumärke i blåsväder – anklagelser om rasism

Nyhetsbrev

Akademibokhandeln öppnar och stänger

Arkiv

Invigningsdatum för Xiaomis första Mi Store i Sverige

Modeoutlet noterar försäljningsrekord i juli

Jollyroom plockar in kapital

Allt närmare Amazon Go-lansering i London

VRG genomför riktad nyemission

På nytt jobb
Blir kommunikationschef hos Jysk

Ljusning för Thernlunds: "Kunderna har kommit tillbaka till butikerna"

I juli ökade försäljningen i de fysiska butikerna med nära 30 procent. Nu väntar ytterligare satsningar på e-handel och sortiment.

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

Modemärken öppnar tillfälligt i Kärnan

Svensk Digital Handel om Amazon: "Konkurrensen måste ske på lika villkor"

Svensk Digital Handel välkomnar Amazon men siar att prispress och tuff konkurrens väntar.

Amazon bekräftar: Lanseringen av svensk sajt redan igång

VRG utser ny koncernledning och ansöker om förlängd rekonstruktion

Ackordsförslag skickas nu ut till bolagets borgenärer.

Från Miinto till Zalando

Rekordhandel i Värmland när gränsen öppnades

På nytt jobb
Hon lämnar Fazer för Nordea

Öppnar ny outlet vid norska gränsen

Amazon ser ut att få helsvensk lansering

Ökad försäljningsvolym i detaljhandeln

På nytt jobb
Återvänder till Duni – som vd

Makeup Mekka till Sverige

Färre konkurser i detaljhandeln i juli

Första spadtaget för nytt Biltemavaruhus

Premiär för Butterick's i köpcentrum

RNB: Klartecken för fortsatt rekonstruktion

Zalando knyter till sig Arket

Foodora hackat – en halv miljon kunders personuppgifter läckta

Stark vändning för Uniqlo – ökade med 26 procent

På nytt jobb
Två lämnar och två tillkommer i Clas Ohlsons styrelse

Norgesgruppen lägger 200 butikers order hos Pricer

Se alla Företagens egna nyheter

Årstider - Marknadsföring - Upplevelser

Att spela musik i butik - Vilken licens gäller?

Ljud som säljer och musiken som vi minns

Upplevelse i Butik – Så skapar du en butik som Säljer!

Vad är sinnesmarkandsföring?

IMAS levererar besöksräknare till Polestars nya showrooms

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Sänd till en kollega

0.125