23948sdkhjf

Ny typ av försäljningsautomat för premiumprodukter

Urbanistas hörlurar i ”vending machine” på Centralen i Stockholm.

En ny typ av försäljningsautomat, av typen klassisk ”vending machine”, har dykt upp på Centralen i Stockholm. På 60 sekunder kan kunden helt på egen hand köpa hörlurar från Urbanista lika enkelt som man annars köper choklad eller läsk. 

– Den här typen av maskin med försäljning av varor med högre värde har funnits i tio år i USA och Asien, men är relativ ny i norra Europa. Jag har kollat runt och inte sett någon i Norden förut, så det är helt klart en av de första, säger Daniel Nowak som har titeln vice president sales and marketing hos Signifi Solutions.

Kanadensiska Signifi Solutions är experter på automatiserad retail. Bolaget ställde ut premiumautomaten på Centralstationen i Stockholm i förra veckan. Hittills har det registrerats i snitt tre köp per dag. Men då handlar det om produkter som kostar 799 kronor och uppåt. Det är Daniel Nowak nöjd med, särskilt som det i coronatider rör sig betydligt mindre folk på Centralen än normalt.

Att det tagit tid för automaten att göra entré i norra Europa har med konsumentbeteenden att göra, menar Nowak.

– Konsumenterna i Norden har inte varit mogna för den här typen av försäljningssituationer. Det är bara på senare år som det har ändrats.

Coronapandemin har också skyndat på utvecklingen eftersom försäljning utan personlig kontakt nu ses som något positivt. För att ytterligare minska risken för smittspridning så kommer maskinen också att förses med en speciell bakteriedödande film.

– Förhoppningsvis kan det ske inom någon vecka.

Kontokortsterminalen som möjliggör obemannade köp kommer från Worldline Valina. Det går både att betala med vanliga betalkort (Urbanista har valt Visa Mastercard) samt med Samsung, Apple och Google Pay.

Hela automaten kostar från 200 000 kronor och uppåt och är modulärt uppbyggd. Det går enkelt att bygga om planogrammen utan verktyg. 

Daniel Nowak är inte orolig för säkerheten trots att värdet på produkterna är så pass högt. Det handlar om en robust maskin som väger cirka 300 kilo och är försedd med tre haklås. Dessutom är den placerad på en plats där det ständigt är folk i rörelse. 

Tågstationer och flygplatser är därför särskilt lämpliga miljöer. Signifi har nyligen rullat ut fyra liknande automater på flygplatser i USA. Diskussioner pågår också med Swedavia om att placera en automat på Arlanda när flygtrafiken börjar återupptas på allvar.

Enligt Daniel Nowak är flera retailföretag intresserade att följa Urbanista i spåren. Förutom ren försäljning får företaget i fråga även rörlig digital marknadsföring som en del av konceptet.

– Inom någon månad har minst två företag till automater någonstans.

Artikeln är en del av vårt tema om Teknik.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11