23948sdkhjf

H&M: Brakförlust och stängning av 170 butiker

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Nettominskning med 40 butiker när H&M stänger fler butiker än de öppnar.

Klädjätten H&M:s resultat och bruttomarginal för kvartalsperioden mars-maj i det brutna räkenskapsåret var lägre än väntat. Men samtidigt påverkas rapportsiffrorna av nya redovisningsregler som komplicerar jämförelser med analytikernas prognoser. Allt eftersom H&Ms butiker har öppnats igen har försäljningen successivt börjat återhämta sig och den utvecklingen har hittills varit bättre än väntat, enligt vd Helena Helmersson.

Läs också: Fortfarande nästan 4 000 H&M-butiker stängda

Klädbolaget H&M redovisar ett rörelseresultat på -6.188 miljoner kronor för det andra kvartalet (mars-maj) i det brutna räkenskapsåret 2019/2020.

Analytikerna hade enligt Infronts sammanställning av 14 estimat väntat sig ett rörelseresultat på i genomsnitt -6.004 miljoner kronor.

Bruttomarginalen blev 46,3 procent, jämfört med förväntade 47,4 procent.

Siffrorna avser den nya redovisningen inklusive förändringar genom IFRS-16. På det gamla sättet att redovisa var H&M:s rörelseresultat -6.494 miljoner kronor. Enligt en sammanställning av sju analytikers estimat väntades rörelseresultatet på det gamla sättet att redovisa uppgå till -6.577 miljoner kronor.

Läs också: Så parerar H&M coronakrisen

H&M:s försäljning under perioden 1-24 juni sjönk med 25 procent i lokala valutor jämfört med motsvarande månad föregående år. Tidigare har H&M redovisat försäljningen för perioden 1-13 juni, som sjönk med 30 procent i lokala valutor.

"Allteftersom butikerna återöppnats har vår totala försäljning successivt börjat att återhämta sig. Takten varierar stort mellan marknaderna, bland annat på grund av olika lokala restriktioner, men hittills har utvecklingen varit bättre än väntat", uppger vd Helena Helmersson i delårsrapporten.

"Även om den allmänna konsumtionen fortfarande är dämpad visar vår återhämtning att vårt sortiment är relevant och uppskattas av kunderna", skriver H&M vidare i rapporten.

Onlineförsäljningen ökade med 36 procent mätt i kronor och med 32 procent i lokala valutor i det gångna kvartalet.

Läs också: H&M har inlett dialog om permitteringar

"Den positiva utvecklingen för onlinehandeln har fortsatt även sedan vi börjat öppna våra butiker igen", skriver Helena Helmersson i vd-ordet.

Exakt hur onlineförsäljningen har utvecklats hittills under juni förefaller dock inte framgå av delårsrapporten.

H&M-gruppen kommer under innevarande år stänga fler butiker, och öppna färre, än vad bolaget tidigare räknat med. Det framgår också av rapporten för det andra kvartalet.

"För helåret 2020 ökar stängningstakten och antalet öppningar minskar jämfört med tidigare planerat. Cirka 170 stängningar och cirka 130 öppningar planeras, vilket ger en nettominskning av antalet butiker om cirka 40", skriver H&M i rapporten.

Läs också: Tidigare Sverigechef för H&M till Pandora

Tidigare räknade bolaget med att öppna cirka 35 nya butiker netto under räkenskapsåret 2019/2020. Då planerades att cirka 130 att skulle stängas och att cirka 165 nya butiker inklusive franchise skulle öppnas.

Ny planerad H&M-butiksmarknad är Panama via franchise och en väntas öppna under första halvåret 2021. Här har bolaget tidigare sagt mot slutet av 2020.

H&M upprepar att Australien blir ny H&M-onlinemarknad, med planerad start under slutet av 2020.

H&M:s varulager uppgick vid utgången av det andra kvartalet (utgången av maj) till 40 miljarder kronor, en minskning med 3 procent justerat för valuta i förhållande till motsvarande period 2019. Varulagret utgjorde 19,2 procent (18,3) av omsättningen exklusive moms, rullande tolv månader.

Läs också: H&M permitterar 2000 i Norge

"De senare årens framgångsrika förändringsarbete inom H&M-gruppen ger goda förutsättningar för att både parera den pågående situationen och fortsätta det positiva momentum som bolaget befann sig i fram till covid-19-virusets utbrott", skriver bolaget om lagersituationen.

H&M bedömer samtidigt att prisnedsättningarna bedöms bli höga även under tredje kvartalet.

"Kostnaderna för prisnedsättningarna som en andel av omsättningen bedöms att öka med cirka 2 till 3 procentenheter under tredje kvartalet jämfört med motsvarande kvartal föregående år", prognosticerar bolaget i rapporten för det andra kvartalet.

Mer om: h&m
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Zalando knyter till sig Arket

Footway köper upp Solestory

Ökning för Clas Ohlson: ”Tydligt att vi träffat rätt”

Clas Ohlsons försäljning ökade med 5 procent i juni.

Dagligvaruindex: Försäljningen upp 9,3 procent i juni

Willys och Hemköp franchise ångar på – kraftigt tapp för Snabbgross

På nytt jobb
Han blir ny finansdirektör hos Postnord

Nyhetsbrev

Drömkvartal för Byggmax – corona och tidig vår eldade på försäljningen

Kunderna fick inte nog av hemmafixandet.

Arkiv

Foodora hackat – en halv miljon kunders personuppgifter läckta

Odd Molly uppför ny logistikbyggnad

En ny 2 500 kvadratmeter byggnad beräknas vara färdigställd våren 2021.

Kläd- och skohandeln fortsätter att sjunka

Avslöjar: Coop öppnar Amazon Go-butiker nästa år

Ett antal av de obemannade butiker som Coop planerar att öppna kommer istället att bli Coop Go-butiker. Om det och flera andra tekniska planer berättar Amer Mohammed, chef för Coops affärsområde Digital, i en intervju med Dagens Handels systertidning Fri Köpenskap.

G-star Raw i konkurs i Sverige

Stark vändning för Uniqlo – ökade med 26 procent

Boohoo kastas ut av Amazon, Zalando och Next

Flera företag bryter med klädmärket Boohoo efter rapport om dåliga arbetsförhållanden.

Cervera tredubblade e-handeln: ”Inte bara coronaeffekt”

Stora förluster för RNB – Polarn O. Pyret ökade försäljningen

Åhléns först ut när Uber börjar med snabba hemleveranser av prylar

Uber lanserar nya leveranstjänsten Uber Direct som levererar varor inom 30 minuter.

På nytt jobb
Två lämnar och två tillkommer i Clas Ohlsons styrelse

Norgesgruppen lägger 200 butikers order hos Pricer

Lexington etablerar sig i Polen och öppnar första butiken i Paris

Första pelarna på plats vid Axfoods nya megalager

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Ellos ska lansera heminredning från Jotex i Europa

Miljardvallen sprängd för Jula i juni

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Instabox över en miljon användare – fyrdubblar omsättningen

Ingelsta Kalkon stänger tre delikatessbutiker

Handelstrender: Färre men större företag – och mer värderingsstyrt

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Nya kreditlagen träder i kraft – rusning till Swish

Tillfällig Lagerhaus även till C4

Konkurrensverket granskar e-handeln

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Microsoft byter retailstrategi – stänger alla 83 fysiska butiker

Se alla Företagens egna nyheter

Att spela musik i butik - Vilken licens gäller?

Ljud som säljer och musiken som vi minns

Upplevelse i Butik – Så skapar du en butik som Säljer!

Vad är sinnesmarkandsföring?

IMAS levererar besöksräknare till Polestars nya showrooms

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Sänd till en kollega

0.109