23948sdkhjf

Stora förluster för RNB – Polarn O. Pyret ökade försäljningen

Polarn O. Pyrets butiksförsäljning halverades medan e-handeln ökade med 187 procent.

Klädbolaget RNB, Retail and Brands, med varumärkena Polarn O. Pyret, Brothers och Departments & Stores, redovisar ett resultat efter skatt på -318 miljoner kronor för det tredje kvartalet (mars-maj). Rörelseresultatet uppgick till -285 miljoner kronor (-17).

Läs också: Borgenärerna säger ja till RNB:s ackord

Nettoomsättningen uppgick till 324 miljoner kronor (511). Jämförbar försäljning i alla länder för koncernen minskade med 32,1 procent. Försäljningen i jämförbara enheter i Sverige minskade med 32,5 procent, jämfört med marknadens nedgång om 28,5 procent.

Affärsområdet Polarn O. Pyret ökade försäljningen under perioden mars-maj med 4 procent. Butiksförsäljningen halverades medan e-handeln ökade med 187 procent.

"Mars månad var extremt tufft för att sedan vända till två positiva försäljningsmånader tack vare ett fokus på e-handel. Butikerna i Norge och delar av Finland var helt stängda i flera veckor. Under detta omtumlande kvartal är det ett riktigt styrketecken med en försäljningsökning", skriver RNB:s vd Kristian Lustin i delårsrapporten.

Enligt vd:n har Polarn O. Pyret, tack vare den pågående företagsrekonstruktionen, gjort fundamentala förändringar med stora kostnadsneddragningar av såväl butikshyror som personalkostnader. Total 13 butiker har stängts i kvartalet. Polarn O. Pyrets nettoomsättning i det tredje kvartalet uppgick till 144 miljoner kronor.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.078