Bedömare: Black Friday väntas stagnera i Sverige
Den svenska upplagan av shoppingeventet Black Friday har under flera år vuxit kraftigt i storlek. Men i år väntas handeln stagnera, enligt bedömare.
Efter att ha vuxit med 10-20 procent per år väntas Black Friday i år öka blygsamt, säger Prisjakts Nordenchef Carl Vult von Steyern, till Ehandel.
"I år väntar jag mig att handeln för första gången i Black Fridays historia kommer stagnera. Max 1-2 procent med max 1-2 procent i tillväxt, kanske till och med att handeln backar någon enstaka procent", säger han med hänvisning till den totala handeln.
E-handeln väntas dock fortsätta att skörda framgångar. Carl Vult von Steyern hänvisar till en Sifoundersökning som visat att 42 procent av svenskarna avser att shoppa online i stället för i butik vid årets Black Friday.
Även Klarnas presschef Niklas Gillström räknar med ett starkt shoppingevent på nätet, då Black Friday i flera år vuxit som event samtidigt som coronapandemin får folk att undvika butiker.
"Dessa två trender i kombination pekar på att vi går mot den mest online-intensiva Black Friday någonsin", säger han till Ehandel.
Enligt Nets ökade den svenska försäljningen under fjolårets Black Friday med 7 procent. För åren 2018 och 2017 var ökningarna 10 respektive 21 procent.