23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Bedömare: Black Friday väntas stagnera i Sverige

Den svenska upplagan av shoppingeventet Black Friday har under flera år vuxit kraftigt i storlek. Men i år väntas handeln stagnera, enligt bedömare.

Efter att ha vuxit med 10-20 procent per år väntas Black Friday i år öka blygsamt, säger Prisjakts Nordenchef Carl Vult von Steyern, till Ehandel.

"I år väntar jag mig att handeln för första gången i Black Fridays historia kommer stagnera. Max 1-2 procent med max 1-2 procent i tillväxt, kanske till och med att handeln backar någon enstaka procent", säger han med hänvisning till den totala handeln.

E-handeln väntas dock fortsätta att skörda framgångar. Carl Vult von Steyern hänvisar till en Sifoundersökning som visat att 42 procent av svenskarna avser att shoppa online i stället för i butik vid årets Black Friday.

Även Klarnas presschef Niklas Gillström räknar med ett starkt shoppingevent på nätet, då Black Friday i flera år vuxit som event samtidigt som coronapandemin får folk att undvika butiker.

"Dessa två trender i kombination pekar på att vi går mot den mest online-intensiva Black Friday någonsin", säger han till Ehandel.

Enligt Nets ökade den svenska försäljningen under fjolårets Black Friday med 7 procent. För åren 2018 och 2017 var ökningarna 10 respektive 21 procent.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.141|