23948sdkhjf

Årets julklapp: "Uttrycket ”att äta ute” har fått en ny innebörd"

För trettiotredje året i rad utser HUI Research Årets julklapp som under coronaåret 2020 är stormköket. "Kramar har bytts mot social distansering, semestern har blivit svemester och uttrycket ”att äta ute” har fått en ny innebörd", skriver HUI Research i ett pressmeddelande.

– Coronapandemin har lett till en mycket stark trend där vi svenskar umgåtts mer utomhus, både i våra lokala grönområden och på längre vandringar. Trenden har också synts i detaljhandelns försäljning. Årets julklapp 2020 – stormköket – speglar detta, säger Jonas Arnberg,vd, HUI Research i en kommentar.

HUI Research menar också att ”klappen en brinnande låga i en mörk tid” och att stormköket är en reflektion över svenskarna återupptäckt den svenska naturen och friluftsliv, förändrade semestervanor och umgås utomhus men "stormköket kan även vara en påminnelse om att människan har en förmåga att tämja naturens enorma krafter", menar HUI Research.

– När vi söker oss ut i naturen uppstår behov av nya kläder och ny utrustning. Pengar som annars hade lagts på utlandsresor har delvis gått till inköp av tält, sovsäckar och stormkök i syfte att maxa svemestern, och sporthandeln har därför sett fina försäljningssiffror under året när flera andra branscher har haft det tufft, säger Jonas Arnberg vidare.

Motivering - Årets julklapp 2020

"Till följd av coronakrisen har utomhustrenden accelererat kraftigt och besöken på vandringsleder och fjälltoppar har slagit nya rekord – trots en mycket begränsad turism från utlandet. Semestern blev till svemester och restaurangmåltider med vin ersattes med stormköksmiddag och termoskaffe. 2020 var året då svenskarna återupptäckte den svenska naturen och stormköket representerar därför den, på många sätt märkliga, tid vi lever i".

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079