23948sdkhjf

Snabb anpassning avgörande för framgång inom detaljhandeln

Smidighet och flexibilitet har aldrig varit viktigare än just nu, menar Laurent Homeyer på Workday i ett debattinlägg.

Det är näst intill omöjligt att nämna ett år i historien där konsumenters köpbeteenden har förändrats så drastiskt som de har gjort under 2020. En ny studie från Accenture visar att ökningen av näthandeln till följd av coronapandemin har lett till att e-handeln haft dryga 10 års tillväxt på bara några månader. 

Många återförsäljare behöver göra större förändringar för att hänga med och det finns både inspiration och lärdomar att hämta från de som lyckats – de som tidigt började lägga om och agera flexibelt och som inte långt efter att pandemin bröt ut insåg att de behövde göra mer än att bara reagera på förändrade konsumentmönster och nya sociala restriktioner. Dessa återförsäljare omdefinierar kontinuerligt sin verksamhet för att bli mer proaktiva, och använder data till sin fördel.

För att kunna se framåt, måste e-handlare och återförsäljare se tillbaka. När coronapandemin drabbade konsumenterna i våras gapade många butikshyllor tomma i bunkringshysterin, vilket innebar en rekordperiod för många butiker. Även om detta på pappret var goda nyheter, innebar det också utmaningar. Återförsäljare blev tvungna att ta itu med bristen på produkter och produktionsproblem samtidigt som de behövde förbereda personalen på att följa de nya rekommenderade hälsoåtgärderna.  

Medan en del företag blomstrade befann sig andra längre ner på inlärningskurvan, och efter månader av covid-19-viruset blev många butiker varse att kunderna hade nya prioriteringar. Varuhus och klädaffärer mötte konsumenter som var fortsatt försiktiga med att gå ut samtidigt som de fått nya shoppingvanor. Handeln var tvungen att hitta ett sätt att återhämta sig från månader av förlorade intäkter. Många återförsäljare vände sig till näthandeln och insåg att digitalisering är vägen framåt.

När vi tittar tillbaka, är det tydligt att de butiker och återförsäljare som lyckats och sannolikt också kommer att fortsätta växa, är de som förespråkade digitalisering och insatser för digital transformering. De gjorde inte detta enbart för sakens skull, utan med konsumenternas ändrade beteende i åtanke. Genom att vara smidiga och flexibla, kunde de agera snabbt för att bemöta de nya kraven.

Smidighet och flexibilitet i detaljhandeln har aldrig varit viktigare – och mer avgörande – än just nu. En Workday-studie om organisatorisk flexibilitet visar att de mest framstående företagen var tio gånger mer benägna att reagera snabbt på marknadsförändringar. Dessa företag etablerade ett fåtal viktiga processer, så som kontinuerlig planering samt beslutsfattande baserat på datainsikter. 

Samma studie undersökte chefer och ledare inom detaljhandeln för att identifiera de vanligaste fallgroparna i branschen. Endast 58 procent ansåg att de hade möjlighet att snabbt omfördela och förflytta personal när deras kompetens behövdes någon annanstans, vilket är en betydligt lägre siffra än i många andra branscher. Endast 29 procent av de tillfrågade uppgav att deras anställda hade full tillgång till de uppgifter som krävs för att kunna fatta snabbare beslut.

Om en butikschef inte har insyn i sina anställdas schema, beläggningen inom verksamheten eller den tid som läggs på kunderna, hur kan de då ta beslut om vilken personal de behöver, var och när de behöver den samt var och hur de ska prioritera resurser efter en förändring till följd av en pandemi?

Detaljhandeln behöver fokusera på dataanalys, flexibilitet inom sin organisation och en kontinuerlig strategi för planering om den ska snabbt ska kunna anpassa sig till de nya reglerna och villkoren och kunna ta hand om sin personal, sina kunder och sin omsättning på bästa sätt.  

De senaste månaderna har visat att framgång i detaljhandeln handlar om digitalisering och flexibilitet. För att återförsäljare ska kunna anpassa sig och bli framgångsrika under de nya omständigheterna, behöver de snabbt kunna anpassa sig till kundernas föränderliga krav. De företag som investerar i kontinuerlig planering och digitalisering är de som kommer att återhämta sig snabbast och i slutändan stå som segrare.

Laurent Homeyer, branschrådgivare inom detaljhandel på Workday

Artikeln är en del av vårt tema om DEBATT.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.078