23948sdkhjf

Lanserar ny marknadsplats för sportmärken: "Affärsmodellen är redan väl fungerande"

Liknas av investerarna som en sportvärldens motsvarighet till Farfetch.

Lagom till skidsäsongen drar igång lanseras nya sport- och skidsajten Ridebrain med bland annat kläder, accessoarer och hårdvara.

På sajten, som också ska fungera som inspirationsforum med bland annat produkttester och samarbeten med sportutövare, ska varumärkena sälja direkt till konsumenterna i egna webbutiker och genom en kommissionsbaserad affärsmodell.

”Affärsmodellen är skapad för att på ett transparent och hållbart sätt driva försäljning i sportindustrin”, säger Niklas Strandanäs, vd och grundare, och uppger vidare att ”behovet av en nischad plattform med tydligt fokus på inspiration, produkttester och innehåll inom skidvärlden är stort”.

– Vi ser att marknaden förändras snabbt och att varumärkens egen E-handeln växer. Det är tydligt att varumärken ser positivt på att skapa nya säljkanaler online och att finnas där konsumenterna finns, säger Niklas Strandanäs, vd, i en kommentar.

Vid lansering ska fler än 30 varumärken var med i samarbetet och flertalet ska ha värvats till den nya satsningen under Ispo-mässan tidigare i år. På sajten finns aktörer som bland andra Bergans of Norway, Haglöfs, Seger, Hestra och Rossignol.

Ridebrain har inget eget lager utan speglar leverantörernas lager och målet långsiktigt är att med hjälp av AI förutsäga estimerad försäljning för varumärken.

Sajten backas av en av Peak Performances grundare Stefan Engström och bland investerarna finns även grundarna av LeoVegas Gustaf Hagman och Robin Ramm-Ericson.

– Detta är en affärsmodell som i många branscher redan är väl fungerande. Exempelvis Farfetch.com som säljer utan lager och använder hela världens modebutiker och leverantörernas egna lager. Ridebrain är tidiga på bollen och väljer att göra det i en industri som jag varit högst involverad i under hela mitt yrkessamma liv, säger Stefan Engström.

Sajten lanseras nu på den svenska marknaden. Ambitionen är att sortiment ska byggas på och målet är att skala upp och nå nya marknader nästa år.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125