Rekordår för Cervera – öppnar för färre butiker i takt med rejäl e-handelstillväxt
Cerveras totala omsättningen 2020 växte med 22 procent till 1,1 miljarder kronor i fjol.
Omsättningsökningen härrör till en rejäl försäljningsökning i e-handeln som ökade med 181 procent men även i butiksledet ökade försäljningen under året men 7 procent i jämförbara butiker.
Under året har kedjan arbetat hårt med att knyta ihop de fysiska butikerna med e-handeln där bolaget skapat möjlighet att sälja varor ifrån alla butikslager online om varan är slut på centrallagret eller styra ordrar till för kund närmaste butik.
– Det har varit ett oerhört händelserikt år både i termer av att hantera pandemin men också kring vår egen förändringsresa. Vi har i mångt och mycket vänt uppochner på hela bolaget från en butikskedja med e-handel till att bli en e-handlare med butiker. För att lyckas med det har vi insett att vårt kunderbjudande behöver vara bättre än de bästa rena e-handelskonkurrenterna online varje dag, för det är där matchen avgörs. Om vi dessutom kan göra butikerna till både inspirerande försäljningsytor med hög servicenivå och vassa serviceenheter till e-handeln, så är vi övertygade om att det blir ett väldigt attraktivt totalt erbjudande för våra kunder. Och det ser vi i siffrorna. Vi får fler kunder, kunderna väljer att handla hos oss oftare i båda kanalerna och det är betydligt fler som hittar och väljer oss online, säger Peter Rimbäck, vd i en kommentar.
Innevarande år ska också enligt kedjan ha inletts starkt med en omsättningstillväxt i januari om 32 procent och där e-handeln fyrdubblades mot föregående år. Kedjans e-handelstillväxt drivs av bland annat en kraftig sortimentsbreddning och förbättringar i kunderbjudandet och fortsatt arbete med att väva ihop fysisk butik och e-handel.
– Jag tror att 2021 kan bli året när många rena e-handlare börjar önska att man hade ett rikstäckande nät av butiker i viktiga upptagningsområden för att möjliggöra en hundraprocentig kundservice och kontroll av last mile med en personlig touch gentemot kunderna. Vi genomför nu flera spännande digitala satsningar för att få ett kunderbjudande som till fullo tar vara på vår kunskap och tillgänglighet i båda kanalerna, säger Peter Rimbäck vidare.
Men samtidigt öppnar Peter Rimbäck upp för att i takt med att e-handeln växer dra ned på de fysiska butikerna.
– Vi ser slutligen att hyresförhandlingarna kommer att fortsätta på intensiva nivåer under 2021. Vi behöver helt enkelt ha rätt villkor för att kunna upprätthålla ett lönsamt butiksnät. I takt med att e-handeln växer kraftigt så kan vi parallellt trimma ner antalet butiker, säger Peter Rimbäck.
Cervera, som ägs av Accent Equity, omfattar ett 70-tal butiker där även NK Kök&Design på Nordiska kompaniet i Stockholm och Göteborg ingår.