23948sdkhjf

Koncernchef: Priserna för höga – ännu fler ska ha råd med Ikea

Målet är att ta större marknadsandelar inom lågpris, enligt Jon Abrahamsson Ring, chef för Inter Ikea Group.

Det största hindret för Ikea att nå ännu fler är priset. Det anser Jon Abrahamsson Ring, sedan ett år chef för Inter Ikea Group. Han utvecklar tankarna kring prissättningen i en lång intervju med Dagens Industri.

– Vi skulle behöva ha ännu bättre priser, utan att försämra kvalitet, funktion eller design. Det gäller inte bara på marknader som Kina, Indien och Mexiko utan är lika relevant i våra storstäder i Europa där det finns människor som tycker att Ikea är lite dyrt.

Jon Abrahamsson Ring började som assistent till Ingvar Kamprad och har nu jobbat sig upp till koncernchef för Inter Ikea Group, vars uppdrag är att koppla ihop franchiseverksamheten med leverantörerna. Enligt honom finns lösningen bland annat i effektivare användning av råmaterial, nya designlösningar och smartare produktionsprocesser som ska göra det möjligt att sänka priserna.

– Att göra så att ännu fler har råd med Ikea är ett av våra prioritetsområden. Våra största volymer ligger på det lägre prissegmentet, men det är ändå där vi underpresterar. Vi skulle vilja ta ännu större marknadsandelar inom lågpris, säger han till Dagens Industri.

Samtidigt får det inte gå ut över planeten. Trots att Ikea planerar att fortsätta växa kraftigt under de kommande åren ska den totala klimatbelastningen minska.

– De största avtrycken kommer från vårt råmaterial, men vi jobbar också med den påverkan som kunden har när de använder produkterna i sina hem. Där är lågenergilampan ett exempel. Ikea hjälptes åt med industrin för att förändra prisbilden, så att många fler har råd att använda dem.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078