23948sdkhjf

Footway höjer tillväxtmål: "Alla förutsättningar som krävs för att leverera hög tillväxt över tid"

E-handlaren redovisar genomsnittlig årlig omsättningstillväxt om 30 till 40 procent.

Footway har beslutat om nya finansiella mål där riktlinjen för tillväxt och lönsamhet sätts till mellan 30 och 40 procent respektive stabil positiv ebita. Bolaget gav även en uppdatering av marknadsläget.

Det framgår av ett pressmeddelande.

Tillväxtmålet har justerats upp och målsättningarna som antagits på medellång sikt är en genomsnittlig årlig omsättningstillväxt om 30 till 40 procent inklusive nya butiker på plattformen, med stabil positiv ebita som återinvesteras i tillväxt, heter det.

Gällande hållbarhet vill bolaget årligen öka andelen leverantörer som använder data från plattformen som underlag för hållbar produktion.

Footways tidigare målsättning var att växa med bibehållen lönsamhet, där bolaget strävade efter en omsättningstillväxt om lägst 15 procent per år och att uppnå en positiv ebit på årsbasis.

Förändringen görs med syfte att reflektera potentialen i bolagets multistore-plattform som lanserades i slutet på 2020.

"Målen har antagits på medellång sikt och ska ses i relation till att nuvarande marknad fortsatt är utmanande med mycket låg efterfrågan inom vissa produktkategorier, men där upp till hälften av marknaden inom sällanköpsvaror förväntas ske via e-handel år 2030", skriver bolaget.

Footways nyligen genomförda förvärv av e-handelsvarumärken såsom Sportamore, Solestory och Caliroots, som alla har integrerats under de senaste sex månaderna, ger goda förutsättningar för tillväxt, enligt bolaget.

Samtidigt skriver Footway att covid-19-pandemin inneburit en utmanande marknadssituation för skor och mode med väsentligt skild utveckling för olika produktkategorier.

För skomarknaden som helhet har det senaste två åren inneburit en markant nedgång i efterfrågan på europeisk nivå.

Baserat på bolagets egna data har efterfrågan på exempelvis skokategorier avsedda för fest och kontorsarbete minskat med upp till 70 procent, samtidigt som vissa outdoor-kategorier har ökat med upp till 300 procent.

Marknadssituationen har också medfört en högre lagerbindning kopplad till minskad försäljning.

Bolaget förväntar sig att denna marknadsbild fortsätter under kommande kvartal fram till dess att samhället i högre utsträckning minskar på pandemirestriktionerna. Samtidigt förväntar sig bolaget en kraftig ökning av e-handeln.

"Avseende tillväxt så är marknaden för skor och mode fortsatt utmanande på grund av pandemin, men vi ser att plattformen har alla förutsättningar som krävs för att leverera hög tillväxt över tid", kommenterar vd Daniel Mühlbach.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.094