23948sdkhjf

Jula köper in sig i Joy

Förvärvar 15 procent av modeföretaget.

Jula Holding kliver in som delägare i Joy. Den tidigare modekedjan, som drivs av nya ägartrion Sofia Valentin, Åsa Parsmo och Anna Ullman Sersé, gick live med en egen webbutik i slutet av maj.

”Gemensam nämnare för bolagen är tron på att det finns många affärsmöjligheter inom segmentet kvinnor över 45 år som är en spännande målgrupp med stor potential”, uppger Jula Holding och Joy.

– Det känns väldigt spännande att ge sig in i konfektionsbranschen. Det här är en attraktiv investeringsmöjlighet och vi ser att det finns ett tydligt utrymme på marknaden. Företaget har redan upparbetade tillgångar i form av kunddatabas, varumärken och produkter och vänder sig dessutom till en målgrupp där vi ser en stor potential. Vi tror också väldigt mycket på personerna bakom företaget, Åsa, Anna och Sofia, och deras starka entreprenörsanda, säger Joachim Frykberg, vd, Jula Holding i en kommentar.

Det var kring senaste årsskiftet det stod klart att en ny ägargrupp skulle blås nytt liv i Joy, som försattes i konkurs av dåvarande ägaren MQ i mitten av mars 2020, och tidigt stod det klart att relanseringen av varumärket skulle ske under våren och med ett ”slow fashion-upplägg” med fokus på, enligt ägartrion, nyckelprodukter och säsongslös design.

– Vi är tre kvinnor som gör detta och nu har vi fått en fantastisk partner och delägare i form av Jula Holding. Vi ser stora möjligheter till samverkan mellan Jula, Hööks och Joy, säger Anna Ullman Sersé, vd, Joy, i en kommentar.

Hur stor andel Jula Holding får i Joy framgår inte av pressmeddelandet. I webbutiken som nyligen lanserades finns bland annat klänningar, tunikor, skjortor, toppar, kjolar och byxor.

– Vi vill uppmuntra våra kunder att optimera sina klädköp för att maximera användandet utifrån stil, funktion och livslängd, och på så sätt också minimera felaktiga spontanköp. Det handlar bland annat om en generös produktinformation, en effektiv kundtjänst och att hjälpa kunderna till ett mer genomtänkt och hållbart beteende kring hur de köper kläder. Insatser som är bra för både plånboken och miljön, säger Anna Ullman Sersé.

Jula Holding ser i sin tur stora synergieffekter mellan bolagen i portföljen.

– Vi ser stora fördelar i samarbeten och synergier mellan bolagen, säger Karl-Johan Blank, ägare och koncernchef Jula Holding.

Vidare uppger han;

– Vi har stor erfarenhet av retail och hoppas kunna tillföra mer än bara kapital i det här samarbetet. Bolagen har en tydlig samsyn kring värderingar och syn på företagande och vi ser stora möjligheter att tillsammans stärka verksamheterna. Dessutom har vi en stark tro på de innovativa lösningar inom e-handel som Joy står för, säger Karl-Johan Blank.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.078