23948sdkhjf

Ökad tillväxt för Boozt – fortsätter satsning på egenägda varumärken

Rörelseresultatet minskade dock för e-handlaren som höjer tillväxtprognosen för helåret och ska utöka investeringar i lager och lagerautomationskapacitet.

Boozts nettoomsättningen uppgick till 1 476,3 miljoner kronor med en nettoomsättningstillväxt om 20,20 eller som i lokal valuta uppgick till 23 procent för årets andra kvartal, april till juni. Tillväxten för Boozt landade på 18,8 procent medan Booztlets tillväxt uppgick till 30,0 procent jämfört motsvarande kvartal i fjol.

Om jämförelsen görs mot motsvarande siffror innan coronapandemin och för andra kvartalet 2019 så redovisade e-handlaren en tillväxt för för Boozt om 51,8 procent och en tillväxt om 232 procents för Booztlet.

”Trots att vi mötte våra tuffaste jämförelsetal lyckades vi uppnå en tillväxt om 23 procent, exkluderat för negativa valutaeffekter. Mot bakgrund av den nuvarande efterfrågan på mode och den ökade konkurrensen både online och off-line, tycker jag att vi lyckades utomordentligt det här kvartalet. Beaktat omsättningstillväxten under det första halvåret samt den lovande starten på det andra halvåret uppgraderar vi vår prognos för nettoomsättningstillväxten till 27,5-32,5 procent för 2021 och står fast vid vår prognos om en justerad rörelsemarginal överstigande 5,5 procent”, uppger Hermann Haraldsson, vd, i rapporten.

Rörelseresultat uppgick till 100,0 miljoner kronor för det andra kvartalet 2021 vilket var en minskning jämfört med motsvarande kvartal i fjol då det det justerade rörelseresultatet uppgick till 141,0 miljoner kronor. 

Den justerade rörelsemarginalen blev 6,8 procent. Bruttomarginal uppgick till 39,8 procent, jämfört med 41,5 procent motsvarande kvartal året innan.

I kvartalsrapporten framgår att e-handlaren planerar att göra, och tidigarelägga investeringar, i lager och lagerautomationskapacitet. ”En utökning av kapaciteten med ytterligare +500 000 lådor och 500 robotar pågår och utökningen kommer att tas i bruk i två steg: i oktober 2021 och februari 2022 och kommer att fördubbla vår kapacitet”, skriver Boozt i rapporten.

Något som väntas öka investeringarna  under 2021 med ytterligare 200 miljoner kronor.

”Vårt mål är att bygga en grund som stödjer och möjliggör en årlig nettoomsättningstillväxt om +20% för den närmsta framtiden", uppger e-handlaren vidare.

I juni förvärvade Boozt en majoritetspost i danska modeverksamheten Rosemunde och i kvartalsrapporten framgår att e-handlaren säger sig vara redo att ge sig in på området egenägda varumärken.

”Detta har varit en målsättning sedan en tid tillbaka allteftersom vår lojala kundbas har ökat. Efter en tids disciplin och arbete inom M&A området hittade vi rätt kandidat. I över ett år har vi haft ett nära samarbete med Rosemunde för att nyttja Boozts omfattande data och erfarenhet för att skapa kollektioner som är skräddarsydda efter konsumenternas efterfrågan. Tack vare satsningens framgång och vår starka tro på att ett större ägande i värdekedjan är långsiktigt fördelaktigt för oss bestämde vi oss för att ta steget”, uppger Boozt vidare.

Även om externa varumärken även i framtiden ska stå för lejonparten av utbudet så räknar Boozt med att egenägda märken på längre sikt troligtvis kommer att utgöra 5 till 10 procent av det totala erbjudandet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109