23948sdkhjf

Amer Mohammed talar på Retaildagen: Jag vill förenkla kundens vardag

Det ska vara fullt fokus på kunden när Amer Mohammed utvecklar digitala lösningar. ”Tekniken ska vara rolig och underlätta vardagen”

Amer Mohammed är en av talarna på Retaildagen onsdagen den 8 september. I år blir Retaildagen ett hybridevent. Både fysiskt på Epicenter i Stockholm och digitalt. De fysiska biljetterna är begränsade och bokningsbara fram till 24 augusti

Hallå Amer Mohammed, kan du berätta vad du sysslar med?

– Jag är ansvarig för affärsområde digital på Coop Sverige. Mitt motto är: Förenkla kundens vardag.

Hur ser du på det övergripande ämnet för Retaildagen i år: Tekniken viktig men människan avgörande?

– Det är väl bra. Det viktiga med teknik är att man förstår och accepterar att det är tekniken som pushar oss framåt i historien – vilket är bra.

Rubriken för ditt anförande är: Scan & Pay-appen som revolutionerar Coops kundmöte. Vad kommer du att prata om?

– Coop Digital har en vision om att förändra branschen genom att fortsätta utveckla digitala tjänster och produkter, som underlättar för våra kunder. Vi slipper har kassor med uppbunden personal. De kan i stället hjälpa kunder.

– Scan & Pay-appen rullades ut tidigare än planen på grund av pandemin. Det förde med sig en del barnsjukdomar, som kapacitetsbrist. Vi fick mer trafik än väntat. Kapacitet går att ordna och det gjorde vi. Det var ett angenämt problem för en kille som varit programmerare sen 14 års ålder.

En förutsättning för att få igenom idéer i ett företag och för att kunna driva teknisk utveckling effektivt, anser Amer Muhammed är att någon i koncernledningen bör vara tekniskt orienterad. It borde rapportera till ledning utan mellanhand för att få igenom saker.

Amer Mohammed pratar om "Manufacture delight" det vill säga, skapa glädje och positiva upplevelser.

- Det viktigaste vi kan göra är att ha fullt fokus på upplevelsen för kunden. Det som gör att vardagen blir enklare. Och det gäller alla bolag. Gör något som gör kunden glad. Till exempel att kunden kan skanna en vara och se det innehåller gluten eller nötter.

Vad är viktigast i den roll du har?

– Att få bolaget att ändra kultur, mindset. Att skippa förstudier. Ett problem ska lösas. Man ger det till fyra hungriga medarbetare. De får lista ut problemet, eller det verkliga problemet, vilket inte alls är självklart att man presenterats för.

Hur ska du få folk att lyssna på Retaildagen?

– Det brukar gå bra. Jag är passionerad. Det brukar uppskattas. Jag pratar sällan om teknik.

Vad ska åhörarna få med sig från ditt anförande?

– Det är upp till en själv om man vill ha förändring. Man fattar inte hur mycket ansvar man ha att hänga med. Man måste vara i ständigt lärande, med varannan Iphonemodell kommer nya funktioner, till exempel. Det är upp till individen.

Amer Mohammed tipsar om nättidningen Techcrunch där man på ett lekmannamässigt sätt kan ta del av ett par artiklar per dag för att hänga med i vad som händer i den snabba utvecklingen.

– Genom att läsa artiklar fick jag häromdagen veta att hackare nu knäckt tvåvägsautentisering som används flitigt. Det appropå säkerhetsgrejen som hände Coop nyligen.

Andra talare under Retaildagen den 8 september:

Ann Sonne, kommunikationschef, Budbee 
Emma Lythell, vice president of Sales Bambuser 
Mattias Jacobsson, vd, Jollyroom 

Lotta Eriksson, grundare och vd på Custitude AB
Karel Dörner, Leader McKinsey Digital Labs Europe, McKinsey 

Jan Kristensson, Ingka Centres, expansion & development Manager 
Åsa Parsmo & Sofia Valentin, grundare Customer Experience First och ägare, Joy Shop
Arvid Axland, grundare, Pool Kommunikation 

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.251