Lyko gör ytterligare förvärv – fortsätter växa inom tillverkning av skönhetsprodukter
I augusti förvärvade Lyko Group drygt 90 procent av skönhetsproducenten Grazette of Sweden. I mars förvärvade Lyko konkursade varumärket Make Up Store och nu har aktören ingått avtal om köp av 100 procent av Inzo Lars Bratt, grundat 1996, inklusive varumärket Waterclouds för 18 miljoner kronor.
– Inzo är ett utmärkt komplement till våra tidigare förvärv, där vi ser tydliga synergier med Grazette och Pusher. Bolaget adderar kunskap och stärker vår flexibilitet i hela värdekedjan från utveckling och tillverkning till marknadsföring och försäljning. Premiumvarumärket Waterclouds kompletterar vår egen varumärkesportfölj väl, vilken fungerar marginalförstärkande och är en viktig del i vår sortimentsstrategi för expansion i Europa. Inzos etablerade relationer med många frisör och skönhetssalonger i Sverige är värdefulla och kommer bidra till vårt business to business erbjudande, säger Rickard Lyko, vd, Lyko i en kommanter.
Inzo är specialiserade på utveckling och tillverkning av skönhetsprodukter inom hårvård, hudvård, skägg och styling och har egen fabrik med tillverkning i Tyresö utanför Stockholm
Lyko förvärvar bolaget från grundarna Kent Lundmark, Niclas Bratt och Stefan Fall som enligt ett pressmeddelande ska fortsätta i verksamheten. Bolaget som har 15 anställda och omsatte 39 miljoner det senaste verksamhetsåret med varumärket Waterclouds, med fem produktlinjer, samt extern produktion av skönhetsvarumärken, där ibland flera produkter ur Lykos private label-sortiment samt Pusher.
Inzos egna varumärke Waterclouds innefattar både premiumprodukter riktade till konsumenter och samt en serie med behandlingsprodukter som används i frisörbranschen.