Cerveras vd: ”E-handeln kommer fortsatt vara den huvudsakliga drivkraften bakom tillväxten”
Detaljhandelskedjan, som sedan i juni ägs av norska Kibord, fortsätter att redovisa god omsättningstillväxt.
Dagens Handel har under flera gånger tidigare under året berättat om kedjans omsättningsökningar och strategi och framgång i att förstå och kunna dra nytta av de olika styrkor både butik och e-handeln har, och att kunna använda dem gemensamt istället för att se dem som konkurrenter.
Under det tredje kvartalet ökade den totala omsättningen med 25 procent mot 2020 och 76 procent mot 2019.
E-handel ökade med 77 procent jämfört med motsvarande kvartal i fjol.
– Cervera tar marknadsandelar både online och i fysisk butik och vi växer kraftigt samtidigt som marknadstillväxten ser ut att avta efter en positiv pandemieffekt under corona. Vi ser stor potential att fortsätta växa framöver och e-handeln kommer fortsatt att vara den huvudsakliga drivkraften bakom tillväxten, säger Peter Rimbäck, vd för Cervera.
De jämförbara fysiska butikernas försäljning ökade med 8 procent under kvartalet och med 34 procent mot 2019. I kedjan ingår ett 70-tal butiker däribland även NK Kök & Design på NK i Stockholm och Göteborg. Cervera meddelar dock att lönsamheten i den fysiska kanalen inte nått långsiktigt hållbara nivåer och kedjan behöver därför kontinuerligt se över sin butiksportfölj.
”För höga hyresnivåer och krav på långa öppettider skapar svårigheter att få ihop många butikskalkyler när bruttomarginalen samtidigt pressas nedåt av pris- och kampanjutspel från rena e-handelsaktörer”, uppger Cervera.