Rapport: E-handeln slår hårt mot arbetstagare och klimat
Under det pandemipräglade 2020, ökade e-handeln med 40 procent. Det visar en rapport som fackförbunden Handels, Seko och Transport gjort. I rapporten pekar det på att e-handelns tillväxt slår hårt mot både arbetstagarna och klimatet.
– Arbetstagarna och klimatet får betala ett väldigt högt pris för den snabbt växande e-handeln. Den extrema prispressen på frakten och företagens hetsjakt på marknadsandelar leder till en usel arbetsmiljö och hotar klimatet. Pressade villkor i alla delar av handel- och transportkedjan riskerar också att leda till en dopad tillväxt. Så här kan vi inte ha det, säger Gabriella Lavecchia, ordförande för Seko i ett pressmeddelande.
Pandemin har påverkat anställda inom bland annat post, transport och lager som upplevt ökat utnyttjande, mer övervakning och försämrad arbetsmiljö.
– Vi har lagerarbetare som vittnar om att de inte ens kan stanna till i 30 sekunder för att prata med kollegorna utan att företaget vet om det och kommer och ifrågasätter. De anställda förväntas bete sig som robotar istället människor, bara för att öka företagens marginaler. Orimligt är vad det är, säger Linda Palmetzhofer, ordförande för Handels.
Samtidigt har den ökande e-handeln bidragit till större utsläpp och ett ohållbart resursutnyttjande, som enligt de tre förbunden, riskerar att stjälpa Sveriges klimatomställning.
– Det här är helt oacceptabelt. Dessa falska egenanställningar är bara ännu ett sätt för företagen att utnyttja arbetstagare. Huvudprincipen måste vara att dessa plattformsföretag betraktas som arbetsgivare med tillhörande arbetsgivaransvar, säger Tommy Wreeth, förbundsordförande för Transport.