23948sdkhjf

Här är Årets julklapp: ”Fungerar som motor också för annan typ av konsumtion”

Årets julklapp är enligt HUI evenemangsbiljetten. Detta då handels- och analysföretaget anser att befolkningen på grund av en längre tid av pandemi är svältfödd på kultur, konserter och livesportevenemang och att flera aktörer inom besöknäringen noterat att biljetter till olika evenemang säljer slut snabbt.

”När sociala och kulturella aktiviteter återigen blivit möjliga har svenskarna snabbt visat vad som saknats dem mest under pandemin – att roa sig, inspireras av kultur och få uppleva saker tillsammans. Därför är Årets julklapp 2021 evenemangsbiljetten”, skriver HUI i ett pressmeddelande.

– I år är den mest eftertraktade julklappen det vi har ett uppdämt behov av, nämligen biljetter till kultur- eller sportevenemang. Och det påverkar i sin tur även andra delar av handeln. Vi ser tydligt hur evenemang, rekreation och kultur skapar behov och fungerar som en motor också för annan typ av konsumtion, säger Emma Hernell, vd på HUI.

Årets julklapp utses för 34:e gången i ordningen och HUI menar att ökad försäljning av evenemangsbiljetter även driver annan konsumtion kopplad till att det sociala livet återuppvaknat.

– Evenemangen får oss att vilja vara fina. Det kan leda till att vi behöver gå till frisören eller uppdatera vår garderob. Innan eventet kanske vi går på restaurang, eller så hänger vi kvar på stan efter jobbet och strosar i butiker. I konsumtionslandskapet driver olika branscher varandra, säger Emma Hernell.

Motivering till Årets julklapp evemangsbiljetten lyder;

”Efter ett och ett halvt år i socialt ide med hemarbete, videosamtal och mjukisbyxor är det dags för svenskarna att återigen leva livet tillsammans med andra. Från fjälltoppar till fotbollsmatcher, tv-soffan till teaterscenen och videosamtal till verklighet. 2022 kommer präglas av socialt umgänge, rekreation och uppdämt behov av att uppleva. Årets julklapp 2021 är evenemangsbiljetten”.

Årets julklapp utses utifrån tre kriterier, varav minst ett måste uppfyllas: julklappen ska representera den tid vi lever i, vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse samt svara för ett stort försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter. 

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.094