Två nya lägen klara för möbelkedjan: ”Vi fortsätter resan norrut”
I början av sommaren i fjol aviserade danska möbelkedjan Ilva, som ägs av Lars Larsen Group, att kedjan låg i startgroparna för en större etableringssatsning i Sverige.
Fler butiker skulle öppna efter enheterna i Svågertorp i Malmö, som öppnade redan 2005, och i Härlövs handelsplats i Kristianstad som öppnade i augusti i fjol.
I samband med nyheten om satsningen i Sverige berättade vd Rami Jensen att kedjan önskar och letar lägen i Göteborg, Helsingborg, Halmstad, Växjö, Jönköping och Lund.
En önskan som verkar blivit bönhörd för nu har kedjan gjort klart med ytterligare två nya adresser i Sverige. I mars öppnar butik i Stenalyckans handelsområde på Stormgatan i Halmstad och maj på Väla i Helsingborg. Lokalen på Väla ligger i samma fastighet som Mediamarkt.
Efter dessa öppningar riktas blicken norrut.
– Förra sommaren öppnade vi en ny inredningsbutik i Kristianstad och det har gått fantastiskt bra. De svenska kunderna har tagit emot oss mycket väl och det har bara gett extra motivation i relation till våra planer för Sverige, säger Martin Hallund som har arbetat för kedjan i 25 år och i dag arbetar som retail director men som i september kliver på som vd.
Han efterträder Rami Jensen som tidigare aviserat att han lämnar Ilva i september i år för att per den 1 september 2023 kliva på som vd för Jysk.
Möbelkedjan står fast vid planen att omfatta upp till åtta butiker i Sverige innan året är all och nu höjer kedjan tempot för att nå målet och hitta fler potentiella lägen. Martin Hallund uppger till Dagens Handel att kedjan framförallt letar lägen i handelsområden.
– Ambitionen är fortfarande att öppna upp till åtta svenska nya inredningsbutiker innan slutet av 2022. Därför tittar vi på nya lokationer i den här andra etappen. Just nu fokuserar vi starkt på att hitta spännande lokationer i områden som Kungsbacka, Borås, Jönköping, Linköping och Norrköping, säger Martin Hallund, i en kommentar.
Martin Hallund är inte heller främmande för att ta konceptet ännu längre norrut och efter södra delarna och Mellansverige är tanken att bli rikskända.
– Vi har varit verksamma i södra Sverige under mer än femton år och är ett känt varumärke där. Men vi ska även fortsätta resan norrut till orter som vi inte är lika välkända i. På sikt är ambitionen att vi ska bli rikskända i Sverige, säger Martin Hallund vidare.
Rikskänd kan kedjan även bli med en pågående e-handelssatning med en ny logistiklösning där varuleveranser och returer hanteras i Malmö.
De nya butikerna utformas enligt kedjans senaste koncept med inredningslösningar för hela bostaden.
Ilva omfattar 43 butiker i Danmark och har i dag 8 butiker utomlands varav 2 i Sverige. Möbelkedjan finns även på Island och har franschisebutiker i Sydkorea och i Ungern.