Lyko sprängde ny miljardvall: ”Tog knappt två år att nå ytterligare en miljard”
”Det tog elva år att nå en miljard i omsättning, sen tog det knappt två år att nå ytterligare en miljard”, uppger Rickard Lyko, vd, i en kommentar till helåret 2021 som blev ännu ett lyckosamt år för aktören som gjorde stora investeringar och flera förvärv under året.
Lyko redovisar en nettoomsättning på 691,7 (536,9) miljoner kronor för fjärde kvartalet vilket är en försäljningstillväxt om 28,8 procent (44,0). Röresleresultatet, ebit, uppgick till 12,4 miljoner kronor (28,9).
Och försäljningen fortsätter enligt bolaget att öka snabbt inte minst online som står för 87 procent av omsättningen och där tillväxten, i likhet med den totala tillväxten, uppgick till 28,8 procent under kvartalet och med nya försäljningsrekord under Singels day och Black week.
Vidare uppger Lyko att bolaget gjort stora satsningar för att växa i nya marknader, en tredjedel av försäljningen ligger utanför Sverige, och Lyko har även rekryterat för att stärka upp organisationen för ytterligare tillväxt.
Enligt aktören fortsätter Norge, Där Lyko nyligen öppnade en flaggskeppsbutik, att växa snabbt och omsatte totalt 166,9 miljoner i kvartalet vilket är en tillväxt på 55,8 procent. Även satsningar i Finland, Tyskland och Nederländerna har enligt bolaget utvecklats väl.
Bolaget avser rekrytera en expansionschef till ledningsgruppen för att leda utveckling och tillväxt på nya marknader.
Därtill har Lyko gjort flera förvärv.
”Vi investerar i framtiden och jag är stolt över hur vi lyckades ta tillvara många av de möjligheter vi gavs under året. Vi genomförde fyra förvärv och våra egna varumärken utgör totalt 4,8 procent av vår omsättning. Det är tydligt att vi har stärkt vår marknadsposition inom skönhet under 2021”, uppger Rickar Lyko vidare.
Kundstocken växte med över 738 000 nya kunder under fjolåret och aktören packade och skickade 3,8 miljoner kundordrar.
Vid sidan av den växande e-handeln finns ett nät av butiker och enligt bolaget har försäljningen i butikerna utvecklats väl men påverkats av restriktionerna.
”Kombinationen av fysiska butiker och e-handel är fortsatt viktig. Vi vill vara det självklara valet inom skönhet och då gäller det att finnas där kunderna finns. Retail har levererat bra under kvartalet innan restriktionerna utökades i slutet av december, vi växte 35 procent på jämförbara enheter i förhållande till samma period föregående år”.
”Totalt är det ännu ett fantastiskt år jag summerar, vi är på rätt väg och vår modell fungerar. Vi ser att affären ger skalfördelar, stärker vår konkurrenskraft och vi får hävstång på personalkostnader och logistikkostnader” säger Rickard Lyko vidare.
För helåret 2021 nådde Lyko en omsättning på 2 144,5 miljoner kronor (1 665,0). Rörelseresultatet, ebit, uppgick till 75,1 miljoner kronor (45,7)