23948sdkhjf

Lakritsroten öppnar butiker och filar på franchisekoncept: ”Två fina lägen”

Lakritsroten öppnar nya butiker i vår och hoppas att ett franchisekoncept ska se dagens ljus i höst.

I början av april öppnade Lakritsroten butik om 75 kvadratmeter på Södergatan, intill Åhléns, i Malmö. Butiken är den andra i staden för aktören och är belägen på en högt trafikerad gata där Lakritsroten också hoppas nå kontors- och stadskunden.

– Vi har haft öppet i en månad och så här långt har allt gått över förväntan. Förutom vårt stora lakritssortiment säljer vi även en saltlakritsglass, som vi tagit fram i samarbete med Lejonet och Björnen, och den har också sålt riktigt bra, säger Erik Dahlén, vd, till Dagens Handel.

Redan i slutet av maj, den 25 är det dags för nästa butiksöppning, då i Brunogallerian på Götgatan i Stockholm. Enheten blir kedjans elfte butik.

– Vi har tittat på lite mer av A-lägen i Stockholm och känner att Götgatan med sitt höga tempo är en perfekt adress för oss. Mycket folk som rör sig och använder Götgatan som en transportled för att ta sig med cykel eller gående från söder till norr i Stockholm. Den pulsen kombinerad med många andra fina koncept runt omkring kommer att passa oss väl. Det är också är ett väldigt bra läge då det är många turister som rör sig i området, säger Erik Dahlén vidare.

Ytan blir med sina 45 kvadratmeter något mindre än de andra butikerna men läget väger upp menar Erik Dahlén.

Lakritsroten har sedan länge en butik på Hornsgatan, blir den kvar även efter öppningen på Götgatan?

– Vi planerar inte att stänga några butiker utan tvärtom satsar vi med nya butiker. Det känns verkligen roligt att kunna göra det nu och kunna se framåt efter en så utmanande och turbulent tid som pandemin var, och där vi också tvingades gå igenom en rekonstruktion efter att försäljning försvunnit från dag till annan. Det känns verkligen att vi är på rätt väg igen, säger Erik Dahlén vidare.

Sedan en tid tillbaka filar Lakritsroten även på ett franchisekoncept och Erik Dahlén hoppas att de första butikerna kan öppna under hösten då intressenter enligt vd:n finns.

– Med hjälp av franchisetagare hoppas vi kunna nå kunder även i mellanstora städer och jag ser till exempel Örebro, Västerås, Jönköping och Helsingborg som möjliga etableringsorter. För kunderna kommer det inte att märkas om butikerna drivs av oss eller av en partner då vi kommer att vara noga med hur konceptet tas om hand. Lakritsroten är vid det här laget ett väldigt väl testat och fungerande koncept så jag vet att det kommer att falla väl ut, säger Erik Dahlén vidare.

Med den nya butiken i Malmö omfattar Lakritsroten i skrivande stund tio butiker, fem i Stockholm och två vardera i Göteborg och Malmö och en butik i Uppsala, samt e-handel.

Bolaget  ägs till 51 procent av Evanoff Group, som gick in i bolaget 2017, och till 49 procent av Dahlén Event.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062