23948sdkhjf

Ny rapport: Så många kan tänka sig e-handla alkohol

Framtiden verkar se god ut för e-handlare som säljer alkohol, enligt en Sifo-undersökning som gjorts på uppdrag av Sprit- och vinleverantörsföreningen om hur konsumenterna ställer sig till att handla alkohol online i dag och i framtiden.  

Fyra av tio respondenter har erfarenhet av att handla alkoholhaltiga drycker via nätet, och hälften av de som ännu inte handlat alkohol på nätet kan tänka sig att göra det i framtiden.  

Systembolaget är den största aktören online idag med 60 procent av marknaden, men de konsumenter som har handlat från en annan aktör (Vinoteket, Vivino med flera) är mer nöjda med upplevelsen och köpet, enligt undersökningen. 

Sortimentet är den klart viktigaste faktorn när konsumenten väljer aktör att handla hos, följt av laglighet och möjligheten till smidig frakt. Vin är den vanligaste alkoholhaltiga drycken att handla online.  

De äldre respondenterna som är över 60 år är överrepresenterade bland de som gör merparten av sina köp online. För den här gruppen är det viktigt med hemleverans. 

Enligt undersökningen finns det stor potential för e-handelsförsäljning av alkohol i framtiden. En femtedel av respondenterna uppger att man kommer att göra en större andel av sina alkoholinköp på nätet i framtiden. Andelen är ännu högre (28 procent) bland de som är 25-39 år, och ännu högre (43 procent) för de som redan idag handlar alkohol online.  

Konsumenternas ökade intresse för e-handel och allt högre krav på brett sortiment och bra leveransalternativ gör det nödvändigt att möta kundernas efterfrågan med bra e-handelslösningar. Systembolaget har historiskt varit framgångsrika i att anpassa sig till kundernas förändrade beteenden och önskningar, till exempel när man frångick överdiskförsäljning och när lördagsöppet infördes, säger Anna De Geer, vd för Sprit & Vinleverantörsföreningen i en kommentar.  

Hon fortsätter med att gå in på politikens roll inom alkoholförsäljning via e-handel.  

Nu står man inför en ny förändring av liknande karaktär. För att inte tappa legitimitet och attraktivitet måste politiken ge Systembolaget förutsättningar att verka fullt ut som e-handelsaktör och möta konsumenterna även på detta nya sätt. 

En annan indikator på att alkoholförsäljningen online kommer att öka i framtiden är att 78 procent av respondenterna mellan 25-39 år kan tänka sig att handla alkohol online. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.265