23948sdkhjf

Clas Ohlson ska bredda sortimentet inom fem utvalda områden

Clas Ohlsons budskap, som kommer att presenteras på onsdagens kapitalmarknadsdag, är bland annat att bolaget ska lägga extra kraft de kommande åren på en handfull prioriterade områden där bland annat sortimentet ska breddas inom vissa kategorier.

– Vi har faktiskt dragit ner sortimentet en del de senaste åren för att bli mer effektiva. Nu ser vi en möjlighet att bredda inom fem utvalda områden, säger vd Kristofer Tonström till Nyhetsbyrån Direkt.

Enligt vd:n handlar det om områdena:

* Lysa upp hemmet: Allt om belysning.

* Fixa hemmet: Bygg, renovering och trädgård.

* Att koppla upp hemmet: Multimedia.

* Klimatsäkra hemmet: Energibesparing, inomhusklimat.

* Hålla ordning i hemmet: Organisering och städning.

Lojalitetsprogrammet Club Clas har nu cirka 4,3 miljoner medlemmar på de nordiska marknaderna. I april nåddes 400.000 medlemmar i Finland efter en medlemstillväxt om 20 procent i fjärde kvartalet.

– Club Clas är en av våra största identifierade tillväxtdrivare för framtiden och vi fortsätter att satsa på att öka antalet medlemmar. 60 procent av vår försäljning går via våra mest aktiva medlemmar, säger Kristofer Tonström.

Hur ska ni fortsätta att utveckla Club Clas?

– Vi jobbar med att ta nästa steg med personifiering, att personifiera erbjudandena mer. Vi jobba också med att utveckla erbjudandena och att förbättra och utveckla kommunikationen till medlemmarna. Sedan är det lite olika per land. I Finland, där vi varit svagare, utvecklar vi Club Clas med en ny bonus och vi har infört en ny prisjämförelsegaranti, säger Kristofer Tonström.

Clas Ohlsons uppdaterade tillväxtmål är att försäljningen ska öka organiskt med 5 procent per år. Här var det tidigare målet en organisk tillväxt på i snitt 5 procent per år och sedan det målet sattes upp för ett antal år sedan har det inte nåtts något enskilt år.

–Ambitionen är att ta oss över 10 miljarder kronor inom tre år vilket blir resultatet om vi växer 5 procent om året. Vi har inte levererat fullt ut de senaste åren så att vi befäster målet på 5 procent visar på en övertygelse om att vi ska växa, säger Kristofer Tonström.

Varför ska man tro att ni lyckas nå tillväxtmålet?

– Det är ett ambitiöst mål om man tittar historiskt och det handlar också om att skapa ansvarsfull tillväxt så att vi balanserar det mot lönsamheten. Vi ska inte växa på bekostnad av lönsamheten. Men tittar man framåt så handlar det främst om fyra stora områden som kommer att driva försäljningen, säger Kristofer Tonström och räknar upp potentialen i Finland, att bredda sortimentet, att öka tillgängligheten och servicen samt Club Clas.

”Alla de områdena sammantaget tror vi är tillräckligt för att ta oss till nästa nivå”, tillägger vd:n.

Clas Ohlsons nya mål för rörelsemarginalen ligger på 7-9 procent. Tidigare mål var att rörelsemarginalen skulle nå 6-8 procent. Det nya marginalmålet är inklusive IFRS medan det gamla var exklusive IFRS. Skillnaden mellan dessa två nivåer har de senaste åren grovt räknat varit ungefär 1 procentenhet, varpå det nya målet i dagsläget inte kan ses som en faktisk höjning. Skillnaden mellan marginalen exklusive och inklusive IFRS håller dock på att krympa successivt.

– Men det nya målet är ändå lite mer ambitiöst om man tittar långsiktigt. Innevarande år blir det mer eller mindre att vi befäster vårt tidigare marginalmål. Men om jag tittar ett par år fram så innebär det även att vi justerar upp lönsamhetsmålet något, säger Kristofer Tonström.

Clas Ohlson har beslutat att avsluta den återstående verksamheten i Storbritannien. Rent konkret innebär beslutet att en andrahandsuthyrning av en butik avslutas och att en annan sista kvarvarande butik, som även fungerat som lager i samarbetet med Amazon, lägg ner. Därmed kommer Clas Ohlson inte längre ha något samarbete med Amazon i Storbritannien, ett samarbete som inleddes hösten 2018.

– Nu avslutar vi det och lägger allt fokus på vår egen kundrelation, vår egen e-handel och våra egna fokusmarknader", kommenterar Kristofer Tonström.

Clas Ohlson satte på en kapitalmarknadsdag 2018 upp en konkret målsättning för hur e-handeln skulle växa. Det målet, att e-handeln skulle nå en omsättning på 1 miljard kronor innevarande verksamhetsår 2022/2023, är nu mer eller mindre uppfyllt.

– Vi känner att vi är i mål med det och nu är vårt viktigaste fokus att växa hela Clas Ohlson. Vi tycker det är mindre viktigt att kommunicera separata mål för de olika kanalerna. Vi kommer inte kommunicera ut några nya separata e-handelstillväxtmål, men av de 5 procenten vi vill växa bolaget så tror vi fortfarande att e-handel kommer stå för en stor del av det, säger Kristofer Tonström.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.101