23948sdkhjf

Fortsatt låg framtidstro inom handeln: ”Köpkraften inte lika stor längre”  

Inom butikshandeln har tron på framtiden minskat med 3 enheter sedan förra månaden, och landar på 85,7. Det neutrala indikatorvärdet är 100.  

Samma indikatorvärde under samma period föregående år var 106, vilket innebär en minskning med 20 enheter på ett år.  

Det visar Svensk Handels Handelsbarometer. 

Mindre köpstarka månader och osäkert läge antas vara anledningen. 

Sommarmånaderna är ofta starka köpmånader för handeln. När vi nu går mot höst är det vanligt att handlare inom sällanköpsvaruhandeln tror på något mindre försäljning. Men de tydligt negativa nivåerna just nu beror givetvis på hög inflation och höga räntor som ju är de största orosmolnen, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel i en kommentar. 

Det segment som minskar minst under augusti månad är partihandeln, med en minskning i framtidstron på 0,3 enheter. Fjolårets siffra under samma period var 87,3, vilket innebär en minskning med 17 enheter.  

Det segment som har det högsta indikatorvärdet under månaden är e-handeln som landar på 88,4 enheter. Det är ändå en minskning med 2,7 enheter sedan föregående månad, och också den lägsta framtidstron för e-handeln under 2022.  

Augusti blir den femte månaden i rad som Handelsbarometern visar att framtidsförväntningarna minskar i handeln.  

Konsumenternas köpkraft är helt enkelt inte lika stor längre, till följd av rekordhög inflation och stigande räntor, kommenterar Sofia Larsen. 

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Se senaste nyhetsbrevet ???id_11737???

Sänd till en kollega

0.11