Rekordförsäljning för möbeljätten – men utesluter inte prisökningar på kort sikt
Resultatet, som är 65 miljoner mer än förra året, uppges bland annat härröra från stark försäljning av mindre heminredningsprodukter, produkter för matplatsen, hemmakontor, sängar och soffor.
Bland satsningarna märks sju mindre planeringsstudios från Sälen i norr till Lund i söder, en större planeringsstudio i Sickla, en testbutik mitt i Malmö och cityvaruhuset i Gallerian.
– Tack vare satsningar på nya butiksformat, flexibla serviceerbjudanden off- och online samt hållbara, designade och prisvärda produkter, möter vi idag våra kunder där de finns och när de önskar. Det ger oss nya förutsättningar att nå fler och skapa tillväxt, säger Lena Herder, landschef Ikea Sverige.
Det totala antalet besök, fysiskt och online, ligger i paritet med fjolårets 172 miljoner besökare. De fysiska besöken ökade dock med en bra bit över 4 miljoner.
Den online-genererade försäljningen uppgick till cirka 19 procent av den totala försäljningen.
I den internationella rapporten lyfter företaget också prisfrågan. ”Ikeas priser förblev relativt stabila under många år. Det gav oss fördelar när konkurrenterna höjde priserna i början av pandemin. Tyvärr kan vi inte ignorera ökade priser på råmaterial och transporter”, säger möbeljätten som lovar att ändå vara fortsatt prisvärd på lång sikt.