23948sdkhjf

Rekordförsäljning för möbeljätten – men utesluter inte prisökningar på kort sikt

Trots pandemi, transportproblem, halvledarbrist och superinflation, Ikea:s försäljning under det brutna räkenskapsåret landar på 18 miljarder kronor i Sverige. Det är nytt försäljningsrekord.

Resultatet, som är 65 miljoner mer än förra året, uppges bland annat härröra från stark försäljning av mindre heminredningsprodukter, produkter för matplatsen, hemmakontor, sängar och soffor.

Bland satsningarna märks sju mindre planeringsstudios från Sälen i norr till Lund i söder, en större planeringsstudio i Sickla, en testbutik mitt i Malmö och cityvaruhuset  i  Gallerian. 

– Tack vare satsningar på nya butiksformat, flexibla  serviceerbjudanden off- och online samt hållbara, designade och prisvärda produkter, möter vi idag våra kunder där de finns  och när de önskar. Det ger oss nya förutsättningar att  nå fler och  skapa tillväxt, säger Lena  Herder, landschef Ikea Sverige.

Det totala antalet besök, fysiskt och online, ligger i paritet med fjolårets 172 miljoner besökare. De fysiska besöken ökade dock med en bra bit över 4 miljoner.

Den online-genererade försäljningen uppgick till cirka 19 procent av den totala försäljningen.

I den internationella rapporten lyfter företaget också prisfrågan. ”Ikeas priser förblev relativt stabila under många år. Det gav oss fördelar när konkurrenterna höjde priserna i början av pandemin. Tyvärr kan vi inte ignorera ökade priser på råmaterial och transporter”, säger möbeljätten som lovar att ändå vara fortsatt prisvärd på lång sikt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078