23948sdkhjf

Bergendahls skapar nytt affärsområde: ”Två små bolag som blir ett medelstort”

Slår ihop för att skapa mer kostnadseffektiv affärsmodell.

I augusti i fjol gick Bergendahls in i Kitchentime och nu skapar aktören ett nytt affärsområde där förutom e-handlaren även detaljhandelkedjan Granit ska ingå.

Detta för att enligt ett pressmeddelande ”skapa synergier och en mer kostnadseffektiv affärsmodell” då bolagen verkar inom liknande sortimentsegment.

Namnet på det nya affärsområdet blir Bergendahl Home och Granits vd Håkan Åkerström tillträder som vd. Han tillträdde som Granits vd i augusti i år. 

– Det känns kul och spännande att driva detta affärsområde framåt. Det är två bolag som kämpat med sin lönsamhet och som kommer gynnas av smarta synergier i bakomliggande led, säger Håkan Åkerström.

– Vi är idag två små bolag som blir ett medelstort när vi skapar Bergendahl Home. Kitchentime är en ren e-handelsaktör och Granit är duktiga på sortiment och private label, där kan bolagen lära mycket av varandra, säger Håkan Åkerström vidare.

Bergendahls äger 69,1 procent av Bergendahl Home. Resterande 30,9 procent ägs av Ralph Axelson genom bolag samt Joel Falck och Anton Malmberg, som grundat Kitchentime, genom bolag.

Affärsområdet beräknas omsätta cirka 600 miljoner kronor.

Enligt Rebecca Wictor, som arbetar med pr och kommunikation hos Bergendahls, väntar en ny ledningsgrupp för affärsområdet men uppger i ett mejl till Dagens Handel att aktören vill vänta med detaljer kring hur den ska se ut.

Kommentera en artikel (1)
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Kliver av vd-posten hos e-handlaren efter tre år
Dramatisk konkursökning i handeln
1 500 tjänster försvinner från H&M: ”Merparten i Sverige”
Sthlm Blvd inviger i Täby centrum
Välas utbyggnad oroar cityhandeln
Andra Nordiska Medier
Fri Köpenskap
Habit
Transportnet

Sänd till en kollega

0.094