23948sdkhjf

Bergendahls skapar nytt affärsområde: ”Två små bolag som blir ett medelstort”

Slår ihop för att skapa mer kostnadseffektiv affärsmodell.

I augusti i fjol gick Bergendahls in i Kitchentime och nu skapar aktören ett nytt affärsområde där förutom e-handlaren även detaljhandelkedjan Granit ska ingå.

Detta för att enligt ett pressmeddelande ”skapa synergier och en mer kostnadseffektiv affärsmodell” då bolagen verkar inom liknande sortimentsegment.

Namnet på det nya affärsområdet blir Bergendahl Home och Granits vd Håkan Åkerström tillträder som vd. Han tillträdde som Granits vd i augusti i år. 

– Det känns kul och spännande att driva detta affärsområde framåt. Det är två bolag som kämpat med sin lönsamhet och som kommer gynnas av smarta synergier i bakomliggande led, säger Håkan Åkerström.

– Vi är idag två små bolag som blir ett medelstort när vi skapar Bergendahl Home. Kitchentime är en ren e-handelsaktör och Granit är duktiga på sortiment och private label, där kan bolagen lära mycket av varandra, säger Håkan Åkerström vidare.

Bergendahls äger 69,1 procent av Bergendahl Home. Resterande 30,9 procent ägs av Ralph Axelson genom bolag samt Joel Falck och Anton Malmberg, som grundat Kitchentime, genom bolag.

Affärsområdet beräknas omsätta cirka 600 miljoner kronor.

Enligt Rebecca Wictor, som arbetar med pr och kommunikation hos Bergendahls, väntar en ny ledningsgrupp för affärsområdet men uppger i ett mejl till Dagens Handel att aktören vill vänta med detaljer kring hur den ska se ut.

Kommentera en artikel (1)
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125