23948sdkhjf

Cerveras vd om närmaste framtiden: ”2022 var ett tufft uppvaknande”

Kitch’n avvecklar alla sina butiker i Sverige medan systerkedjan Cervera satsar på att optimera sitt butikskoncept.

Pandemin var ett guldläge för butikskedjan Cervera som fick nya ägare 2021. Då köptes företaget av den norska kökskedjan Homeco som även driver 24 Kitch’n-butiker i Sverige.

I dagarna kom beskedet om att samtliga 24 butiker i Kitch’n Sverige ska avvecklas under första halvåret 2023.

Cerveras vd Hans Redig Bolin förklarar att dubbeletableringen på vissa orter försvagat verksamheten.

– Även om vi haft lite olika inriktning, Kitch’n med ett koncept som riktar sig mer åt bord och dukning och Cervera med tydligare fokus på mat, har 2022 varit ett tufft uppvaknande. I den stagnerande utvecklingen som sällanköpshandeln går igenom just nu ser vi att det är bättre att koncentrera sig på att vara en stark aktör, säger Hans Redig Bolin till Dagens Handel.

Kvar blir dock Kitch’ns e-handel som tillsammans med de norska e-handelssajterna utgör 35 procent av Homecos omsättning, det vill säga drygt en miljard kronor.

I sin förstärkta marknadsposition vill Cervera istället utveckla sitt butikskoncept som ska lanseras steg för steg i landets 68 butiker. Först ut är den nya Cerverabutiken i Hornstull, Stockholm.

– Det handlar om allt från att förstärka butiksupplevelsen med nya färger och material till att skapa mer lättarbetade butiker för personalen, berättar Hans Redig Bolin.

Lättarbetat uppges i det här fallet handla om att skapa mer säljyta och mindre baklager så att personalen ska kunna arbeta mer effektivt. Butikerna ska istället förses med interaktiva skärmar där kunderna kan beställa direkt från Cerveras hela utökade onlinesortimentet med egna önskemål om var produkten ska hämtas.

Butikskedjan vill även prova på självutcheckningskassor. Tillsammans med ett nytt it-system ska en pilot testas i en butik nästa år.

– Det är klart att vi har vägt för- och nackdelar med självutcheckning. Men i vår egen vågskål väger vinsten av att erbjuda en bekväm och funktionell butik tyngre än risken för att drabbas av stölder.

I arbetet med att förebygga effekterna av lågkonjunkturen vill Cervera också se över sina varumärken. Det innebär att de vill ”styra” kundströmmarna bättre och skapa en starkare riktlojalitet.

– Under pandemin var stora varumärken som Global och Kitchen Aid väldigt heta. Men de produkterna sålde ju också alla andra. Kanske är det inte den marknaden som lockar konsumenterna mest just nu. Där vill vi vara med och påverka.

Hans Redig Bolin återkommer till problemen för sällanköpshandeln och förklarar att Cervera även vill bli bättre på att vårda marginalen. För precis som andra verksamheter möter företaget ökade kostnader i sin vardag.
– Vi var väldigt försiktiga med att höja priserna i början. Det har vi till viss del gjort nu. Men det är inte på långt när i samma omfattning som dagligvaruhandeln, säger Hans Redig Bolin.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094