23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

Så här fungerar det att annonsera på Amazon

Efter att ha startat ett Seller Central konto hos Amazon och de första produktsidorna är upplagda är det dags att överväga och påbörja din annonsering. Annonsera på Amazon är inte helt olikt att använda Google Ads och det finns många liknande funktioner.

Precis som med Google Ads är sökorden viktiga och det finns olika annonseringsmöjligheter.  Vid Amazon annonsering kommer produkterna upp med märkningar som till exempel ad eller sponsored vid sökningar. Att lyckas med kampanjer och annonsering kräver en del arbete men kan ge mycket bra resultat för försäljningen och är en vital del i att lyckas med din organiska positionering på Amazon.

Buda på sökord och betala per klick (PPC)

När du ska annonsera på Amazon kan du göra det genom att buda på olika sökord. När kunder sen använder sökordet kommer produkten upp och du debiteras för annonsen per klick. Därför är det viktigt att vara noga med sökorden. Vill du bekanta dig mer med sökord? Läs mer på byllagency.se som har en bra guide för annonsering och SEO på Amazon. Träffar du rätt med sökorden kommer fler kunder att klicka sig in på din produktsida och konvertera till försäljning. Amazon premierar försäljning genom algoritmer och du får en bättre ranking ifall du har en bra försäljning. Det vill säga, den organiska position stiger vilket innebär att dina produkter syns mer än dina konkurrenters. Annonsering hjälper din produkt att ranka bättre på Amazon, förutsatt att du har valt rätt sökord som konverterar till försäljning.

Tre typer av annonser

Sponsored Products, Sponsored Brands och Sponsored Display är de tre primära annonsformat som används inom annonsering på Amazon.

Sponsored products

De mest populära annonserna på Amazon är sponsrade produkter. De kan jämföras med Google Ads och gör att du kan marknadsföra enskilda produkter i Amazons sökresultat och på andras produktsidor. Nå kunder som aktivt söker med sökord som du har budat på eller på konkurrerande sidor som du har valt att synas på. Automatisk annonsering är också något du kan använda dig av. Det betyder att de sökord och produktsidor din produkt ska synas på väljs av Amazons algoritm. 

Sponsored brands

Med sponsored brands skapar du annonsmaterial som engagerar och bygger varumärkeskännedom. Här kan du marknadsföra ditt företag med din logotyp, egen rubrik och upp till tre produkter. Även videos kan läggas in. Det ger dig möjligheten att skapa en specifik landningssida för ändamålet, annonsen placeras högst upp på sidan för sökresultat och skickar kunden direkt till din den sida du valt att rikta annonsen mot. Denna typ av annonsering kräver att du är varumärkesregistrerad på Amazon.

Sponsored display

Sponsored display ads ökar synlighet för dina produkter genom att annonsera mot relevanta målgrupper på och utanför Amazon. Annonsen placeras både på Amazon och på externa webbplatser via bland annat remarketing för kunder som har besökt specifika produkter på Amazon och skickar kunden till din produktsida på Amazon. Denna typ av annonsering kräver att du är varumärkesregistrerad på Amazon.

Sänd till en kollega

0.031