Mios vd om planen framåt: ”Det som fungerade för fem år sedan fungerar även i dag”
Det är en turbulent tid för många inom handeln. Under pandemin upplevde Sverige en renoveringsboom och en sällan skådad efterfrågan på heminredning, men nu när intresset är tillbaka till det normala har köpkraften i många hushåll samtidigt minskat till följd av hög inflation och höga räntor.
– Det är klart att det påverkar alla branscher. Det visar all statistik, att det är ett annat läge nu och ett annat konsumentbeteende. När det finns mindre pengar att konsumera så påverkar det konsumtionen, säger Björn Lindblad, Mios vd, till Dagens Handel.
I det korta perspektivet har Mio haft överraskande positiva månader i juli och augusti för soffor och sängar, fortsätter Björn Lindblad. Han menar att bolaget gjort många bra saker, i både paketering och i erbjudandet till kunderna, och någonstans finns det också ett behov att handla och investera i hemmet som kedjan kan tillgodose.
– Vi ser inga tendenser att man är mindre intresserad av att investera i hemmet. Snarare är det mer. Om man vänder på det kan man ha en soffa i både fem och tio år. En resa är kanske fantastisk i en vecka, sen tar den slut.
Intresset, eller kanske till och med behovet, av att investera i hemmet är något Björn Lindblad återkommer till flera gånger under intervjun.
– Jag tänker att hemmet är vår borg. Det är där vi lägger mycket tid och där vill trivas och skapa ett hem som vi kan vara stolta över. Jag tror inte att det har förändrats, det har alltid funnits ett stort intresse av att investera i hemmet.
Pandemin innebar vissa förändringar i kundernas köpbeteende, hemmakontoret fick exempelvis ett uppsving. På samma sätt innebar fjolårets höga elräkningar att Mios försäljning av mattor ökade kraftigt, liksom försäljningen av filtar och täcken.
– Det absolut viktigaste är att lyssna på sina kunder. Vad vill de ha och vad önskar de? Och sen för oss att ta fram och paketera det på bästa tänkbara sätt. Det är inget nytt, det är grunden i handeln. Det är viktigt att inte tappa tron på det. Så snabbt förändras inte beteenden. Det som fungerade för fem år sedan fungerar även i dag.
Oavsett vad som händer på marknaden är planen framåt den samma. Att bygga en långsiktig affär som skapar förutsättningar för att stå stabilt även när branschen sviktar under en period, fortsätter Björn Lindblad.
– Vi fokuserar på att bygga ett stabilt bolag med en stark balansräkning och en riktigt stark finansiell situation. Vi har varit kloka med våra investeringar, återhållsamma med våra kostnader så att vi kan investerat i bättre priser till våra kunder, säger han och tillägger:
– Har man inte en stark balansräkning i den här perioden, då förstår jag att situationen är annorlunda.
Mio hade en omsättning på drygt 4,5 miljarder kronor under förra året och redovisade ett rörelseresultat, ebit, på 342 miljoner kronor.
Artikeln är en del av vårt tema om Intervjun.