Power sålde för 71 miljoner första dagen: ”Kunde inte fått en bättre start”
Efter att den norska elektronikkedjan Power tog över Media Markts varuhus i Sverige kunde man snabbt konstatera att man var för okänd för de svenska kunderna. Med invigningsfester i de tre mest profilerade varuhusen i Barkarby, Kungens kurva och Högsbo ville man råda bot på det. Efter den första dagen kunde man inte annat än konstatera att draget varit en stor succé.
Redan innan lunch den första försäljningsdagen hade man lyckats skrapa ihop 30 miljoner kronor. När hela dagen summerades hade de tre varuhusen i Stockholm och Göteborg sålt för 71 miljoner kronor.
– 71 miljoner kronor på en dag, det är helt galet och vi kunde inte ha fått en bättre start på veckan. Att vi dessutom når ett sådant exceptionellt resultat trots att vi befinner oss mitt i en pågående lågkonjunktur är ytterligare ett bevis på att svenskarna gärna gör smarta klipp när de väl shoppar, säger Robert van Toor, vd för Power Sverige, i ett uttalande.
Det som gick allra bäst var försäljningen av tv-apparater och robotdammsugare, sett till omsättningen, men även datorer och elscootrar lockade många av kunderna.
För att klara av det höga trycket och hantera köer och upprätthålla en bra service hade 300 medarbetare från hela landet flugits in som förstärkning. Totalt arbetade 500 personer med de tre invigningarna.
Nu när de tre största varuhusen haft sin invigning är det dags för övriga 26 varuhus. Startskottet för de invigningsfesterna är fredagen den 13 oktober.