23948sdkhjf

Rustas vd: Tio år en bra måttstock för lönsamhet i Tyskland

Den svenska lågprisjätten inför börsnoteringen: Siktet är inställt mot Europa och fokus är först och främst Tyskland.

Under måndagen noterades Rusta som första bolag på Stockholmsbörsen i år. Visionen är att bli den ledande och mest betrodda lågprisdetaljhandlaren i Europa där Tyskland är i fokus.

– Det är nyckeln till resten av Kontinentaleuropa, säger Rustas vd Göran Westerberg.

Rusta öppnade sitt första varuhus i Tyskland 2017. I nuläget har Rusta nio varuhus i landet. De huvudsakliga konkurrenterna i Tyskland enligt bolaget är Aldi, Lidl, Rossmann, Tedi och Action.

För räkenskapsåret 2022/2023 var 85 procent av butikerna lönsamma i Tyskland och Finland jämfört med samtliga i Sverige och Norge.

– Det är ganska naturligt. I början är man väldigt liten på en ny marknad och jämför det med en mogen marknad som Sverige så får du en bättre skalbarhet. Kliver man in på en ny marknad börjar lönsamheten på en låg nivå och sedan så klättrar den över tid, säger Göran Westerberg.

När ska ni nå lönsamhet i Tyskland?

– Vi har sett på större koncept som har lyckats som Ikea och H&M att det tog i runda slängar tio år för dem att ta sig till lönsamhet och det tror vi är en bra måttstock även i dag, säger Göran Westerberg.

Under 2021 hade Rusta en marknadsandel på 14 procent i Sverige, Norge och Finland.

– Vi är faktiskt det enda större lågpriskonceptet som har tagit marknadsandelar. Lågpris har vuxit som bransch under en lång period där vi räknar med ungefär 9 procent för de senaste åren medan Rusta har vuxit med 17 procent. Det vi ser nu i de här inflationstiderna är att vi fortsätter rekrytera kunder och tar ytterligare marknadsandelar och tänker fortsätta göra det", säger vd:n.

En marknadsfördel som Rusta framhåller är att bolaget har ett eget produktsortiment på 64 procent. Målet är att utöka den andelen framöver.

– Vi tar i princip bort en mellanhand och det gör att vi både får lättare att nå den lägsta prispunkten samt stärker våra marginaler. Vi ligger på ungefär dubbla andelen egna produkter jämfört med våra sektorskollegor, säger Göran Westerberg som inte vill precisera något mål.

Rusta bedriver i dagsläget e-handel i Sverige och Finland men inte i Norge och Tyskland.

– Det bästa med vår e-handel är att den är lönsam och är lönsam på samma nivå som våra varuhus. Nyckeln till det här har varit att vi har valt ut produkter där kundbeteendet är sådant där priser, marginaler och logistik är lämpliga för e-handel. Men huvudkanalen för oss är fortsatt den fysiska butiken, säger vd:n.

Finns det någon plan att utöka e-handeln?

– Vi kommer nog att fortsätta rulla ut den. Vi har i dag ungefär 30 procent av sortimentet där och kommer nog öka den andelen något, men framför allt kommer vi fortsätta den geografiska utrullningen.

Rusta tog inte in något kapital i samband med noteringen.

– Anledningen är vi bedömt att vi inte behöver det eftersom vi är ett skuldfritt bolag och att vi gillar den frihet som det ger oss. Vi tänker oss att vi ska fortsätta att vara fria.

Kan det bli aktuellt att ta in kapital framöver?

– Vi har inga planer på det, och det finns inga sådana tankar just nu. Vi siktar på att fortsätta vara skuldfria.

Vid 10.30-tiden handlades Rustas aktie för omkring 46 kronor, en ökning med dryga 2 procent jämfört med noteringskursen på 45 kronor.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062