23948sdkhjf

Allt går att sälja på internet

Att allt går att sälja med mördande reklam är inte sant. Men att allt går att sälja på internet, det är däremot sant. Oavsett om det är en vinkelslip eller en Versace-kostym så är internet den rätta kanalen för försäljning. Men det är inte förvånande att företag som Boxman och Boo gjort rekordkonkurser eftersom det fanns väldiga luckor i deras kompetens och affärsmodeller. Det skriver Jesper Almqvist, varuhuschef på ahlens.com, i sitt inlägg i e-handelsdebatten.

Internet är skoningslöst i sin dom över lyckade och misslyckade affärsmodeller och avslöjar snart en vinnare eller en förlorare. De som gjort sin läxa, såsom IKEA och Clas Ohlson lyckas. Lycksökare som Toga, smilmer och Leknet minns vi knappast, och om vi kommer ihåg dom så är det för deras praktfulla fiaskon. Att sälja varor och skapa gigantiska annonsplatser via portaler var ett annat sätt att söka lyckan. Men inte heller där fanns den. Fråga Posten som lär ha förlorat 1 miljard på Torget, fråga Bonnier som gjorde brakförluster på Bonnier Net eller Schibsted om Scandinavia on-Line. Grundläggande för försäljning på internet, och då gäller det vilken vara som helst, är att ha en fungerande logistik, en fungerande kundtjänst och en "produktkatalog". Kunderna kräver idag att företagen lever upp till de leveranslöften som ges. Att inte leverera utsatta varor i tid är att förbruka kundernas förtroende och därmed som att gräva sin egen grav. Vi vet sedan tidigare att en kundtjänst är den del av företaget som snabbast får kundernas reaktioner och utgör därmed en mycket viktig mätare inför vad som kan bli succéer eller fiaskon. Utan att rangordna så kan man med fog säga att en "produktkatalog" är något av det viktigaste för att lyckas med försäljning på internet. "Produktkatalogen" kan vara just en katalog eller varuhus/butik och katalog, som är fallet vad gäller Ikea. Men den kan också vare en kundtidning eller regelbundna medlemsutskick. Denna kommunikation, där handlaren söker upp kunden, är oerhört viktig eftersom den visar på handlarens vilja att upprätthålla en god relation och ger samtidigt utrymme för specialerbjudanden och "fjäsk". Detta "fjäsk", som kan översättas till kundvård, är allt viktigare på en marknad där konkurrensen hårdnar och kunden vill känna sig utvald. För en styrka med internetförsäljning är att den stödjer den fysiska i varuhus och butiker, och vice versa. Båda kanalerna hjälper varandra vad gäller marknadsföring och ett bredare kunderbjudande. Internet innebär enkelhet och frihet medan shopping i butik ger andra upplevelser. Störst möjlighet att lyckas med försäljning via internet har de som tar dessa råd till sig. Men framför allt de företag som idag redan uppfyller grundkraven på internetförsäljning. Mot den bakgrunden kan man fråga sig vad som kommer hända med företag och portaler som Passagen, Sportsnet, Bluebox och Partyshop och hur länge och i vilken form de finns kvar på marknaden. Däremot ser jag med tillförsikt fram emot den dag då Volvo, Saab och Stadium inser vad försäljning på internet kan göra för den totala lönsamheten och slår upp dörrarna för en ny försäljningskanal. Jesper Almqvist Varuhuschef, ahlens.com

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.112