23948sdkhjf

Höj handels- programmets status

| Av Dagens Handel | Tipsa redaktionen

En ny undersökning visar att Ikea är det populäraste varumärket hos studenterna. Med på topplistan finns även handelsföretag som Ica, Akademibokhandeln, H&M, Clas Ohlson, Åhléns, Stadium, Coop, Intersport och Indiska. Flera av dessa företag lockar också många ungdomar att välja handeln som yrke.

För detaljhandeln är det viktigt att få in flera högskoleutbildade. Idag är knappt fyra procent akademiker, jämfört med nästan 15 procent för samhället i sin helhet. Många handlare har själva valt arbete och företagande framför studier och ibland varit tveksamma till värdet av akademiker i handeln. H&Ms grundare Erling Persson uttryckte det en gång så här: ”Nej, jag är inte negativ till akademiker. Men de kan inget när de kommer som nyutexaminerade. Först måste vi lära dem det som handelshögskolorna inte lärt ut om handel. Sedan får de lära sig företaget. Och det är inte uppifrån.” I dag är företagen mer närvarande i handelsutbildningen och introduktionen i företagen går snabbare. Fortfarande är dock detaljhandeln mer avvaktande än industrin. Partihandelsföretagen fångar däremot upp fler högutbildade som lockas av de spännande världar som öppnar sig inom exempelvis Ahlsell, Dahl, Servera och Bröderna Edstrand. Handeln blandar också på ett helt annat sätt än andra branscher människor med olika bakgrund – långvägare och akademiker. Båda har goda möjligheter till karriärer. Därför är det nödvändigt att kunna belöna bra insatser och utveckla karriärvägarna. Den snabbt ökande konkurrensen inom handeln gör att företagen nu satsar kraftfullt på kompetenshöjning. Då är det också självklart att gymnasiets handels- och administrationsprogram ska ge en så bra teoretisk grund att den ger behörighet till högskolor och universitet. Eleverna behöver det. Handeln behöver dem.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Zalando knyter till sig Arket

Footway köper upp Solestory

Ökning för Clas Ohlson: ”Tydligt att vi träffat rätt”

Clas Ohlsons försäljning ökade med 5 procent i juni.

Dagligvaruindex: Försäljningen upp 9,3 procent i juni

Willys och Hemköp franchise ångar på – kraftigt tapp för Snabbgross

Drömkvartal för Byggmax – corona och tidig vår eldade på försäljningen

Kunderna fick inte nog av hemmafixandet.

Nyhetsbrev

På nytt jobb
Han blir ny finansdirektör hos Postnord

Arkiv

Foodora hackat – en halv miljon kunders personuppgifter läckta

Odd Molly uppför ny logistikbyggnad

En ny 2 500 kvadratmeter byggnad beräknas vara färdigställd våren 2021.

Kläd- och skohandeln fortsätter att sjunka

Avslöjar: Coop öppnar Amazon Go-butiker nästa år

Ett antal av de obemannade butiker som Coop planerar att öppna kommer istället att bli Coop Go-butiker. Om det och flera andra tekniska planer berättar Amer Mohammed, chef för Coops affärsområde Digital, i en intervju med Dagens Handels systertidning Fri Köpenskap.

G-star Raw i konkurs i Sverige

Stark vändning för Uniqlo – ökade med 26 procent

Boohoo kastas ut av Amazon, Zalando och Next

Flera företag bryter med klädmärket Boohoo efter rapport om dåliga arbetsförhållanden.

Cervera tredubblade e-handeln: ”Inte bara coronaeffekt”

Stora förluster för RNB – Polarn O. Pyret ökade försäljningen

Åhléns först ut när Uber börjar med snabba hemleveranser av prylar

Uber lanserar nya leveranstjänsten Uber Direct som levererar varor inom 30 minuter.

På nytt jobb
Två lämnar och två tillkommer i Clas Ohlsons styrelse

Norgesgruppen lägger 200 butikers order hos Pricer

Lexington etablerar sig i Polen och öppnar första butiken i Paris

Första pelarna på plats vid Axfoods nya megalager

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Ellos ska lansera heminredning från Jotex i Europa

Miljardvallen sprängd för Jula i juni

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Instabox över en miljon användare – fyrdubblar omsättningen

Ingelsta Kalkon stänger tre delikatessbutiker

Handelstrender: Färre men större företag – och mer värderingsstyrt

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Nya kreditlagen träder i kraft – rusning till Swish

Tillfällig Lagerhaus även till C4

Konkurrensverket granskar e-handeln

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Microsoft byter retailstrategi – stänger alla 83 fysiska butiker

Se alla Företagens egna nyheter

Att spela musik i butik - Vilken licens gäller?

Ljud som säljer och musiken som vi minns

Upplevelse i Butik – Så skapar du en butik som Säljer!

Vad är sinnesmarkandsföring?

IMAS levererar besöksräknare till Polestars nya showrooms

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Sänd till en kollega

0.125