23948sdkhjf

Hon driver möbelkedja som ett modeföretag

Dagens Handel träffar expanderande inredningskedjan Mios koncept- och marknadschef Elisabeth Slunge en gnistrande vinterdag i den nya butiken i Barkarby. Vi slår oss ner i de gröna fåtöljerna vid kaffebaren, Mios hjärta, för ett samtal om de trender i tiden som Mio så skickligt fångar.

Elisabeth Slunge har just slagit en lov kring butiken och ser nöjd ut. I Barkarbybutiken som öppnade i oktober är det nya butikskonceptet fullt genomfört och om ett par veckor öppnar en liknande fast större butik i Umeå. Det är Umeås största möbelbutik, 6 000 kvadratmeter stora Hermanssons Möbler, som blir Miobutik. - Det kommer att göra Umeå intressantare som handelsplats, säger Elisabeth Slunge övertygande. För två år sedan beslutade Mios styrelse att förändra företaget från ett ganska anonymt möbelföretag till ett expansivt företag som skulle locka kunder med mode och inspiration. Visionen fanns, men vem skulle göra jobbet? I det läget rekryterades Elisabeth Slunge. Denna civilekonom från Lund hade redan en växlingsrik och spännande detaljhandelskarriär bakom sig med många år på Ikea, NK och The Nuance Group som driver taxfreeförsäljning på flygplatser runt om i världen. - Jag har alltid älskat detaljhandel. Efter utbildningen sökte jag aktivt efter jobb i olika detaljhandelsföretag och hamnade först på Ikea. Det blev bland annat tre år i Singapore. Så landade jag i den svenska snömodden igen och började på Nära Kroppen, ett bolag som drev butikerna i gatuplanet på NK. Jag har jobbat både med lågprissatt volymhandel och lyx, sammanfattar hon sin karriär. På Mio fick Elisabeth Slunge ta ett helhetsgrepp om både sortimentet, butikernas uttryck och marknadsföringen av det nya Mio. - Det är viktigt att alla tre funktionerna ligger i samma hand för att det ska gå att hålla en röd tråd i arbetet, säger hon. Arbetet började hösten 2005 med att man byggde upp inspirerande miljöer i fem olika stilar. - Vi fick omedelbart uppmärksamhet i inredningspressen, säger hon stolt. Exponeringen har förstärkts av tv-reklamen som gått det senaste året, med modeller som provar soffor i provrum. Nu strömmar kunderna till. - Det går faktiskt att måttbeställa och anpassa detaljer så att du kan få en soffa eller ett matbord som bara finns hemma hos dig, säger hon. Satsningen börjar synas i siffror. Under det brutna räkenskapsår som slutade 31 maj 2006 ökade omsättningen i Miobutikerna med nio procent, och Elisabeth Slunge är övertygad om att också innevarande år kommer att visa betydande ökningar, både i antalet besökare och i omsättning. Inbrytningen på Stockholmsmarknaden har lyckats. Antalet Stockholmskunder har ökat med 50-60 procent. - Den viktigaste framgångsfaktorn är den snabba sortimentsförnyelsen. Sedan sortimentet vidgades till att omfatta både lampor, textilier och andra accessoarer har Mio börjat fungera mer som ett inredningsföretag än som en traditionell möbelsäljare, säger hon och visar vårkollektionen av kuddar, draperier och väggfärg. Precis som i klädmodet är det grönt som gäller för våren 2007. - Det ligger en stark längtan efter förnyelse i luften. Många förändrar hemma när de inträder i en ny livsfas. De sparar inte allt längre, utan bjuder ut sina matsalsmöbler och fåtöljer på Blocket och skaffar nytt. En växande målgrupp för oss är 55?60-åringarna som gör om hemma när barnen flugit ut. De har råd och lust att satsa, och vill bara ha det bästa, säger hon. Elisabeth Slunge har själv stark förståelse för det synsättet, och förklarar att hon gillar att rensa ut gamla grejer. Hennes egen familj står just nu inför ett utvecklingssteg. Tioåriga dottern har slutat hoppa i soffor och sängar. Det är dags för ny soffa framför tv:n. - En ny soffa är ett stort beslut. Soffan är den viktigaste möbeln i en familj. Där ska alla få plats, och den ska hålla för fredagsmys. Lyssna på Elisabeth Slunge då hon talar om Mios förändringsarbete på Dagens Butik den 6 februari. Anmäl dig här!

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078