23948sdkhjf

Bra utveckling för skjortföretagen

Svenska herrskjortor är mer populära än någonsin. Och modeföretagen som riktat in sig på herrskjortor ser med tillförsikt på framtiden.

Det visar en rundringning gjord av Tekos nättidning. Vid halvårsskiftet noterade Oscar of Sweden den bästa utvecklingen hittills. Bland orsakerna finns Oscar of Swedens strykfria skjortor. – Vi ökade till 53 miljoner, klart över förväntan. Det senaste två åren har vi vuxit med 23 procent. Utvecklingen innebär att Oscar of Sweden stärker ställningen som marknadsledare i mellanprissegmentet 595 kronor till 795 kronor, i Sverige. Det starka konjunkturen spelar förstås en viss roll i sammanhanget, säger Per Åhman, vd för Oscar of Sweden till Tekotidningen. För Stenströms Skjortfabrik går försäljningen på räls. Årets försäljningsprognos låg på en ökning på tolv procent. Hittills har man nått 20 procent, alltså nästan en dubblering. Även Eton i Gånghester, som gjort sig ett namn bland kändisarna i Hollywood, ser en ökning i försäljningen på närmare 20 procent. Märket planerar att bygga ut antalet egna märkesbutiker: – Vi fortsätter att bygga ut vårt nät av brandstores. Inom kort öppnar två nya butiker i München. Nästan år startar vi ytterligare ett 20-tal runt om i världen. Det handlar om fullsortimentsbutiker i attraktiva lägen som förutom att sälja också bygger varumärket, säger Hans Davidsson, vd till tidningen. Läs mer om herrskjortor i papperstidningen Dagens Handel vecka 46 som kommer fredagen den 16 november.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078