23948sdkhjf

Fyra år sedan sist – nu backar försäljningen

| Av Dagens Handel | Tipsa redaktionen

Finanskrisen präglade november månad, även inom handeln. För sällanköpshandeln blev utvecklingen den sämsta på 14 år.

Försäljningen inom detaljhandeln sjönk med 3,1 procent mätt i löpande priser jämfört med november föregående år. Mätt i volym och med hänsyn tagen till antalet försäljningsdagar uppmättes en minskning med 0,1 procent. Det visar Detaljhandelsindex, DHI, för november månads detaljhandelsförsäljning från Handelns Utredningsinstitut, HUI och SCB. Omsättningen inom sällanköpshandeln minskade med 6,5 procent. Samtidigt sjönk priserna med 2,0 procent och kalenderkorrigeringen inverkade positivt med 4,2 procent. Detta gav en kalenderkorrigerad volymutveckling för sällanköpsvaruhandeln på -0,4 procent. ”Sällanköpsvaruhandelns kraftiga negativa utveckling är den största på över 14 år. De flesta branscher uppvisar kraftigt negativa tillväxttal, till exempel minskade elektronikhandeln sin försäljning med 14 procent”, skriver HUI i en kommentar. Dagligvaruhandelns omsättning ökade med 1,6 procent. Priserna ökade enligt Branschprisindex med 5,6 procent och kalenderkorrigeringen påverkade resultatet positivt med 4,3 procent. Detta innebar att dagligvaruhandelns volymtillväxt skrivs till 0,6 procent under november, korrigerat för kalendereffekter och jämfört med samma månad förra året. ”November månad blev den första månaden på fyra år då försäljningen minskade. Det bör dock påpekas att det är en kraftig kalendereffekt (bland annat innehöll november 2008 en extra söndag jämfört med november 2007) som bidrar till det negativa utfallet. Om hänsyn tas till kalendereffekter var utvecklingen positiv, mätt i värde, och svagt negativ, mätt i volym. Dagligvaruhandeln utvecklades positivt till följd av fortsatta prisökningar inom livsmedelshandeln”, skriver HUI i en kommentar. ”Innan helåret 2008 kan summeras återstår årets final som präglas av mellandagsreor. Vilken effekt de får på decemberutfallet återstår att se. December är årets viktigaste månad och trots en kraftig avmattning i detaljhandeln under hösten är bedömningen att julhandeln troligen kommer slå rekord även i år. Även om novemberutfallet sänkte tillväxten för helåret, kommer 2008 att bli ännu ett starkt år för detaljhandeln. I takt med den försämrade ekonomiska utvecklingen väntas dock 2009 bli ett betydligt svagare år för detaljhandeln. HUI:s prognos är en utveckling med 0,5 procent”, skriver HUI vidare.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Klimatsmart presentkort

Coop och Strongpoint i ny storaffär – hämtskåp till 20 butiker

Tapp i modehandeln i november

”Klädföretagens e-handel visade ovanligt nog ett större minus än den fysiska handeln i november”.

Robotlösning och självskanning hos XXL

Derome fortsätter att växa i Skåne 

Musikbutik återuppstår efter kedjekonkursen

Nyhetsbrev

Sex tips för färre returer

Arkiv

Premiär för TS Äventyr i Skärholmen

Fristående leksakshandlare öppnade andra fysiska butiken mitt i julhandeln. ”Näthandeln blev min räddning”.

Japansk kedja till Gallerian

Sportamore vinstvarnar efter trög oktober

De föreslås till MQ:s styrelse

Apotea bästa nätbutik – igen

Kedjorna som är bäst på mersälj

Clas Ohlson hyr ut jullådor

Installationstjänster ökar kraftigt för Bygghemma

Intersport öppnar nytt i föreningstätt område

Sportkedja säljer eget varumärke

Ska istället samarbeta med dansk producent och leverantör.

Beijer bygger gigantiskt varuhus i Söderhamn

Anrikt danskt varuhus satsar i Sverige

Textilbolag i konkurs

Rekord för Elgiganten – trots sajtstrul

HP-chef: Mobilitet stänger fler affärer

Så sålde Clas Ohlson

Clas Ohlson ökar hos Amazon UK

På nytt jobb
Går till Axel Johnson

Kökstillverkare öppnar nytt

Färre konkurser i november

RNB:s emission fulltecknad

Larm om arbetsförhållandena på Zalandos lager

Hållbarhet allt viktigare under Black friday

Stadium drar sig ur Tyskland

Pris regerar under Black friday

Wesc stänger butikerna

Story och gränslöshet bygger framtidens handel

Här öppnar Ideal of Sweden

Arbetsmiljöverket slår till mot e-handlarna

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.128