23948sdkhjf

De flesta nya produkter floppar

En rapport från Nielsen visar att 76 procent av alla produktlanseringar misslyckas inom ett år. Med nytänk kan fler produkter lyckas.
Misslyckade produktlanseringar kostar miljoner.
I Nielsens nya rapport "The Nielsen Breaktrough Innovation Report" som bygger på 12 000 konsumentproduktlanseringar i Europa visar att två tredjedelar av produkterna säljer max 10 000 och att tre fjärdedelar av alla nylanseringar inte överlever efter det första året.
En lyckad lansering är dock inte en slump, enligt Johan Sjöstrand , Europachef inom Nielsen och medförfattare till rapporten.
Han förklarar att lyckade produktlanseringar åstadkoms genom att utmana vardagsnormer. Man ska ställda invant tänkande på huvudet och erbjuda något verkligt nytt.
Han listar fyra principer som kännetecknar varje banbrytande innovation:

1. Vad stör konsumenter? Finns det någon produkt som man inte använder därför att det är för krångligt eller tråkigt.
2. Gör produkten relevant - den ska lösa problem och skilja ut sig från andra.
3. Marknadsför på ett kreativt sätt som verkligen levandegör varför produkten kommit till.
4. Alla inom företaget- från gräsrot till topp ska stå bakom produkten.

- Alla de fyra principerna måste följas. Det räcker inte med tre, säger Johan Sjöstrand.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062