23948sdkhjf

De flesta nya produkter floppar

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

En rapport från Nielsen visar att 76 procent av alla produktlanseringar misslyckas inom ett år. Med nytänk kan fler produkter lyckas.

Misslyckade produktlanseringar kostar miljoner.
I Nielsens nya rapport "The Nielsen Breaktrough Innovation Report" som bygger på 12 000 konsumentproduktlanseringar i Europa visar att två tredjedelar av produkterna säljer max 10 000 och att tre fjärdedelar av alla nylanseringar inte överlever efter det första året.
En lyckad lansering är dock inte en slump, enligt Johan Sjöstrand , Europachef inom Nielsen och medförfattare till rapporten.
Han förklarar att lyckade produktlanseringar åstadkoms genom att utmana vardagsnormer. Man ska ställda invant tänkande på huvudet och erbjuda något verkligt nytt.
Han listar fyra principer som kännetecknar varje banbrytande innovation:

1. Vad stör konsumenter? Finns det någon produkt som man inte använder därför att det är för krångligt eller tråkigt.
2. Gör produkten relevant - den ska lösa problem och skilja ut sig från andra.
3. Marknadsför på ett kreativt sätt som verkligen levandegör varför produkten kommit till.
4. Alla inom företaget- från gräsrot till topp ska stå bakom produkten.

- Alla de fyra principerna måste följas. Det räcker inte med tre, säger Johan Sjöstrand.
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Kinnevik drar sig ur tysk möbelsajt

Han förenar tre kedjor i en butik

Nordstjernan-bolag lägger bud på Swedol

Herrmodebutik i hotell

Lidholm’s Clothier har öppnat i Göteborg.

Minussiffror i modehandeln även i oktober

Sålde för 41,7 miljoner på en dag – nytt rekord för Gekås

Nyhetsbrev

Sängtillverkare fortsätter satsa på fysiska butiker

Arkiv

På nytt jobb
Ny vd för Tiger of Sweden

Rekryteras från Hugo Boss.

Mobello till Åhléns

Mobilreparationskedjan öppnar sjätte butiken och är nästa hyresgäst ut hos varuhuskedjan.

Nu separeras RNB

På nytt jobb
Finanschef blir vd

Skönhet ökade mest i e-handeln

På nytt jobb
Köpcentrumjätte utser ny vd

På nytt jobb
Går till Ikea

Blir public affairs-chef för möbeljätten i Sverige.

Åttonde Big Baby-butiken hamnar i Barkarby

Coop lanserar ny betallösning

Ska underlätta för företagskunder.

Webhallens förra vd vill gamifiera handeln

Leveranser sänkte Zetadisplays omsättning

Elgiganten tjuvstartar shoppingdag med hel helg

På nytt jobb
Ny på Jysk

Axfoods miljardavtal för superlagret klart

Beijers växer i Skåne med varuhus nr 83

Tror på pop up-butiken – ska rekrytera 200 medarbetare

Monopolstrid inför Singles Day

På nytt jobb
Från Coop till Kronans apotek

Modereturer fram och tillbaka över Östersjön

Normal till Stockholms city

1

Cdon med nytt utseende

Gallerian skapar ny mötesplats och nytt retailkoncept

På nytt jobb
Han ska göra Pulsen till en bättre retailpartner

Postnord: Sex av tio e-handlar julklapparna

Tre butikspremiärer i Täby centrum

Byggmax öppnar nytt – och utfäster hittelön för nya lägen

På nytt jobb
Loomis med ny chef

UC: Konkurserna har konsekvent ökat i detaljhandeln under hela 2019

XL-Bygg satsar på egna produkter 

Se alla Företagens egna nyheter

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.44