Digital kundklubb succé för K-rauta
Tiotusentals nya medlemmar strömmar in varje månad. Det är resultatet av K-rautas satsning på en ny digital lösning för sin kundklubb Sisu, som bygger på interaktiva skärmar i kassan.
– Tidigare lämnade vi ut blanketter i kassan som kunden fyllde i och fick ett tillfälligt medlemskort i papper. Det var krångligt, tidsödande och med risk för fel och borttappade blanketter, säger Christian Hagegård , tf marknads- och kommunikationschef på K-rauta.
Idag går det betydligt smidigare, via en digital skärm i kassan skriver kunden in sitt personnummer eller skannar sitt körkort via den inbyggda skannern, och så hämtas alla uppgifter via PAR-registret. Det enda som kompletteras är ett mobilnummer och e-postadress men det är frivilligt.
– Kunden blir på några sekunder fullvärdig medlem och får tillgång till alla förmåner.
Plastkortet, som tidigare skickades till kunden efter anmälan, är också borta. I stället identifierar sig kunden vid kommande besök via den digitala skärmen i kassan, på samma sätt via att skanna körkortet eller skriva in personnumret.
– Det kan vara känsligt att rabbla personnummer i en kassakö, och därför bättre att kunden skriver in det själv, säger Christian Hagegård.
Systemet med displayen, som levererats av uppsalabaserade Id24, är fristående och inte kopplat till kassasystemet.
– Det finns två skäl till det. Dels att inte stöka till i affärssystemet som kassorna är kopplade till. Och dels för att kunna hantera känsliga persondata i ett separat säkert system och inte i kassasystemet.
All kommunikation med medlemmarna sker sedan via sms och e-mail eller via hemsidan efter inloggning. Borta är alla postala utskick, förutom klubbens egna magasin som delas ut två gånger om året.
Redan när den nya kundklubben lanserades fick man en snabb ökning av antalet medlemmar. Och i dag ökar antalet medlemmar enormt jämfört med för ett år sedan.
– Medlemmarna är både mer frekventa i sina besök och köper fler produkter per tillfälle och för större summor, konstaterar Christian Hagegård.
Genom kundklubben får K-rauta en bättre insikt om sin målgrupp, vilket ger möjlighet att kunna ge dem bättre och mer relevanta erbjudanden.
Via skärmarna i kassorna kommer man även kunna göra enkla kundundersökningar, exempelvis om man är nöjd med sitt besök i butiken.
– Vi får snabb återkoppling, om kunden till exempel upplever att det saknas personal i någon avdelning så kan vi genast åtgärda det.