Smyckesföretaget växer vidare med butiksförvärv
Näthandlaren Hebergs guld jobbar vidare på att bli ett riktigt omnikanalföretag. Efter vårens förvärv av en anrik juvlerarbutik i Västervik är det nu dags för nästa förvärv av en väletablerad fysisk butik, denna gång på västkusten.
I våras kompletterades nätbutiken och den befintliga butiken i Dalsjöfors med juvelerarbutiken Eric G Anderssons AB i Västervik. Västerviksbutiken omsatte 6.7 miljoner kronor under förra året med ett resultat efter finansnetto på cirka 1.5 miljoner kronor. Förvärvet tillförde inte bara kundkronor utan också flera nya varumärken till koncernen.
Centralt läge i turistort
Och nu är det dags för nästa förvärv: Victorins i Varberg. Den obereonde smyckesbutiken omsatte förra året 9,2 miljoner kronor med ett resultat efter finansnetto på runt 450 000 kronor.
–Victorins med sitt centrala läge i Varberg som är en ort med stark tillväxt och signifikant sommarsäsong uppfyller alla de krav vi har på planerade förvärv. Nyckelpersonerna i Victorins kommer att stanna kvar i bolaget och går dessutom in som aktieägare i Online brands, säger Mats Bergengren och fortsätter.
– Vi är mycket glada för att kunna knyta denna fina verksamhet till oss och att säljarna fortsatt är engagerade i bolaget. Fortsatt kommer vi att leta efter tillväxtmöjligheter för att skapa ett väsentligt mycket större bolag med bra lönsamhet.
Upp ur svackan
Det var några kämpiga år for Online brands. En ny e-handelsplattform som inte fungerade blev den avgörande motigheten där år av förluster gav rekonstruktion som den enda utvägen.
2014 var rekonstruktionen avklarad, en nyemission hade tillfört friska pengar och nu har guld- och smyckesföretaget Online brands strukturerat om.
E-handel fortsatt dominerande
Den största delen är fortsatt e-handel. Varumärket är Hedbergs guld, så heter både nätbutiken och butiken i Dalsjöfors. Och i höst kommer alltså två väletablerade juvelerarbutiker att ha införlivats i koncernen, i Västervik och Varberg.
– Smyckesleverantörerna är ljusår från andra branscher i e-handelsmognad. Den som gör omnikanal bra framöver, kommer att bli en vinnare i smyckesbranschen, säger Mats Bergengren och talar utifrån sin tidigare yrkeserfarenhet från hemelektronikbranschen och Netonnet.
Efter genomfört förvärv av Victorins beräknas Online Brands att omsätta cirka 30 miljoner kronor på årsbasis.
ONLINE BRANDS – fakta
Koncernen Online Brands Nordic AB består av moderbolaget Online Brands Nordic AB och helägda dotterbolaget Hedbergs Guld & Silver AB, som säljer vigselringar, smycken, klockor och matsilver via e-handelsbutiken www.hedbergsguld.se och sin fysiska butik i anslutning till lagret i Dalsjöfors utanför Borås.
Förra året omsatte Online Brands 17 miljoner kronor exklusive moms, med ett preliminärt resultat på minus -1,7 miljoner kronor.
I våras införlivades ytterligare en fysisk butik i koncernen: en juvelerarbutik i Våstervik.
Största ägare är Veganord capital med dryga 12 procenet.
Online Brands Nordic är noterat på Stockholmsbörsens First north lista.