23948sdkhjf

Mässnytt från Ambiente: Digitalt skapar köpsug

| Av Maya Saksi | Tipsa redaktionen

När den fysiska butiken integrerar den digitala butikens teknik lyfter man kundupplevelsen till en ny nivå.

Den fysiska butiken måste ta tillvara interaktiviteten som den digitala butiken uppnår. Genom att tänka multimedialt kan man också väcka kundens känslor inför en produkt på ett nytt sätt, anser Wolfgang Gruschwitz vd för Munich Design studio och hänvisar till det gamla konceptet AIDA som står för Attract, Interest, Desire, Action.

Läs också: Årets trender: Hållbart, stilrent och blickar mot öster

– Kunderna vill ha upplevelser och genom att integrera digitala och analoga upplevelser, gör man dem starkare. Det är en fysiska butikens fördel.

Redan i entrén ska kunden mötas av varumärkesanpassad musik som inte ska vara för lugn, tempo i musik ger mer handling av kunden.

För att locka fram intresset, finns digitala skyltar i transparent glas i skyltfönstret som visar vädret vilket också ger butikspersonalen möjlighet att snabbt plocka fram väderanpassade produkter till entrén för att locka in kunden i butiken. Vid regn åker paraplyerna långt fram, vid solsken skyltas det snabbt om till solhattar och solglasögon.

En digital skylt nära produkterna kan också visa omdömen och rekommendationer från nätet. En annan digital skylt kan användas till att lyfta fram månadens produkt. Kunden kan, om den vill, beställa varan direkt på plats vid skylten.

Läs också: Ambientemässan växer i betydelse

Väl inne i butiken går det att sätta igång kundens köpsug genom att låta dem digitalt använda produkten genom augmented reality. Om det till exempel rör sig om en stekpanna så kan kunden prova produkten genom att ställa den under en kamera som triggar igång en video. Där kan man se hur maten kan tillagas.

– Du säljer inte stekpannan, du säljer känslan av att laga mat i panna. Genom att låta kunden vara interaktiv och sätta igång fantasin kombineras det autentiska med det digitala, säger Nikolai Gruschwitz.

Genom fler digitala verktyg kan butiken ha färre produkter i butiken och låta kunden kombinera dem via skärmen. Porslinsset kan visas upp på ett digitalt bord där man kan se det dukade bordet med produkter man har valt och där priset anges i kanten av skärmen. Man kan också låta kunden se det totala beloppet i de kombinationer som har valt ut på displayen.

– Genom augmented reality kan butiken visa upp känslan man vill förmedla.

Ett annat exempel är ett rum med heltäckande väggar som visar upp olika miljöer när kunden tar i produkten. Ett par skidor genererar en video med slalomåkare i pudersnö, ett fiskespö en bäck där andra redan är på plats och fiskar.

– Genom att skapa demo-miljöer placerar man kunden där den redan vill vara när produkten plockas upp och hjälper köpbeslutet, säger Nikolai Gruschwitz.

Genom kamerorna i butiken kan också butiken få signaler om hur många gånger en viss typ av kund har rört vid produkten. Man kan se kundens reaktion och om de skickar köpsignaler. Tillsammans ger de statistik vilket ger en indikation om produkten ska flyttas till en annan plats och produkten kan marknadsföras.

Mer om: Ambiente
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Granitgrundare bakom nytt retailkoncept – vill växa med fler sommarbutiker

På nytt jobb
Blir centrumchef hos Citycon

TEKNIK
Nya tekniklösningar ska förhindra trängsel i butikerna

Cash IT, Store Display Nordics och Philips Professional Display Solutions hjälper butikerna att räkna kunderna.

6 300 handelsföretag kan slås ut innan stödåtgärder når fram

Tele2 byter strategi – här är de 18 butikerna som stängs

Mio satsar på eget lager

Nyhetsbrev

Digitala kvitton skapar nya möjligheter för relationsbyggande med kunderna

Icas storsatsning på digitala kvitton i samarbete med Kivra inspirerar andra aktörer inom retail att följa efter.

Arkiv

På nytt jobb
Bygghandlaren med ny marknads- och försäljningschef

På nytt jobb
Han blir ny vd för VRG

Krisande sko- och accessoarkoncernen har en ny vd som i sommar efterträder avgående vd Jonas Ottosson.

Plus

Experten: ”Välj ett framtidsscenario och gå loss på affärsutveckling”

Managementkonsulten Charlotte Mattfolk tror att nya värderingar kommer att födas i det vakuum som präglar världen nu.

Föreslås bli ny LO-ordförande

1

Paolos produkter bortplockade från Icahyllor

1

Beijer värvar från XL-Bygg

Varuhuskedjan JC Penney ansöker om konkursskydd

Venue Retail Group: Ansökt om förlängning av rekonstruktion

Plastförpackningar hetare än någonsin – ny förpackningskonferens i Malmö

H&M öppnar nya butiker för heminredning i Norge

Tar över Skoaugust i Uppsala efter konkurs

Ny duo i Svensk Digital Handels styrelse

Fortsatt låg framtidstro i handeln – minskar i e-handeln

2

Coop slutar köpa in Paolos produkter

Boozt stänger och öppnar skönhetsbutiker

Biltema, Elgiganten, Jysk och Willys till nytt handelsområde

Boohoo tar in miljarder – siktar på förvärv

Ökad förlust för Lexington

Begränsat försäljningstapp för Clas Ohlson – vd nöjd

Björn Borg tappar omsättning och lönsamhet

Här får Willys sällskap av Systembolaget

Efter trängsellarm – Handels medlemmar oroliga för smittospridning

Boozt ser stor osäkerhet på kort sikt

Sot of Sweden till Norge

Fanny får ny ägare

På nytt jobb
Blir marknadschef för byggjätten

Arken Zoo över hundra butiker

Fyra nya Elon – vill stärka närvaron i Norge

UC: Konkursvåg ser ut att avta i maj

Tar över The Shirt Factory

Se alla Företagens egna nyheter

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Sänd till en kollega

0.142