23948sdkhjf

Kill-pixel tar bort irriterande nätreklam

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Svenskar handlar allt mer på nätet och många känner sig förföljda av köpet, visar en ny studie. Nu finns det ett verktyg som tar bort irriterande efterreklam.

I undersökningen som Demoskop gjort i samarbete med Sveriges Annonsörer, framkommer att 85 procent av svenskarna mellan 18–80 år köpt en produkt eller tjänst på webben under de senaste sex månaderna. Men reklamen som följer efter köpet irriterar.

57 procent svarade att de sett reklamannonser på webben där samma produkter/tjänster som de tidigare köpt utannonserats. 80 procent av de som sett reklamen menade dessutom att det var reklam för exakt samma produkt/tjänst som de redan köpt. Reklamkampanjerna kan vara i upp till 2,4 veckors tid.

Läs också: Så shoppar svenskarna inför jul

Mest positiva var de som exponerats för reklam som inte var baserad på exakt samma som varan som de handlat.

Fenomenet kallas ”retargeting”, det vill säga att man når tidigare besökare som varit inne på en viss sida eller app. Annonsmetoden har blivit oerhört stor i takt med onlineannonseringens framfart.

Genom ett samarbete mellan intresseorganisationen Sveriges Annonsörer och startup-bolaget Match2One lanseras nu en
programmatisk självserviceplattform för annonsörer. Plattformen bygger på AI (Artificiell Intelligens) och maskininlärning, vilket gör det lätt och säkert för annonsörer att handla annonser online.
Inbyggt i verktyget finns en smart lösning för optimal retargeting med frekvens-tak som gör att om du köpt en produkt, slipper du att exponeras för mer reklam om just den produkten efteråt.
Verktyget kallas ”kill-pixel” och är, som namnet antyder, en pixel som ska ta död på irriterande reklam. 

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Kappahl nyöppnar med showroom och nya Kids-konceptet

Modekedjan nyöppnar butik i Göteborg med senaste tillskottet och satsar därtill på showroom.

På nytt jobb
Lämnar Ikea för Orkla

Starkt första kvartal för Byggmaterialhandeln

Biltema bemöter Uppdrag Gransknings kritik: "Vi är en god samhällsaktör"

Lokalbyte för Esprit

Apotekarns i ny miljö

Nyhetsbrev

Lindexaktuell designer lanserar barnkläder

Arkiv

Jula i god form

Matpriskollens undersökning: Willys billigast, Hemköp och Nära dyrast

Så mycket ska Sportamore växa

Stärkt Nelly – ökad omsättning och förbättrat resultat

Byggmax minskar förlusten: "Bra start på året"

Katrineholm förbjuder tiggeri

Coop levererar nätmat till flygplatsen: ”Mycket mer på gång”

Premiär för Åhléns nya skönhetssatsning

Bättre än väntat för Zalando – positiv vinstvarning

Lämnar Sealife för Improove

Picadeli fortsätter expandera

Krönika
Därför ökar mobilerna försäljningen i butik

Hyvlade timmar i Norrköping återställda

Rusta höjer ribban: 19 butiker nästa verksamhetsår

”Vi lägger in en extra växel”, säger etableringschefen Peter Jansen.

Butikerna hyllar vårbudgeten

Föreslås till Bygghemmas styrelse

Handlarna mer optimistiska – skatteåterbäring och påsk väcker vårhopp

Så sålde Clas Ohlson

Snart 50 butiker för bygghandelskedjan

Lågprismodekedja i konkurs

Vasakronans vd lämnar efter 11 år

Ica bygger nytt e-handelslager i Göteborg

Så mycket väntas påsken sälja för

Kafferabatt minskar engångsmuggar

Föreslås till skohandlaren

Svensk Handel om höjd kemikalieskatt: "Glädjekalkyl"

Vd-skifte hos Oscar Jacobson

H&M inför beloppsgräns för fri frakt

Debenhams på konkursens rand

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.129