23948sdkhjf

Ikeas Sverigechef: "Vill inte att man ska konsumera mer, men hos oss"

| Av Nils Montan Lund | Tipsa redaktionen

Möbeljätten vill kliva in på andrahandsmarknaden i jakten på hållbart hållbarhetsarbete.

Svensk Handel presenterade under ett frukostseminarium sin hållbarhetsundersökning och hade dessutom besök av möbeljätten Ikea, som berättade om sitt hållbarhetsarbete där man ställer om från en ”linjär ekonomi” till att bli ”cirkulära Ikea”.

Läs också: Så ser en hållbar ledare ut

En av punkterna som togs upp var den växande andrahandsmarknaden, där Ikea vill skapa en större närvaro genom att till exempel kunna tillhandahålla reservdelar och reparationer. Men också att på sikt ta fram mer hållbara produkter och material, som går att återvinna om och om igen.

Grundläggande för alla företag är att uppnå en god lönsamhet och då vill man naturligtvis inte tappa för stora intäkter gentemot en stor andrahandsmarknad. Men det tror inte Ikea kommer att bli ett problem, om man bara kan bli en del av den.

– Jag tror inte att det i förlängningen bara blir en andrahandsmarknad. Men helhetsupplevelsen av det vi står för och det vi gör innebär att vi behöver göra både och. Vi måste underlätta för människor, för det är en så stor efterfrågan på det. Man kan göra på två sätt: Antingen så motarbetar man den utvecklingen, eller så omfamnar man den och vi väljer att omfamna den, säger Håkan Svedman, Ikeas Sverigechef.

– Vi vill inte nödvändigtvis att människor ska konsumera mer totalt, men att man ska konsumera hos oss. Samt också att vi kan skapa ett mervärde på de produkter vi säljer, när man i förlängningen kan använda den längre och reparera. Det skapar ju också ett intresse av att handla hos oss.

Läs också: Hon ska hjälpa handeln mot bedrägerier

Du ser inte en risk i att en växande efterfrågan på andrahandsprodukter riskerar att konkurrera med er?
– Vi har nog inte riktigt sett det så. Däremot ser vi att det kanske vore bra om vi blev lite bättre själva på andrahandsmarknaden, så att du om konsument kan hantera andrahandsmarknaden hos oss. Så att vi omfamnar och jobbar tillsammans med andra, men måste också utveckla vårt eget.

Så om jag vill sälja min Ikea-soffa, så ska jag kunna göra det via er?
– Ja, vi har ett exempel i vårt varuhus i Jönköping. Där kan du i dag ta en befintlig produkt som du har, lämna in den hos oss och så säljer vi den på vår fyndavdelning i Jönköping, så får du pengar och vi säljer den vidare. Det är ett sätt att via oss sälja på en andrahandsmarknad. Så vi försöker hitta nya sätt och vara innovativa på hur vi ska kunna hjälpa dig som kund hur du ska kunna sälja via oss till en tredje part.

Ikea framhölls under seminariet som det företag i Sverige som ”håller i ledartröjan” för hållbarhet inom svensk handel. Något som man avser att fortsätta med, men även vill uppmuntra andra att följa med.

– Hållbarhet i dag är ett viktigt budskap generellt, inte bara från Ikea. Det måste vara en integrerad del av allt du gör i dag. Så var det inte tidigare, men så är det i dag. För att vara långsiktigt framgångsrik i handeln måste du jobba med hållbarhet som en naturlig del av din verksamhet, avslutar Håkan Svedman.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Underklädeskedja öppnar outlet

Amazon ett steg närmare

Kedjorna som driver omsättningen

Heltäckande och unik kartläggning av Sveriges butiksbestånd.

Nu inleder Datainspektionen GDPR-granskning

Fokus på samtycke som rättslig grund.

Matleveranstjänst till Göteborg

Efter kaoset: Postnord släpper stort åtgärdspaket

Så ska logistikjätten klara Black friday-anstormningen.

Nyhetsbrev

Då öppnar Beijer Byggmaterial sin nya anläggning

Arkiv

Så ser en hållbar ledare ut

Två nya butiker till MoS

Här är verksamheterna som tar plats i modestråket The Designer Gallery.

Sportamore lanserar ny affärsmodell - Adidas först ut

1

Byter ut glödlampor – tjänar 1,8 miljarder

Het sommar – sval försäljning för Byggmax

På nytt jobb
Hon ska hjälpa handeln mot bedrägerier

Svensk Handel rekryterar expert från Polisen.

Här kommer nästa Dollarstore

Flera handlare hotas av konkurs

Handeln, servicebutikerna och nu krögarna. Företagarna i Göteborgs innerstad vittnar om att kommunen dödsdömer näringslivet.

Anställda anklagas för korruption och människohandel

Klartecken för Ica och Min Doktor

Icas köp av Min Doktor har kritiserats av Läkarförbundet. Nu har affären fått grönt ljus.

DEBATT
Kompetensförsörjning är en ödesfråga

Handeln digitaliseras snabbt. Trots det är branschen sämst på att kompetensutveckla befintliga medarbetare, skriver Unionens Henrik Ehrenberg i en debattartikel.

Rizzo avvecklas som butikskedja

Stadium omorganiserar och varslar

Filippa K i Amazons första fysiska modebutik i Europa

Hit kommer Plantagen

Ny e-handlare ska slåss om matkunderna

Fullföljer etableringsplan – två nya butiker i Stockholm

Har öppnat butik i Täby centrum och innan jul väntar ytterligare en butik i Stockholm.

Sverige är bäst på kontantlöshet

Shopgun tar sikte på reklambladen

På nytt jobb
Ny CFO på Pricer

Handlarna pessimistiska inför framtiden

Nokas framgångsrika höst fortsätter

Mathems vd sågar granskningen

10-i-topp-lista: Städerna med framtiden för sig

Ikea ökar - främst i Sverige

”Nu kanske man får andas”

Ny Stora Coop till Stockholm

”Skitmarginaler”

Kommunikationschef lämnar Coop

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.247