23948sdkhjf

Ikeas Sverigechef: "Vill inte att man ska konsumera mer, men hos oss"

| Av Nils Montan Lund | Tipsa redaktionen

Möbeljätten vill kliva in på andrahandsmarknaden i jakten på hållbart hållbarhetsarbete.

Svensk Handel presenterade under ett frukostseminarium sin hållbarhetsundersökning och hade dessutom besök av möbeljätten Ikea, som berättade om sitt hållbarhetsarbete där man ställer om från en ”linjär ekonomi” till att bli ”cirkulära Ikea”.

Läs också: Handlarna mer optimistiska – skatteåterbäring och påsk väcker vårhopp

En av punkterna som togs upp var den växande andrahandsmarknaden, där Ikea vill skapa en större närvaro genom att till exempel kunna tillhandahålla reservdelar och reparationer. Men också att på sikt ta fram mer hållbara produkter och material, som går att återvinna om och om igen.

Grundläggande för alla företag är att uppnå en god lönsamhet och då vill man naturligtvis inte tappa för stora intäkter gentemot en stor andrahandsmarknad. Men det tror inte Ikea kommer att bli ett problem, om man bara kan bli en del av den.

– Jag tror inte att det i förlängningen bara blir en andrahandsmarknad. Men helhetsupplevelsen av det vi står för och det vi gör innebär att vi behöver göra både och. Vi måste underlätta för människor, för det är en så stor efterfrågan på det. Man kan göra på två sätt: Antingen så motarbetar man den utvecklingen, eller så omfamnar man den och vi väljer att omfamna den, säger Håkan Svedman, Ikeas Sverigechef.

– Vi vill inte nödvändigtvis att människor ska konsumera mer totalt, men att man ska konsumera hos oss. Samt också att vi kan skapa ett mervärde på de produkter vi säljer, när man i förlängningen kan använda den längre och reparera. Det skapar ju också ett intresse av att handla hos oss.

Läs också: Ingen frälsning i modehandeln i april

Du ser inte en risk i att en växande efterfrågan på andrahandsprodukter riskerar att konkurrera med er?
– Vi har nog inte riktigt sett det så. Däremot ser vi att det kanske vore bra om vi blev lite bättre själva på andrahandsmarknaden, så att du om konsument kan hantera andrahandsmarknaden hos oss. Så att vi omfamnar och jobbar tillsammans med andra, men måste också utveckla vårt eget.

Så om jag vill sälja min Ikea-soffa, så ska jag kunna göra det via er?
– Ja, vi har ett exempel i vårt varuhus i Jönköping. Där kan du i dag ta en befintlig produkt som du har, lämna in den hos oss och så säljer vi den på vår fyndavdelning i Jönköping, så får du pengar och vi säljer den vidare. Det är ett sätt att via oss sälja på en andrahandsmarknad. Så vi försöker hitta nya sätt och vara innovativa på hur vi ska kunna hjälpa dig som kund hur du ska kunna sälja via oss till en tredje part.

Ikea framhölls under seminariet som det företag i Sverige som ”håller i ledartröjan” för hållbarhet inom svensk handel. Något som man avser att fortsätta med, men även vill uppmuntra andra att följa med.

– Hållbarhet i dag är ett viktigt budskap generellt, inte bara från Ikea. Det måste vara en integrerad del av allt du gör i dag. Så var det inte tidigare, men så är det i dag. För att vara långsiktigt framgångsrik i handeln måste du jobba med hållbarhet som en naturlig del av din verksamhet, avslutar Håkan Svedman.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här stänger Åhléns också

På nytt jobb
Coop rekryterar HR-direktör från Scan

Swish växer snabbast inom e-handeln

Getswish vd: I fysisk handel återstår mycket att göra.

På nytt jobb
Han går till Nelly

Så inleddes e-handelsåret 2019 – branscherna som ökade mest

Här öppnar Jem & Fix – blir butik nummer 50

Nyhetsbrev

Swisslog byggde ut e-jättens automatlager

Arkiv

Modebolaget Jascha i konkurs

Bolaget bakom modemärket har på egen begäran ansökt om konkurs.

Butikskedja i konkurs – försäljning pågår

Från Nelly till Lyko

Så mycket växte e-modehandeln

På nytt jobb
Ska sköta kommunikationen hos Scandi Standard

Vill bli möblernas Uber

Så bygger du en lockande monter

Så ska Lekextra expandera i Sverige

Letar fler handlare och vill även satsa på e-handel. "Självklart har vi en agenda och plan framöver för att expandera vår form av e-handel."

Därför ställdes 7-Eleven om till pizzerior

Lärande – en fråga om liv eller död för retail

Icabanken prisad av Claes-Göran Sylvén

Retail Experience Live: "Kundresan i butik slutar inte vid kassan"

Anton Granlund om det goda kundbemötandet.

DEBATT
Avgörande förändring i höst – få handlare redo

Här är Alibabas första Ego-butik – se bilderna

Ökad rörelseförlust för Boozt

De är årets europeiska handlare

Ikea satsar på batteriföretag

På nytt jobb
Retailkonsult blir vd på Pizza Hut

Ica säljer Hemtex till norsk kedja

Lidl-butik vid gränsen försenas

Camilla Malmströms konkurs: "Butikerna är fortsatt öppna"

Tillfälligt för solglasögonmärke

Bygghemma växer genom förvärv

De prisades under Retail Awards

Elektronikkedjan öppnar butik 171

Stark försäljning i Icabutikerna

Tradera i paketsamarbete med Postnord

Butik 144 för Jysk

Ica och Kivra i unikt kvittosamarbete

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.136