Ikeas Sverigechef: "Vill inte att man ska konsumera mer, men hos oss"

| Av Nils Montan Lund | Tipsa redaktionen

Möbeljätten vill kliva in på andrahandsmarknaden i jakten på hållbart hållbarhetsarbete.

Svensk Handel presenterade under ett frukostseminarium sin hållbarhetsundersökning och hade dessutom besök av möbeljätten Ikea, som berättade om sitt hållbarhetsarbete där man ställer om från en ”linjär ekonomi” till att bli ”cirkulära Ikea”.

Läs också: Ikea ställer om varuhusen till e-handelslager

En av punkterna som togs upp var den växande andrahandsmarknaden, där Ikea vill skapa en större närvaro genom att till exempel kunna tillhandahålla reservdelar och reparationer. Men också att på sikt ta fram mer hållbara produkter och material, som går att återvinna om och om igen.

Grundläggande för alla företag är att uppnå en god lönsamhet och då vill man naturligtvis inte tappa för stora intäkter gentemot en stor andrahandsmarknad. Men det tror inte Ikea kommer att bli ett problem, om man bara kan bli en del av den.

– Jag tror inte att det i förlängningen bara blir en andrahandsmarknad. Men helhetsupplevelsen av det vi står för och det vi gör innebär att vi behöver göra både och. Vi måste underlätta för människor, för det är en så stor efterfrågan på det. Man kan göra på två sätt: Antingen så motarbetar man den utvecklingen, eller så omfamnar man den och vi väljer att omfamna den, säger Håkan Svedman, Ikeas Sverigechef.

– Vi vill inte nödvändigtvis att människor ska konsumera mer totalt, men att man ska konsumera hos oss. Samt också att vi kan skapa ett mervärde på de produkter vi säljer, när man i förlängningen kan använda den längre och reparera. Det skapar ju också ett intresse av att handla hos oss.

Läs också: Kunder vill handla mot faktura i butik – nu släpps ny betallösning

Du ser inte en risk i att en växande efterfrågan på andrahandsprodukter riskerar att konkurrera med er?
– Vi har nog inte riktigt sett det så. Däremot ser vi att det kanske vore bra om vi blev lite bättre själva på andrahandsmarknaden, så att du om konsument kan hantera andrahandsmarknaden hos oss. Så att vi omfamnar och jobbar tillsammans med andra, men måste också utveckla vårt eget.

Så om jag vill sälja min Ikea-soffa, så ska jag kunna göra det via er?
– Ja, vi har ett exempel i vårt varuhus i Jönköping. Där kan du i dag ta en befintlig produkt som du har, lämna in den hos oss och så säljer vi den på vår fyndavdelning i Jönköping, så får du pengar och vi säljer den vidare. Det är ett sätt att via oss sälja på en andrahandsmarknad. Så vi försöker hitta nya sätt och vara innovativa på hur vi ska kunna hjälpa dig som kund hur du ska kunna sälja via oss till en tredje part.

Ikea framhölls under seminariet som det företag i Sverige som ”håller i ledartröjan” för hållbarhet inom svensk handel. Något som man avser att fortsätta med, men även vill uppmuntra andra att följa med.

– Hållbarhet i dag är ett viktigt budskap generellt, inte bara från Ikea. Det måste vara en integrerad del av allt du gör i dag. Så var det inte tidigare, men så är det i dag. För att vara långsiktigt framgångsrik i handeln måste du jobba med hållbarhet som en naturlig del av din verksamhet, avslutar Håkan Svedman.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

De köper in sig i ÖoB

Norsk lågpriskedja köper 20 procent, med option på resterande 80 om två år.

Petter Stordalen tar plats i Stureplansgruppen

Investeringsbolaget Strawberry Equities blir en av hotell- och restaurangföretagets största ägare.

Här öppnar K-Rautas nya proffscenter

Kappahls vd får gå

Modekedjans vd tvingas bort efter oenighet. Lindex och Gina Tricots tidigare vd kliver in som tillförordnad.

Ny vd för Jula Logistics - ska utveckla tågterminalen

Han tar över rodret i Julas logistikbolag.

Postnord + Wish = sant

Nu försvinner den kritiserade hanteringsavgiften efter nytt avtal.

Nyhetsbrev

1

Gallerix i konkurs

Går i graven ett år efter rekonstruktionen.

Arkiv

Framtidstro i butikerna - e-handlare pessimistiska

Sommaren påverkar handlarnas attityder.

Stör inte kunderna!

Därför är det viktigt att lyfta kundens upplevelse just nu

Så utvecklar Kappahl Newbie

Modekedjan testar pop up-koncept för barn- och babyklädeskonceptet och bjuder även in externa varumärken.

Nike stoppar VM-landslagets skor

Clas Ohlson och Mathem fördjupar samarbete

Ikea ställer om varuhusen till e-handelslager

Böter hotar JC - igen

De tar över Grandpas lokal

Under sensommaren öppnar kläd- och restaurangkoncept på välkänd modeadress på Kungsholmen i Stockholm.

Willys intar Söder

Här är hotet mot handeln

Handelns utveckling är hotad, visar ny rapport.

H&M-ägaren: "Ingen bäring på ryktena"

Anklagas för sexuella ofredanden – tvingas avgå

Modechefens "dåliga omdöme" blev för mycket.

"Konceptet bygger på att sälja externa varumärken"

Premiär för H&M-gruppens nya koncept och marknadsplats Afound. Även lyxmode ryms i sortimentet. Vd:n berättar om planerna i stor intervju med Habit.

Rustas grundare mottog kunglig medalj

Hyllades för "betydande insatser inom svenskt näringsliv".

Handlarnas renoveringsraseri

Kraftiga förseningar, buller och otydliga besked upprör - och sänker affärerna.

De har 1 000 nya jobb på lager

Så ska Google sänka Amazon

Butiker stoppar engångsgrillar efter extremtorkan

Sparkar personal – "Svårt men nödvändigt"

På nytt jobb
Gant byter vd – han tar över

Fokus på e-handelskonkurrens i ny rapport

Hundbutik får skäll – varslar om blockad

Ilskan mot Göteborgs Kex flytt - ”Riktigt oansvarigt”

2

Ur & Penn vann - nu överklagar Daniel Wellington domen

Logistikflödet i egen regi – bygger stor anläggning i Borås

Nära dominerade i maj

På nytt jobb
Han blir ny vd för MQ

Julas succé - slog försäljningsrekord

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.161