23948sdkhjf

Ikeas Sverigechef: "Vill inte att man ska konsumera mer, men hos oss"

| Av Nils Montan Lund | Tipsa redaktionen

Möbeljätten vill kliva in på andrahandsmarknaden i jakten på hållbart hållbarhetsarbete.

Svensk Handel presenterade under ett frukostseminarium sin hållbarhetsundersökning och hade dessutom besök av möbeljätten Ikea, som berättade om sitt hållbarhetsarbete där man ställer om från en ”linjär ekonomi” till att bli ”cirkulära Ikea”.

Läs också: Rekordlåg framtidstro i handeln

En av punkterna som togs upp var den växande andrahandsmarknaden, där Ikea vill skapa en större närvaro genom att till exempel kunna tillhandahålla reservdelar och reparationer. Men också att på sikt ta fram mer hållbara produkter och material, som går att återvinna om och om igen.

Grundläggande för alla företag är att uppnå en god lönsamhet och då vill man naturligtvis inte tappa för stora intäkter gentemot en stor andrahandsmarknad. Men det tror inte Ikea kommer att bli ett problem, om man bara kan bli en del av den.

– Jag tror inte att det i förlängningen bara blir en andrahandsmarknad. Men helhetsupplevelsen av det vi står för och det vi gör innebär att vi behöver göra både och. Vi måste underlätta för människor, för det är en så stor efterfrågan på det. Man kan göra på två sätt: Antingen så motarbetar man den utvecklingen, eller så omfamnar man den och vi väljer att omfamna den, säger Håkan Svedman, Ikeas Sverigechef.

– Vi vill inte nödvändigtvis att människor ska konsumera mer totalt, men att man ska konsumera hos oss. Samt också att vi kan skapa ett mervärde på de produkter vi säljer, när man i förlängningen kan använda den längre och reparera. Det skapar ju också ett intresse av att handla hos oss.

Läs också: Ikea köper Londongalleria

Du ser inte en risk i att en växande efterfrågan på andrahandsprodukter riskerar att konkurrera med er?
– Vi har nog inte riktigt sett det så. Däremot ser vi att det kanske vore bra om vi blev lite bättre själva på andrahandsmarknaden, så att du om konsument kan hantera andrahandsmarknaden hos oss. Så att vi omfamnar och jobbar tillsammans med andra, men måste också utveckla vårt eget.

Så om jag vill sälja min Ikea-soffa, så ska jag kunna göra det via er?
– Ja, vi har ett exempel i vårt varuhus i Jönköping. Där kan du i dag ta en befintlig produkt som du har, lämna in den hos oss och så säljer vi den på vår fyndavdelning i Jönköping, så får du pengar och vi säljer den vidare. Det är ett sätt att via oss sälja på en andrahandsmarknad. Så vi försöker hitta nya sätt och vara innovativa på hur vi ska kunna hjälpa dig som kund hur du ska kunna sälja via oss till en tredje part.

Ikea framhölls under seminariet som det företag i Sverige som ”håller i ledartröjan” för hållbarhet inom svensk handel. Något som man avser att fortsätta med, men även vill uppmuntra andra att följa med.

– Hållbarhet i dag är ett viktigt budskap generellt, inte bara från Ikea. Det måste vara en integrerad del av allt du gör i dag. Så var det inte tidigare, men så är det i dag. För att vara långsiktigt framgångsrik i handeln måste du jobba med hållbarhet som en naturlig del av din verksamhet, avslutar Håkan Svedman.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Satsar på arbetsmiljön i kassan

Åhléns digitaliserar också sina kvitton

Jysk öppnar nytt och nyinviger på samma dag

Krönika
Mer empati och positiv energi i retailbranschen

Cykelkraft i nya händer

Rekord för Apotea – då utökas den fysiska närvaron

Nyhetsbrev

Säljer i MQ

Arkiv

Lyko till Femman

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

14 hoppar på hemelektronikkedjan

Möss tvingade bort Granngården – nyöppnar i Karlssons tidigare lokaler

Loomis köper Nokas värdehantering

Gap backar – Old Navy knoppas inte av

Rekordlåg framtidstro i handeln

Bose stänger sina svenska butiker

XL Bygg Stenvalls förvärvar Lidbergs Trä

Teknikmagasinet om konkursen:”Finns stark intressent”

Hoppas nu på att annan detaljhandelsaktör ska vara beredd att driva kedjan vidare.

På nytt jobb
Tillbaka till Daymaker

Duni omorganiserar

Lindex stärker Stockmann

Apoteket in i Doktor24

Här placerar Na-kd sitt automatiserade Nordenlager

Här stänger Gamestop – 13 butiker bort redan i januari

1

Teknikmagasinet i konkurs

Här ökar Jula närvaron

Clas Ohlson backade i december

Asari till Kista

På nytt jobb
Ica Fastigheters vd går till Alecta

På nytt jobb
Lämnar modebranschen för nätmathandlare

På nytt jobb
Han ska driva Apotekets digitalisering

Östermalmshallen försenad igen – mars senaste budet

Oklart kring leksaksbutik på NK

Strategierna som ska stärka Cervera

Sportamore tappar finanschef – går till Adidas

Ikea köper Londongalleria

Två nya Dollarstore på gång

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.142