23948sdkhjf

Ikeas Sverigechef: "Vill inte att man ska konsumera mer, men hos oss"

| Av Nils Montan Lund | Tipsa redaktionen

Möbeljätten vill kliva in på andrahandsmarknaden i jakten på hållbart hållbarhetsarbete.

Svensk Handel presenterade under ett frukostseminarium sin hållbarhetsundersökning och hade dessutom besök av möbeljätten Ikea, som berättade om sitt hållbarhetsarbete där man ställer om från en ”linjär ekonomi” till att bli ”cirkulära Ikea”.

Läs också: Minussiffror i modehandeln även i oktober

En av punkterna som togs upp var den växande andrahandsmarknaden, där Ikea vill skapa en större närvaro genom att till exempel kunna tillhandahålla reservdelar och reparationer. Men också att på sikt ta fram mer hållbara produkter och material, som går att återvinna om och om igen.

Grundläggande för alla företag är att uppnå en god lönsamhet och då vill man naturligtvis inte tappa för stora intäkter gentemot en stor andrahandsmarknad. Men det tror inte Ikea kommer att bli ett problem, om man bara kan bli en del av den.

– Jag tror inte att det i förlängningen bara blir en andrahandsmarknad. Men helhetsupplevelsen av det vi står för och det vi gör innebär att vi behöver göra både och. Vi måste underlätta för människor, för det är en så stor efterfrågan på det. Man kan göra på två sätt: Antingen så motarbetar man den utvecklingen, eller så omfamnar man den och vi väljer att omfamna den, säger Håkan Svedman, Ikeas Sverigechef.

– Vi vill inte nödvändigtvis att människor ska konsumera mer totalt, men att man ska konsumera hos oss. Samt också att vi kan skapa ett mervärde på de produkter vi säljer, när man i förlängningen kan använda den längre och reparera. Det skapar ju också ett intresse av att handla hos oss.

Läs också: Går till Ikea

Du ser inte en risk i att en växande efterfrågan på andrahandsprodukter riskerar att konkurrera med er?
– Vi har nog inte riktigt sett det så. Däremot ser vi att det kanske vore bra om vi blev lite bättre själva på andrahandsmarknaden, så att du om konsument kan hantera andrahandsmarknaden hos oss. Så att vi omfamnar och jobbar tillsammans med andra, men måste också utveckla vårt eget.

Så om jag vill sälja min Ikea-soffa, så ska jag kunna göra det via er?
– Ja, vi har ett exempel i vårt varuhus i Jönköping. Där kan du i dag ta en befintlig produkt som du har, lämna in den hos oss och så säljer vi den på vår fyndavdelning i Jönköping, så får du pengar och vi säljer den vidare. Det är ett sätt att via oss sälja på en andrahandsmarknad. Så vi försöker hitta nya sätt och vara innovativa på hur vi ska kunna hjälpa dig som kund hur du ska kunna sälja via oss till en tredje part.

Ikea framhölls under seminariet som det företag i Sverige som ”håller i ledartröjan” för hållbarhet inom svensk handel. Något som man avser att fortsätta med, men även vill uppmuntra andra att följa med.

– Hållbarhet i dag är ett viktigt budskap generellt, inte bara från Ikea. Det måste vara en integrerad del av allt du gör i dag. Så var det inte tidigare, men så är det i dag. För att vara långsiktigt framgångsrik i handeln måste du jobba med hållbarhet som en naturlig del av din verksamhet, avslutar Håkan Svedman.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Han förenar tre kedjor i en butik

Kinnevik drar sig ur tysk möbelsajt

Nordstjernan-bolag lägger bud på Swedol

Herrmodebutik i hotell

Lidholm’s Clothier har öppnat i Göteborg.

Minussiffror i modehandeln även i oktober

Sålde för 41,7 miljoner på en dag – nytt rekord för Gekås

Nyhetsbrev

Sängtillverkare fortsätter satsa på fysiska butiker

Arkiv

Nu separeras RNB

På nytt jobb
Finanschef blir vd

På nytt jobb
Ny vd för Tiger of Sweden

Rekryteras från Hugo Boss.

Mobello till Åhléns

Mobilreparationskedjan öppnar sjätte butiken och är nästa hyresgäst ut hos varuhuskedjan.

På nytt jobb
Köpcentrumjätte utser ny vd

Skönhet ökade mest i e-handeln

På nytt jobb
Går till Ikea

Blir public affairs-chef för möbeljätten i Sverige.

Coop lanserar ny betallösning

Ska underlätta för företagskunder.

Åttonde Big Baby-butiken hamnar i Barkarby

Webhallens förra vd vill gamifiera handeln

Axfoods miljardavtal för superlagret klart

Leveranser sänkte Zetadisplays omsättning

Elgiganten tjuvstartar shoppingdag med hel helg

På nytt jobb
Ny på Jysk

Tror på pop up-butiken – ska rekrytera 200 medarbetare

Beijers växer i Skåne med varuhus nr 83

Monopolstrid inför Singles Day

På nytt jobb
Från Coop till Kronans apotek

Modereturer fram och tillbaka över Östersjön

1

Cdon med nytt utseende

Normal till Stockholms city

Gallerian skapar ny mötesplats och nytt retailkoncept

På nytt jobb
Han ska göra Pulsen till en bättre retailpartner

Postnord: Sex av tio e-handlar julklapparna

Tre butikspremiärer i Täby centrum

Byggmax öppnar nytt – och utfäster hittelön för nya lägen

På nytt jobb
Loomis med ny chef

UC: Konkurserna har konsekvent ökat i detaljhandeln under hela 2019

XL-Bygg satsar på egna produkter 

Se alla Företagens egna nyheter

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.178