23948sdkhjf

Optimismen i handeln ökar

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Handlarnas framtidstro blir ljusare i takt med att solen tittar fram. Störst optimism finns i e-handeln.

Efter flera månaders sviktande förväntningar inför framtiden ökar nu optimismen inom handeln. Det visar Handelsbarometern för april.

Läs också: Kraftig ökning av konkurser

Framtidsindikatorn för butikshandeln steg fem enheter från mars och landade på 95,1. Ökningen berodde främst på högre förväntningar på försäljningen. 95,1 är 4,7 enheter lägre än framtidsindikatorn för april förra året.

Även om optimismen generellt är högre inom e-handeln så var ökningen för månaden mindre,: från 117,6 i mars till 118,3. Mätningarna för e-handeln inleddes i februari i år så det finns inga siffror från 2017 att jämföra med.

– Det råder våroptimism i handeln efter flera tröga månader. Butikerna är laddade med ett nytt sortiment och kunderna behöver rusta sig inför utomhussäsongen. Det kan ge en välbehövlig andningspaus i den digitala transformation som handeln går igenom, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel, i Handelsbarometern.

Större optimism i e-handeln

När det gällde framtidstron på försäljningen ökade den med 7,7 enheter till 99,3 för butikshandeln och med 1,6 enheter till 131,9 för näthandeln. Förväntningarna på antalet anställda i fysisk butik landade på 94,9 (en ökning med 5,1 enheter) och på 120,3 (upp 5,8 enheter) för e-handeln. När det gäller lönsamheten var framtidsindikatorn 91,2 (upp 2,1 enheter) för fysisk handel medan den minskade med 5,5 enheter för näthandeln, och landade på 102,6.

Tror mest på egna butiken

När det gäller förväntningarna på den egna butiken ligger de traditionsenligt på en högre nivå än för andra. Framtidstron för den egna butiken minskade med 0,3 enheter och landade på 104,6. Det är drygt två enheter lägre än i april förra året. För detaljhandeln ökade framtidsindikatorn med 5,0 enheter till 95,1.

Handlarna inom dagligvaruhandeln är mer optimistiska än sällanköpsvaruhandeln. Branschernas framtidsindikator landar på 99,6 (upp 4,5 enheter) respektive 90,5 (upp 5,3). Båda ligger dock en bra bit under e-handeln vars framtidsindikator som sagt landade på 118,3.

Handelsbarometern är Svensk Handels månatligen återkommande indikator över detaljhandelns utveckling. Den tas fram i samarbete med HUI Research och ger en inblick i hur branschens företag tror att omsättning, lönsamhet och sysselsättning kommer att utvecklas de kommande tre månaderna.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Från Åhléns till MQ

Hon är ny försäljningschef för MQ och kommer närmast från tung post hos varuhuskedjan.

Här öppnar XXL

Energidryck kan komma att begränsas

Handlarna tappar tron till jul

Det finns ett liv efter julen

Svenska e-handlare har mycket att vinna på att bredda perspektiven och se bortom landsgränserna, det anser Paypal.

Ikea vill aldrig köpa sallad igen

Nyhetsbrev

Ica-handlaren köpte AIK:s första evighetskort

Arkiv

Urban Deli vidgar samarbetet med Axfood

Efter köpet: Urban Delis måltidslösningar breddas hos Hemköp och Willys.

Axfood ökar ägandet i Urban Deli

Var femte handlare utsatt för hot

Så svarar handlarna i Trygghetsbarometern från Svensk Handel.

Handeln väntas stå emot lågkonjunkturen

Microsoft köper mark i Sverige

Dole säljer i Sverige och Finland

Flera finalister i marknadsföringstävling

Alla gräver inte guld vid gränsen

Gottekungen.se lägger ned. Kunderna rasar: "Kända bland de flesta banker nu".

Gina Tricot expanderar till Kina - ökar digitalt fokus

Lanseras nu i Kina via sociala medier, pop up-butik och webbutik.

Starkt halvår för Elgiganten

Lyko börjar med paketskåp

Så prioriterar Ica 2019

E-handel och convenience två av sju fokusområden.

På nytt jobb
Finansdirektör tillfällig vd på Kappahl

I väntan på att Elisabeth Peregi tillträder kliver han in som tillförordnad.

Här är årets modejulklapp

Efter fokus på överkroppen flyttar Svensk Handel Stil sig nedåt.

På nytt jobb
Hon är ny chef på Ikea Sverige

De gör kollektion åt H&M

Modekedjan i svenskt sko- och klädsamarbete. Kollektionen innehåller även plagg och skor till barn.

På nytt jobb
Ny vd på Metallkretsen

Betaltjänsten Glase lägger ner

Julklappar för 23 miljarder

Apoteket ökar konkurrensen digitalt

På nytt jobb
Ny marknadsdirektör på Apoteket

De tar över Harald Nyborgs butiker

Handeln ska bli bäst på arbetsmiljö

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Fastighetsägaren: ”City Gross ska betala 13 miljoner”

Butik sprängd i Malmö

Ikea öppnar på Manhattan

Åhléns drar igång nytt affärsområde

Matsmart retirerar från Norge

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.202