23948sdkhjf

Kampen om kunddatan har bara börjat

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Konsumenterna vinnare enligt Icas framtidsrapport.

I sin nya framtidsrapport ”Lycka, Data, Mening – Konsumenten 2030” målar Ica upp en framtid där konsumenterna tagit makten över sina egna data.

Läs också: Ica nådde inte förväntningarna

– Frågan om konsumenternas data och personuppgifter är brännhet och det mesta talar för att den kommer att fortsätta vara det även år 2030. Enligt vår rapport ser vi ett maktskifte där kunden bara delar sin egna data om de ser en betydande uppsida och känner förtroende för företaget, säger Ann-Katrin Tottie, framtidsanalytiker på Icagruppen.

Rapporten är en uppföljning av förra årets framtidsrapport som siktade på 2040 och till stor del byggde på intervjuer med ungdomar födda på 2000-talet. I år är siktet inställt närmare, på 2030, och rapporten bygger både på intervjuer med experter och konsument- och startup-undersökningar som genomförts av Novus. Rapporten är sammanställd av Ica och trend- och innovationsbyrån Sprillo.

Data, mening och lycka är de tre nyckelord som trendspanarna kommit fram till kommer att vara vägledande för utvecklingen de kommande tolv åren.
Den nya dataskyddslagen GDPR som införs i år kommer bara att vara startskottet för en utveckling där konsumenterna till slut kommer att stå som segrare. ”Vinnarna är 2030 vi själva och de handelsaktörer som bäst och etiskt kan leverera skräddarsydda erbjudanden utifrån våra persondata, värderingar och uppsatta mål”, heter det i rapporten.
Till hjälp kommer vi att ha personliga assistenter som bygger på AI, artificiell intelligens, där dagens enkla assistenter från Google och Amazon bara är obetydliga förelöpare.
Det innebär dock att vi som konsumenter kommer att ställa högre krav på de som vill använda våra kunddata för att skräddarsy erbjudanden åt oss. Lösningen blir kanske att vi skriver årsavtal med de handelsföretag vi litar på.

De fysiska butikerna och handelsplatserna kommer att behöva satsa betydligt mer på upplevelser och bli platser där vi själva skapar och agerar tilllsammans med andra för att optimera den upplevda lycka.
Eller som det heter i rapporten: ”Den nya handelsplatsen erbjuder inte bara matvaror till försäljning, utan faciliterar också aktiviteter, verktyg och tjänster att nyttja och dela – kors och tvärs genom brancher och kategorier.

För handelsföretagen gäller det också att aktivt arbeta för att förbättra världen. ”Företag som inte bryr sig om klimatet och samhället finner inga skyltfönster till oss konsumenter”, heter det i rapporten.

Rapporten går att ladda ner här.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ikea miljardsatsar på Stockholm – fyra nya butiker ska öppnas

Positivt för Lexington – men modeförsäljningen minskar

Så sålde Boozt – uppdaterar finansiella mål

Minskat resultat för Björn Borg

På nytt jobb
Akademibokhandeln värvar från Indiska

På nytt jobb
Bygghemma byter vd

Nyhetsbrev

Kontantupproret vill se politikerna sätta press på handeln

Arkiv

Ikea automatiserar lagret – drar upp leveranstempot

Trögt kvartal för Akademibokhandeln – utmaningar i e-handeln

Bankkontor blir godisbutik – godiskedjan växer

Här öppnar Synsam – följer på rekordår i nyöppningar

Dubbelöppning för Arken Zoo

Beijer slog kampanjrekord 

Från Åhléns till H&M

Går tillbaka till H&M och lämnar posten som affärsområdeschef hos varuhuskedjan.

Miljonskulder för Digital Inn

Här lägger designbutiken ned

Ny ansvarig för Arket

Blir driftschef hos Löplabbet

Buttericks breddar butiksnätverket med shop-in-shop

Apotek365 drar upp omsättningen för Iapotek

Så mycket ökade e-handeln i fjol

Butik för Linum

Efter Maxi-branden – butiker varnas för utmaning i sociala medier

E-barometern: "Nu påverkar e-modehandeln på allvar butiksförsäljningen"

Bygghemma förvärvar onlineaktör

Fortsatt låg framtidstro i handeln

E-handelsraket flyttar lagret

Så sålde Clas Ohlson

Här nyöppnar Deichmann

På nytt jobb
Ny etableringschef hos Jysk

Fortsatt supertrögt för Odd Molly – stort försäljningsras

Pricer backade – stororder ger jättelyft

Coop-direktör byter roll – rekrytering inleds

Företagen med bäst kundservice

Returerna ökar – och inte bara inom e-handeln

Fyra nya koncept till Hede fashion outlet

Se alla Företagens egna nyheter

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Sänd till en kollega

0.125