23948sdkhjf

Kampen om kunddatan har bara börjat

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Konsumenterna vinnare enligt Icas framtidsrapport.

I sin nya framtidsrapport ”Lycka, Data, Mening – Konsumenten 2030” målar Ica upp en framtid där konsumenterna tagit makten över sina egna data.

Läs också: Ica ökar – stort som smått

– Frågan om konsumenternas data och personuppgifter är brännhet och det mesta talar för att den kommer att fortsätta vara det även år 2030. Enligt vår rapport ser vi ett maktskifte där kunden bara delar sin egna data om de ser en betydande uppsida och känner förtroende för företaget, säger Ann-Katrin Tottie, framtidsanalytiker på Icagruppen.

Rapporten är en uppföljning av förra årets framtidsrapport som siktade på 2040 och till stor del byggde på intervjuer med ungdomar födda på 2000-talet. I år är siktet inställt närmare, på 2030, och rapporten bygger både på intervjuer med experter och konsument- och startup-undersökningar som genomförts av Novus. Rapporten är sammanställd av Ica och trend- och innovationsbyrån Sprillo.

Data, mening och lycka är de tre nyckelord som trendspanarna kommit fram till kommer att vara vägledande för utvecklingen de kommande tolv åren.
Den nya dataskyddslagen GDPR som införs i år kommer bara att vara startskottet för en utveckling där konsumenterna till slut kommer att stå som segrare. ”Vinnarna är 2030 vi själva och de handelsaktörer som bäst och etiskt kan leverera skräddarsydda erbjudanden utifrån våra persondata, värderingar och uppsatta mål”, heter det i rapporten.
Till hjälp kommer vi att ha personliga assistenter som bygger på AI, artificiell intelligens, där dagens enkla assistenter från Google och Amazon bara är obetydliga förelöpare.
Det innebär dock att vi som konsumenter kommer att ställa högre krav på de som vill använda våra kunddata för att skräddarsy erbjudanden åt oss. Lösningen blir kanske att vi skriver årsavtal med de handelsföretag vi litar på.

De fysiska butikerna och handelsplatserna kommer att behöva satsa betydligt mer på upplevelser och bli platser där vi själva skapar och agerar tilllsammans med andra för att optimera den upplevda lycka.
Eller som det heter i rapporten: ”Den nya handelsplatsen erbjuder inte bara matvaror till försäljning, utan faciliterar också aktiviteter, verktyg och tjänster att nyttja och dela – kors och tvärs genom brancher och kategorier.

För handelsföretagen gäller det också att aktivt arbeta för att förbättra världen. ”Företag som inte bryr sig om klimatet och samhället finner inga skyltfönster till oss konsumenter”, heter det i rapporten.

Rapporten går att ladda ner här.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Hon blir onlinechef på Åhléns

På nytt jobb
Från TV4 till Elgiganten

Nu väntar citybutik för JD Sports – öppnar fjärde butiken

Clas Ohlson förtätar butiksnätverket i Stockholm

På nytt jobb
Går till Butterick’s

Haglöfs stödjer global klimatstrejk – stänger butiker

Nyhetsbrev

Då öppnar underklädesjättens nya citybutik

Arkiv

”Vi är riktigt duktiga i mellanstora städer”

På nytt jobb
Han blir vd för svenska McDonald's

Åhléns nyinviger i Falun

Nespresso byter läge och lanserar nytt butikskoncept

Lämnar XL-Bygg för konkurrent

1

Stort svenskt intresse för obemannade Moby Mart

Dansk modekedja till Sverige

Multibrandkonceptet omfattar drygt 20 butiker och butiken i Malmö blir den första utanför Danmark.

På nytt jobb
Han ska leda Coops nya Digital-enhet

Kinnevik säljer i Zalando

Dagligvaruindex: Augusti stark månad

Nu vill regeringen införa skatt på plastbärkassar

På nytt jobb
Trio ska sköta ruljansen i och omkring Mood

Byter läge efter 25 år

På nytt jobb
Får nytt jobb hos Boozt

Sökandet efter ny vd till Gina Tricot pågår

Brothers nyöppnar butik efter konkurs

Kungsängen testar också pop up-koncept

Optimistiskt i dagligvaruhandeln – pessimistiskt inom sällanköpshandeln

Nordligaste Byggmaxbutiken

"Tillväxten i den fysiska handeln är en brännhet fråga"

Ökad försäljning för H&M

Hållbarhetsaktör öppnar i Mood

Här stänger G-Star Raw

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Ska garantera Lindex säkerhet

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Gamestop stänger 180 till 200 butiker

Digital Ica-handlare talar på Retaildagen

Förbättrat Kappahl

Se alla Företagens egna nyheter

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.142