Butiksdöden värre än väntat

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Enligt Svensk Handels nya prognos kan 11 000 butiker och 49 000 jobb i detaljhandeln försvinna till 2025.

Svensk Handels två scenarier för detaljhandeln till år 2025:

  • Totalt väntas e-handeln utgöra 22 till 33 procent av den svenska detaljhandeln år 2025.
  • Inom sällanköpsvaruhandeln kommer näthandeln att stå för mellan 31 och 46 procent, varav utlandshandeln väntas utgöra 8 till 17 procent.
  • Antalet butiker i sällanköpshandeln väntas minska med mellan 6 000 och 11 000 och antalet sysselsatta kommer att minska med mellan 28 000 och 49 000 till år 2025.
  • Försäljningen av dagligvaror på nätet väntas uppgå till mellan 6 och 11 procent.

I början av 2017 presenterade Svensk Handel sin rapport ”Det stora detaljhandelsskiftet”. De två olika dystra scenarier för butikshandeln som presenterades har i flera avseenden redan överträffats.

Läs också: Omval och nya ledamöter hos Svensk Handel

I en ny rapport målas därför två nya scenerier för utvecklingen de närmaste åren upp.

För detaljhandeln är siffrorna värre än tidigare. Enligt den värsta prognosen minskar antalet jobb i detaljhandeln med 49 000 till 133 000 fram till 2025 och då är de nya jobb som skapas inom e-handeln inräknade. Enligt samma scenario minskar antalet fysiska butiker med 11 000. Mellan åren 2011 och 2017 har 5 000 butiker redan försvunnit.

– Digitaliseringen och den nya globala marknaden för konsumenter förändrar snabbt spelplanen för handeln och utmanar tidigare framgångsrika affärsmodeller. Konkurrensen i handeln är stenhård och marginalerna pressas, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel under måndagens presentation på Svensk Handel i Stockholm.

Läs också: Så kan butiksdöden fintas

Den svenska e-handeln växer snabbt och uppgick under 2017 till 67 miljarder kronor. Till det kommer e-handel från utländska aktörer, som enligt nya uppgifter uppgick till 13 miljarder kronor förra året.

Enligt Svensk Handel finns en brytpunkt vid en e-handelsandel på cirka 15 procent. Över den sker den huvudsakliga tillväxten på nätet. Elektronik- och bokbranscherna har redan passerat den gränsen. Mode- och sällanköpshandeln har nu också nått upp till den nivån.

– Modebranschen står inför en väldigt utmaning just nu. De befinner sig vid brytpunkten, och måste samtidigt ställa om från fysisk butikshandelför att  möta den ökande utländska konkurrensen, säger Johan Davidson.

Svensk Handels vd Karin Johansson lyfte fram politikernas ansvar:

– Vi ser ett ökat utlandsläckage som kommer att intensifieras när plattformar som Amazon kliver in på den svenska marknaden. För att jobb och företag ska stanna i den svenska detaljhandeln krävs att politiker förstår handelns nya verklighet och ger företagen rätt förutsättningar att konkurrera, säger hon.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Kommentarer

Jimmie Johansson
Näthandeln kommer att döda samhället och om 20 finns inga butiker om näthandeln fortsätter konkurrera ut fysiska butiker. Det kommer att leda till spökstäder och döda köpcentrum om näthandeln fortsätter konkurrera ut fysiska butiker.

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

NTG sålde godis för 18,7 miljoner

Försäljningen till Norge och Finland drog upp siffrorna – ökade omsättningen med 237 procent, men resultatet minskade.

Stänger alla butiker – fokuserar på e-handel

14 fysiska butiker ska läggas ner. Nu söker företaget ny vd.

Lloyds apotek satsar på hemleveranser med Best

På nytt jobb
Han blir ordförande för Svensk Dagligvaruhandel

Nu öppnar Jula i Nacka Forum

H&M fortsätter investera i sälj- och köptjänst

Nyhetsbrev

"Internationell shoppingupplevelse" - VRG nyöppnar på NK

Arkiv

Muji i egen regi

Öppnar första butiken utanför Åhléns under året.

Jysk flyttar

Ger Ikea-korvarna en match

Biltema satsar på caféverksamheten – växer med 30-40 procent per år.

Ny butik för Rusta i Norge

E-handlare öppnar fysiskt i Stockholm

Normal öppnar nytt

På nytt jobb
Ny chef på Kronan

Walmart slutar med självscannings-app

Här öppnar Tictail

Löneförväntningarna fortsatt på låg nivå

Ica hyr i Borlänge och Strängnäs

Omval och nya ledamöter hos Svensk Handel

1

Wish-kunder slipper Kina-avgiften

Har enligt uppgift nått en överenskommelse som gör Postnords avgift överflödig.

Jetshop samarbetar med Postnord

Så kan butiksdöden fintas – fem avgörande rekommendationer

På nytt jobb
Ny chef på XL-Bygg

Säljer giraff och porriga domäner

Maskoten Geoffrey och ett flertal domännamn auktioneras ut när företaget går i konkurs.

Middag på mammas önskelista

Spot-a-Shop satsar på Sverige

Lloyds till Kristianstad

Reitan blir postombud

På nytt jobb
Ny vd på Kjell & Company

Uppåt för Clas Ohlson i april

1

Textilbutik lägger ner – efter 77 år

Bygger nytt i Danmark

Elektronikjätten tar Granit till Seoul

Så ska Elly Pistol växa

Pricer får miljonorder

Butiken läggs ner – nu vill byborna driva den

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.157