23948sdkhjf

Ikea går från separata varuhus till butiker i shoppingcenter

| Av Redaktionen | Tipsa redaktionen

Möbeljätten investerar miljarder i fastigheter för att nå storstadskunder utan bil.

Ikea vill komma närmare storstadskunderna inne i citykärnorna. Möbeljätten planerar därför att göra investeringar i fastigheter på 5,8 miljarder euro, motsvarande 62 miljarder svenska kronor, under de närmaste tre åren, skriver Financial Times.

Läs också: Ikea satsar på batteriföretag

– Om du har rätt lägen kommer fysiska butiker alltid att fungera. Vid sidan av att ha en stark närvaro online handlar det om att hitta rätt marknader. Vi vill komma närmare våra kunder som lever centralt i stora städer och som är mindre benägna att ha bil, säger Gerard Groener, global managing director för Ingka Centeres, till Financial Times.

Den nya strategin bygger på den research som Ingka Centres (före detta Ikea Centres) gjort av fastighetsmarknader och kundbeteenden, och som resulterat i ”ett helt nytt sätt att tänka kring shoppingcenter”.

– Det inkluderar en integration av butiker på mötesplatser och att öppna upp den ”blå muren” så att Ikea blir en del av köpcentrum och inte finns i separata byggnader, förklarar Gerard Groener.

Redan i dag äger Ikeas fastighetsdivision, Ingka Centres, fastigheter för ett värde av 9,5 miljarder euro. Men det innehavet ska alltså utökas med mer än hälften. Då ingår 3 miljarder euro som ska plöjas ned i köpcentrum som ska mixas ihop med Ikeabutiker i Europa, Asien och Nordamerika. Det handlar om stora och dyra investeringar, men Groener menar att risken är lägre än vid investeringar i förorter.

Enligt Financial Times räknar Ingka Centres med att år 2025 förfoga över 70 strategiska lägen i 15 länder. Det är en ökning med 35 platser jämfört med nu. I fastighetsbeståndet inkluderas kontor, hotell, mötesplatser och Ikea-inspirerade lägenheter.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Utmanaren släpper Amazon Go-koncept: ”Först på marknaden”

Paninis nya Grab and go-koncept ska ta matkedjan in i den tekniska framtiden.

Femte butiken för Hemcompaniet

Sportkedjans vd lämnar – efter två månader

Går efter intern granskning av uppmärksammade Facebookinlägg.

Svensk Handel: ”Dyra paketleveranser en alarmerande konkurrensnackdel”

Vd-skifte hos Inditex

Den spanska modekoncernen väntas byta vd i sommar.

City Gross in i conveniencebranschen: "Vi vill komma nära kunden"

Nyhetsbrev

Heminredningsmärke i konkurs

Arkiv

Indiska lanserar barnkläder igen

Plockar in plagg till yngre barn.

Zoobutikskedjan öppnar nytt

Nilson Group väljer Afound

Öppnar upp för nya marknadsplatser och försäljningskanaler.

Här är Årets Centrumutvecklare och Årets Stadskärna

På nytt jobb
Före detta Blocket-vd till Icagruppen

Direkten öppnar – Intersport stänger

Krönika
Underskatta inte AI-assistenternas makt över våra köpbeslut

AI-assistenterna kommer att förändra spelreglerna inom handeln, skriver Judith Wolst.

Ica rullar ut cykeldepåer: ”Moduler med pumpar och laddare”

Ny marknad för Jysk

Från Tele2 till Blocket

Fresks köper från XL

På nytt jobb
Ska sköta Orklas kommunikation

176 miljoner till MQ

Ikea organiserar för framtiden – fullföljer uppsägningar

Krympt handelsyta i nyrenoverad Uppsalagalleria

1

”Greta Thunberg-effekt” inom e-handeln

Zetadisplay visar stark tillväxt

Han är ny i Lek- & Babybranschen

På nytt jobb
Coop rekryterar HR-direktör från Scan

Så inleddes e-handelsåret 2019 – branscherna som ökade mest

Från Nelly till Lyko

Så mycket växte e-modehandeln

På nytt jobb
Ska sköta kommunikationen hos Scandi Standard

Så bygger du en lockande monter

Lärande – en fråga om liv eller död för retail

DEBATT
Avgörande förändring i höst – få handlare redo

De är årets europeiska handlare

Ikea satsar på batteriföretag

Ica säljer Hemtex till norsk kedja

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.169