23948sdkhjf

”Ju större företag, desto mindre vill de framstå”

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Blinks vd Tomas Conradi om vad som krävs av framtidens butiker.

Detaljhandeln står inför en monumental utmaning när verksamheten ska digitaliseras. Omstruktureringen ger fortfarande branschen stora skälvan. Förutsättningarna är dock olika för olika produktsegment.

Läs också: Ikea utser ny designchef

Tomas Conradi är vd för den stockholmsbaserade designbyrån Blink som bygger koncept för framtidens butiker. Han tror att till exempel böcker, standardiserade elektronikvaror och klädhandlare utan egna varumärken, går en fortsatt tuff framtid till mötes. Offentligt kritiserade företag som Hennes & Mauritz, H&M, med ett unikt eget sortiment, kan ha bättre förutsättningar.

– Alla vet att saker kommer att förändras men ingen vet hur det kommer att bli. Det är komplext, tar tid och är kostsamt. Företag som H&M har naturligtvis insett detta men det finns en inbyggd tröghet som gör att det tar tid, säger Tomas Conradi som spår att de verkliga förändringarna kommer att märkas först om fem till tio år.

Blink utvecklar butikskoncept för företag världen över. I arbetet märks många gemensamma branschöverskridande nämnare. Grundläggande är att butiksmiljön ska ha en visuell koppling till det som säljs, oavsett om butiken är fysisk eller digital.

I lösningen för HTH Kök ingår möjligheten att uppleva den nya köksinstallationen med hjälp av VR-teknik. Foto: Blink

Som i andra branscher är supertrenden just nu eko, lokalproducerat, småskalighet och hållbarhet. Produkter ska vara och se miljövänliga ut, och hålla länge. I butiksmiljöer manifesteras det i medvetna val av material, design och tekniker som ger ”rätt” slitet intryck. Bakom disken märks också ett ökat intresse för återanvändning och energibesparing. En trend är att ju större företag, desto mindre vill de framstå.

En ny billighetstrend, med produkter som är bra och samtidigt billiga, märks också ute i handeln. På internationellt fackspråk kallas ekvationen ”trade down to trade up”. Konceptet drivs framåt av globala aktörer som Ikea och HM.

– En smart mix av pris och kvalitet fortplantar sig internationellt. På dagligvarusidan är till exempel Lidl väldigt drivande, förklarar Tomas Conradi.

Slaget mellan e-handeln och den fysiska handeln fortsätter. Men allt som glimmar är inte digitalt.

– När den första digitala hypen kom satte alla in digitala skärmar i sina butiker. Man förstod inte att digitalt egentligen handlar om att förenkla för kunden. Så skärmarna är på väg ut igen. Det kommer att ta tid för den fysiska handeln att klura ut vad ”förenkling” egentligen innebär i det digitala landskapet.

En viktig utmaning för den fysiska handeln blir att öka möjligheterna för personalisering genom att till exempel utveckla bättre sorteringsverktyg. Kunden, hävdar Tomas Conradi, vill inte leta sig igenom ett helt varuhus bara för att få tag på en vanlig vit t-shirt. Då är det enklare att handla online.

Handeln måste också utveckla smartare lösningar för leverans och lagerhållning. Många av Blinks projekt handlar att skapa utrymmen för utlämningsställen för ”click & collect” – i butiker, som drive-in, på mellanlager eller externa lösningar.

Nederländska stormarknaden Albert Heijn har med hjälpa av Blink experimenterat med olika former av utlämningsställen. Foto: Blink

– Vilken lösning man än väljer så är alla med och betalar för kostnaderna i slutändan. Det är inte säkert att digitala verksamheter är så mycket effektivare och billigare att driva än fysiska butiker. Lagerhållning, serverhallar, plockare och transportörer kostar såklart också.

Tomas Conradi bubblar av idéer. Den framtida handeln, särskilt cityhandeln, kommer att bjuda på överraskningar som vi ännu inte kan överblicka, tror han.

– Jag tror på många nya butiksformat, kanske till och med på lagerlokaler i centrumlägen. Ur butiksdöden kommer det att uppstå nya typer av butiker som gör saker på ett helt annat sätt.

– Även om butiken i sig egentligen är en ålderdomlig uppfinning kommer fenomenet butiker att leva vidare. Människans sinnen består ju även i den digitala världen. Vissa behov av fysisk natur är fortsatt viktiga för specifika beslut, understryker Tomas Conradi.

Framtidens butiker måste enligt Tomas Conradi vara:

  • Enklare att handla i. Skapa bra parkeringsmöjligheter, hjälp kunden att snabbt hitta rätt produkter, smidigare leveranser.
  • Roligare att handla i. Bjud på upplevelser, till exempel smakprover och tester. Rätt butiksdesign förstärker intrycket.
  • Fördjupande. Butikerna ska var kunniga och skickliga på att lösa kundens problem.
  • En social arena och mötesplats. Bygg in ytor som torg, kaféer eller co-working space där kunderna kan mötas och inspirera varandra.
Mer om: Blink | design | Tomas Conradi
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Beijer gör dubbla förvärv

På nytt jobb
Ikea utser ny designchef

Jysks grundare svårt sjuk – sonen tar över

Rekordår för Elgiganten – tar marknadsandelar

Elektronikjätten ökar tillväxten både online och i butik samt storsatsar på utökat sortiment.

NA-KD öppnar pop up i Mos

Videointervju: Viktigt att förstå kunderna

Analyser bör vara spännande, inte tråkiga, menar retailexperten Neil Saunders.

Nyhetsbrev

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

Arkiv

Källor: Coop tänker sälja av Netto-butiker

Hon är moderator för Retaildagen

På nytt jobb
Trädgårdskedja får ny koncernchef

Går från gym till växter.

Så ska kontanterna värnas – nytt lagförslag

Ikea öppnar showroom i Köpenhamn

Öppningen blir startskottet för Ikeas intåg i Köpenhamn som även innefattar ett nytt varuhus på Kalvebod Brygge.

Lekia tar greppet om leksaksmarknaden: "Vi tror på den fysiska butiken"

Finansman ökar innehav i skohandlare

Till Lyko från finansbranschen

Paradiset med ny majoritetsägare

Nygammal ägare driver JC vidare

MQ kämpar med omställningen – kunderna sviker

Altor in som storägare i XXL

XL Bygg får ny huvudägare

Mestergruppen AS förvärvar majoriteten.

Nya dystra siffror: Så många jobb kan försvinna

XL-Bygg förvärvar Spillersboda Byggmarknad

Klart: Camilla Malmströms med ny ägare

Sportamore fick bråttom – öppnar en månad tidigare än planerat

På nytt jobb
Ska vässa Lindex kundupplevelse

Kliver in i en ny roll som creative director och har en bakgrund hos Monki och Björn Borg och är medgrundare till märket John Sterner.

På nytt jobb
Från Lantmännen till Bergendahls

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

Ny vd för Erikshjälpen Second Hand

Stockmann säger upp 150

Citycon säljer två köpcentrum

Klädkedjan ångar på – så mycket ökade försäljningen i maj

Löfbergs intar Lobbyn

På nytt jobb
Han blir ny vd för Woody-kedjan

Kontanterna fortsatt ohotade

Ytterligare H&M-kedja till Tmall

Oförändrat hos Clas Ohlson

På nytt jobb
Lämnar Ikea för Matsmart

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.289