23948sdkhjf

”Ju större företag, desto mindre vill de framstå”

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Blinks vd Tomas Conradi om vad som krävs av framtidens butiker.

Detaljhandeln står inför en monumental utmaning när verksamheten ska digitaliseras. Omstruktureringen ger fortfarande branschen stora skälvan. Förutsättningarna är dock olika för olika produktsegment.

Läs också: Ikea utser ny designchef

Tomas Conradi är vd för den stockholmsbaserade designbyrån Blink som bygger koncept för framtidens butiker. Han tror att till exempel böcker, standardiserade elektronikvaror och klädhandlare utan egna varumärken, går en fortsatt tuff framtid till mötes. Offentligt kritiserade företag som Hennes & Mauritz, H&M, med ett unikt eget sortiment, kan ha bättre förutsättningar.

– Alla vet att saker kommer att förändras men ingen vet hur det kommer att bli. Det är komplext, tar tid och är kostsamt. Företag som H&M har naturligtvis insett detta men det finns en inbyggd tröghet som gör att det tar tid, säger Tomas Conradi som spår att de verkliga förändringarna kommer att märkas först om fem till tio år.

Blink utvecklar butikskoncept för företag världen över. I arbetet märks många gemensamma branschöverskridande nämnare. Grundläggande är att butiksmiljön ska ha en visuell koppling till det som säljs, oavsett om butiken är fysisk eller digital.

I lösningen för HTH Kök ingår möjligheten att uppleva den nya köksinstallationen med hjälp av VR-teknik. Foto: Blink

Läs också: Så ska turisterna lockas till designbutikerna

Som i andra branscher är supertrenden just nu eko, lokalproducerat, småskalighet och hållbarhet. Produkter ska vara och se miljövänliga ut, och hålla länge. I butiksmiljöer manifesteras det i medvetna val av material, design och tekniker som ger ”rätt” slitet intryck. Bakom disken märks också ett ökat intresse för återanvändning och energibesparing. En trend är att ju större företag, desto mindre vill de framstå.

En ny billighetstrend, med produkter som är bra och samtidigt billiga, märks också ute i handeln. På internationellt fackspråk kallas ekvationen ”trade down to trade up”. Konceptet drivs framåt av globala aktörer som Ikea och HM.

– En smart mix av pris och kvalitet fortplantar sig internationellt. På dagligvarusidan är till exempel Lidl väldigt drivande, förklarar Tomas Conradi.

Slaget mellan e-handeln och den fysiska handeln fortsätter. Men allt som glimmar är inte digitalt.

– När den första digitala hypen kom satte alla in digitala skärmar i sina butiker. Man förstod inte att digitalt egentligen handlar om att förenkla för kunden. Så skärmarna är på väg ut igen. Det kommer att ta tid för den fysiska handeln att klura ut vad ”förenkling” egentligen innebär i det digitala landskapet.

En viktig utmaning för den fysiska handeln blir att öka möjligheterna för personalisering genom att till exempel utveckla bättre sorteringsverktyg. Kunden, hävdar Tomas Conradi, vill inte leta sig igenom ett helt varuhus bara för att få tag på en vanlig vit t-shirt. Då är det enklare att handla online.

Handeln måste också utveckla smartare lösningar för leverans och lagerhållning. Många av Blinks projekt handlar att skapa utrymmen för utlämningsställen för ”click & collect” – i butiker, som drive-in, på mellanlager eller externa lösningar.

Nederländska stormarknaden Albert Heijn har med hjälpa av Blink experimenterat med olika former av utlämningsställen. Foto: Blink

– Vilken lösning man än väljer så är alla med och betalar för kostnaderna i slutändan. Det är inte säkert att digitala verksamheter är så mycket effektivare och billigare att driva än fysiska butiker. Lagerhållning, serverhallar, plockare och transportörer kostar såklart också.

Tomas Conradi bubblar av idéer. Den framtida handeln, särskilt cityhandeln, kommer att bjuda på överraskningar som vi ännu inte kan överblicka, tror han.

– Jag tror på många nya butiksformat, kanske till och med på lagerlokaler i centrumlägen. Ur butiksdöden kommer det att uppstå nya typer av butiker som gör saker på ett helt annat sätt.

– Även om butiken i sig egentligen är en ålderdomlig uppfinning kommer fenomenet butiker att leva vidare. Människans sinnen består ju även i den digitala världen. Vissa behov av fysisk natur är fortsatt viktiga för specifika beslut, understryker Tomas Conradi.

Framtidens butiker måste enligt Tomas Conradi vara:

  • Enklare att handla i. Skapa bra parkeringsmöjligheter, hjälp kunden att snabbt hitta rätt produkter, smidigare leveranser.
  • Roligare att handla i. Bjud på upplevelser, till exempel smakprover och tester. Rätt butiksdesign förstärker intrycket.
  • Fördjupande. Butikerna ska var kunniga och skickliga på att lösa kundens problem.
  • En social arena och mötesplats. Bygg in ytor som torg, kaféer eller co-working space där kunderna kan mötas och inspirera varandra.
Mer om: Blink | design | Tomas Conradi
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Clas Ohlson förtätar butiksnätverket i Stockholm

Haglöfs stödjer global klimatstrejk – stänger butiker

På nytt jobb
Går till Butterick’s

Då öppnar underklädesjättens nya citybutik

På nytt jobb
Han blir vd för svenska McDonald's

”Vi är riktigt duktiga i mellanstora städer”

Nyhetsbrev

Nespresso byter läge och lanserar nytt butikskoncept

Arkiv

Åhléns nyinviger i Falun

På nytt jobb
Han ska leda Coops nya Digital-enhet

1

Stort svenskt intresse för obemannade Moby Mart

Dansk modekedja till Sverige

Multibrandkonceptet omfattar drygt 20 butiker och butiken i Malmö blir den första utanför Danmark.

Lämnar XL-Bygg för konkurrent

Nu vill regeringen införa skatt på plastbärkassar

Kinnevik säljer i Zalando

På nytt jobb
Trio ska sköta ruljansen i och omkring Mood

Dagligvaruindex: Augusti stark månad

Byter läge efter 25 år

På nytt jobb
Får nytt jobb hos Boozt

Sökandet efter ny vd till Gina Tricot pågår

Brothers nyöppnar butik efter konkurs

Kungsängen testar också pop up-koncept

Här är Ica-handlaren som satsar på skotrar

Nordligaste Byggmaxbutiken

"Tillväxten i den fysiska handeln är en brännhet fråga"

Optimistiskt i dagligvaruhandeln – pessimistiskt inom sällanköpshandeln

Ökad försäljning för H&M

Hållbarhetsaktör öppnar i Mood

Här stänger G-Star Raw

Ska garantera Lindex säkerhet

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Gamestop stänger 180 till 200 butiker

Digital Ica-handlare talar på Retaildagen

Förbättrat Kappahl

Amazon under lupp för konkurrensbrott även i USA

Coop lägger ned anrik kosmetikbutik

Se alla Företagens egna nyheter

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.153