23948sdkhjf

”Ju större företag, desto mindre vill de framstå”

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Blinks vd Tomas Conradi om vad som krävs av framtidens butiker.

Detaljhandeln står inför en monumental utmaning när verksamheten ska digitaliseras. Omstruktureringen ger fortfarande branschen stora skälvan. Förutsättningarna är dock olika för olika produktsegment.

Tomas Conradi är vd för den stockholmsbaserade designbyrån Blink som bygger koncept för framtidens butiker. Han tror att till exempel böcker, standardiserade elektronikvaror och klädhandlare utan egna varumärken, går en fortsatt tuff framtid till mötes. Offentligt kritiserade företag som Hennes & Mauritz, H&M, med ett unikt eget sortiment, kan ha bättre förutsättningar.

– Alla vet att saker kommer att förändras men ingen vet hur det kommer att bli. Det är komplext, tar tid och är kostsamt. Företag som H&M har naturligtvis insett detta men det finns en inbyggd tröghet som gör att det tar tid, säger Tomas Conradi som spår att de verkliga förändringarna kommer att märkas först om fem till tio år.

Blink utvecklar butikskoncept för företag världen över. I arbetet märks många gemensamma branschöverskridande nämnare. Grundläggande är att butiksmiljön ska ha en visuell koppling till det som säljs, oavsett om butiken är fysisk eller digital.

I lösningen för HTH Kök ingår möjligheten att uppleva den nya köksinstallationen med hjälp av VR-teknik. Foto: Blink

Som i andra branscher är supertrenden just nu eko, lokalproducerat, småskalighet och hållbarhet. Produkter ska vara och se miljövänliga ut, och hålla länge. I butiksmiljöer manifesteras det i medvetna val av material, design och tekniker som ger ”rätt” slitet intryck. Bakom disken märks också ett ökat intresse för återanvändning och energibesparing. En trend är att ju större företag, desto mindre vill de framstå.

En ny billighetstrend, med produkter som är bra och samtidigt billiga, märks också ute i handeln. På internationellt fackspråk kallas ekvationen ”trade down to trade up”. Konceptet drivs framåt av globala aktörer som Ikea och HM.

– En smart mix av pris och kvalitet fortplantar sig internationellt. På dagligvarusidan är till exempel Lidl väldigt drivande, förklarar Tomas Conradi.

Slaget mellan e-handeln och den fysiska handeln fortsätter. Men allt som glimmar är inte digitalt.

– När den första digitala hypen kom satte alla in digitala skärmar i sina butiker. Man förstod inte att digitalt egentligen handlar om att förenkla för kunden. Så skärmarna är på väg ut igen. Det kommer att ta tid för den fysiska handeln att klura ut vad ”förenkling” egentligen innebär i det digitala landskapet.

En viktig utmaning för den fysiska handeln blir att öka möjligheterna för personalisering genom att till exempel utveckla bättre sorteringsverktyg. Kunden, hävdar Tomas Conradi, vill inte leta sig igenom ett helt varuhus bara för att få tag på en vanlig vit t-shirt. Då är det enklare att handla online.

Handeln måste också utveckla smartare lösningar för leverans och lagerhållning. Många av Blinks projekt handlar att skapa utrymmen för utlämningsställen för ”click & collect” – i butiker, som drive-in, på mellanlager eller externa lösningar.

Nederländska stormarknaden Albert Heijn har med hjälpa av Blink experimenterat med olika former av utlämningsställen. Foto: Blink

– Vilken lösning man än väljer så är alla med och betalar för kostnaderna i slutändan. Det är inte säkert att digitala verksamheter är så mycket effektivare och billigare att driva än fysiska butiker. Lagerhållning, serverhallar, plockare och transportörer kostar såklart också.

Tomas Conradi bubblar av idéer. Den framtida handeln, särskilt cityhandeln, kommer att bjuda på överraskningar som vi ännu inte kan överblicka, tror han.

– Jag tror på många nya butiksformat, kanske till och med på lagerlokaler i centrumlägen. Ur butiksdöden kommer det att uppstå nya typer av butiker som gör saker på ett helt annat sätt.

– Även om butiken i sig egentligen är en ålderdomlig uppfinning kommer fenomenet butiker att leva vidare. Människans sinnen består ju även i den digitala världen. Vissa behov av fysisk natur är fortsatt viktiga för specifika beslut, understryker Tomas Conradi.

Framtidens butiker måste enligt Tomas Conradi vara:

  • Enklare att handla i. Skapa bra parkeringsmöjligheter, hjälp kunden att snabbt hitta rätt produkter, smidigare leveranser.
  • Roligare att handla i. Bjud på upplevelser, till exempel smakprover och tester. Rätt butiksdesign förstärker intrycket.
  • Fördjupande. Butikerna ska var kunniga och skickliga på att lösa kundens problem.
  • En social arena och mötesplats. Bygg in ytor som torg, kaféer eller co-working space där kunderna kan mötas och inspirera varandra.
Mer om: Blink | design | Tomas Conradi
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Från Ikea till Itab

Ny era för Grand Parfymeri

Så ska skönhetsföretaget komma på rätt köl igen.

Ica-handlarens låt blir nytt album

JC ansöker om konkurs

I tisdags avbröts rekonstruktionen och på torsdagen ansökte bolaget om konkurs.

Fler mindre butiker för Elgiganten

& Other Stories öppnar Varuhuset

Nyhetsbrev

Jula in i finansbranschen

Arkiv

God start för Bygghemma

Påsken sänkte marsförsäljningen

Lyko växer på nätet – tar marknadsandelar inom hud- och hårvård

På nytt jobb
Hon är ny ordförande för Apoteket

På nytt jobb
Ska utveckla projekt hos RSD

Blir senior konsult och ska arbeta med strategisk rådgivning och utveckling av handelsplatser.

På nytt jobb
Nya chefer hos Indiska ska bidra med digital kompetens

Coop testar pop up-butik: ”Som en minimarket”

Fairtrade ökar kraftigt

På nytt jobb
Från HUI till Citycon

Convenience fortsätter växa

Stockmann sänker prognos – oförändrat för Lindex

Fortsatt positivt för Akademibokhandeln

Plantagen satsar på trädgårdstjänster – lanserar Trädgårdshjälpen

JC ansöker om att avsluta rekonstruktionen

Daniel Wellington ökar utdelningen

Fyra nya Byggmax-butiker på en dag

På nytt jobb
Lämnar Ikea för Orkla

Lokalbyte för Esprit

Så mycket ska Sportamore växa

Jula i god form

Bättre än väntat för Zalando – positiv vinstvarning

Lämnar Sealife för Improove

Hyvlade timmar i Norrköping återställda

Butikerna hyllar vårbudgeten

Picadeli fortsätter expandera

Krönika
Därför ökar mobilerna försäljningen i butik

Föreslås till Bygghemmas styrelse

Så sålde Clas Ohlson

Snart 50 butiker för bygghandelskedjan

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.202