23948sdkhjf

Handlarnas kamp mot teknikerna

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Forskare: Många handlare förstår fortfarande inte vad AI kan tillföra.

AI, Artificiell Intelligens, ställer stora krav på handel som precis påbörjat sin omnikanala resa. Men AI är mer än bara teknikentusiasternas våta dröm. Informationshanteringen lider fortfarande av barnsjukdomar.

Läs också: Personaliserade erbjudanden: Då kan det gå fel

Ända sedan 1980-talet, när maskininlärning började utvecklas till en miljardindustri, har det spåtts att ”maskinerna snart tar över”. När handeln 35 år senare börjat mobilisera sig för att hantera det digitala mötet är steget mellan vision och verklighet fortfarande stort.

– Om vi ska prata om var handeln i Sverige befinner sig i dag förväxlar vi lätt bilden av verkligheten med den som konsulter och tekniker visar upp. Några företag har kommit längre än andra men generellt skulle jag vilja säga att AI:n fortfarande befinner sig på en gimmicknivå i den fysiska handeln, säger, professor Ulf Johansson vid Centrum för handelsforskning, företagsekonomiska institutionen på Lunds universitet. 

Smarta robotar som kan göra smarta saker är bara en pytteliten del av all den artificiella intelligens som utvecklas. Den stora biten, påminner Ulf Johansson (bilden), är informationsinhämtningen som ska stötta inköparna och hjälpa handlarna att förutse kundernas köpmönster. Utvecklingen av lojalitetsklubbar är ett väletablerat AI-fenomen som funnits i handeln länge.

– Men det räcker inte. Teknikerna, som vet mest om tekniken, styr. Risken i många organisationer är att det blir lycksökarnas och teknikernas egen it-grej med fiffiga produktionsorienterade lösningar. Vad handlarna behöver är lösningar som tillför mer i kundmötet, säger Ulf Johansson och understryker att många handlare fortfarande inte förstår vad AI egentligen kan tillföra.

Läs också: Sila snacket med AI-teknikens hjälp

Därför ser Ulf Johansson att det finns många trögheter som måste lösas. Egentligen, tycker han, är AI den traditionella handelns motsats.

Lite bättre har det dock gått för e-handlarna som arbetat digitalt från första början. Om AI ska landa rätt måste kompetensen förbättras och lösningarna drivas inifrån och ut, utifrån handlarnas egna behov.

– Handlarna har redan skaffat sig en massa information som de inte vet hur de ska använda. När det mest avancerade är att Hemköp skickar ut sms med specialerbjudanden till nya potentiella kunder eller om du får ett rabatterbjudande på en hudkräm som du precis köpt tre dagar tidigare uppfattas det som spam, taskig algoritm och dålig marknadsföring för butiken.  

– I fallet med hudkrämen hade det naturligtvis varit smartare att försöka räkna ut hur länge en burk räcker och skicka ett erbjudande i tid inför nästa köp.

Läs också: Global Samsungdirektör: Mobil säkerhet har aldrig varit viktigare

Ulf Johansson tror att den digitala omställningen kommer att ta tid och att många bakslag väntar i den processen. Det tror även Stefan Larsson, jurist och docent i teknik och social förändring på Lunds Tekniska Högskola.

Att nörda runt robotar, tycker Stefan Larsson, är långt ifrån hela sanningen eftersom det mesta runt maskininlärning i handelssammanhang de facto handlar om datainhämtning som skapar relevans. Men i plattformssamhället står även tillitsfrågorna i fokus.

– Riktad marknadsföring upplevs som känslig. Användningen måste vara tillförlitlig och leva upp till sociala normer, transparens och ansvarstagande. Hur den interna datan hanteras blir en förtroendefråga som blir viktigare i takt med att AI tillåts guida och influera konsumenters köpresor, förklarar Stefan Larsson (bilden).

I spåren av digitalisering, personalisering och komplicerade etikfrågor väntar nya futuristiska butikskoncept. Obemannade butikslösningar som Amazon Go får ständigt nya efterföljare och Stefan Larsson ser att vi går mot mer individuell och dynamisk prissättning. I bräschen för detta går nätburna handlare som redan testat konceptet på försäljningen av bland annat flygresor.

Klart är också att konsumenterna delar med sig av mer data än de själva tror och att de digitala spåren är omfattande. Sant eller falskt skulle kunna vara att Mac-användare är beredda att betala mer för produkter och tjänster än Windows-användare.

– Det finns dock en eftersläpning i den fysiska handeln men bryggan till e-handeln minskar. Kan den fysiska handeln komma åt individuell relevans på kundernas villkor så finns det mycket att vinna. 

Mer om: AI | teknik
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

DEBATT
”Dags att omvärdera vad en butik är”

Peter Scherr på Popup Agency i en debattartikel om att butikslokaler bör ses som ytor för marknadsföring.

Böter för Bauhaus för skyltar utan bygglov

Årets julklapp om Elon får välja

På nytt jobb
Sportkedja med ny marknadschef

Hit flyttar Skapa glädje

Varumärkespris till hemelektronikkedjan

Nyhetsbrev

Flygplatsbutik för Newbie

Arkiv

MQ byter namn till Marqet

Samtliga 119 butiker ska göras om nästa år. Här kan du kika in i nya butiken.

Så mycket ökade Jysks e-handel i fjol

Det går bra för Walmart – jätten höjer prognosen

Matsatsning i Grosvenors köpcentrum

Vd:n om Marqet: Vi är medvetna om att vi har en resa att göra

Enligt Ingvar Larsson kommer det att bli en bättre helhetsupplevelse för kunden när MQ blilr Marqet.

Marimekko och Uniqlo i nytt samarbete

Ny e-plattform tynger Clas Ohlsons oktober

Lindex huvudägare i nytt underklädesmärke: ”Ska skapa tillväxtmöjligheter”

Rejäl tillväxt digitalt för Lexington company

Nike plockar bort sina produkter från Amazon

Två Stadium-öppningar samma dag i samma stad

Boozt skriver ned prognos

Här öppnar ÖoB nytt varuhus

Lågpriskedjans höjer etableringstempot i storstadsregionerna.

Nu fälls Jollyroom: "Sviker konsumenterna"

Så mycket väntas julhandeln öka – får skjuts av gynnsam kalender

Ökning med 3,0 procent jämfört med 0,1 procent i fjol.

Lyko får arbetsplatsutmärkelse

Ökning för Synsam:"Stort fokus på ögonhälsa"

Han förenar tre kedjor i en butik

Kinnevik drar sig ur tysk möbelsajt

Sålde för 41,7 miljoner på en dag – nytt rekord för Gekås

Sängtillverkare fortsätter satsa på fysiska butiker

På nytt jobb
Finanschef blir vd

Nu separeras RNB

Skönhet ökade mest i e-handeln

På nytt jobb
Köpcentrumjätte utser ny vd

Webhallens förra vd vill gamifiera handeln

Leveranser sänkte Zetadisplays omsättning

På nytt jobb
Ny på Jysk

På nytt jobb
Från Coop till Kronans apotek

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Sänd till en kollega

0.143