23948sdkhjf

Lyko ökar online

Hårvårds- och skönhetsbolaget Lykos omsättningen inom segmentet Online ökade med drygt 44 procent i det andra kvartalet.

Retailsegmentet låg mer i linje med motsvarande kvartal föregående år, upp 0,2 procent i jämförbara butiker.
Online står för 70 procent av Lykos totala omsättning som i kvartalet landade på 277 miljoner kronor.
"Glädjande är att vi lockar allt fler besökare och lyckas ta marknadsandelar inom Online samtidigt som värdet per köp fortsatt är högt i linje med tidigare", skriver vd Rickard Lyko i delårsrapporten.
Bruttovinstmarginalen minskade under kvartalet till 46,6 procent (50,0). Avvikelsen förklaras av segmentet Online som delvis haft breda kampanjer och delvis erhållit ersättningar från leverantörer i form av marknadsföringsbidrag som reducerar marknadsföringskostnaden.
Ytterligare en förklaring är att hudvårdsprodukter, med en något lägre marginal, visade en snabbare tillväxt än resterande produkter, uppger Lyko. Bolagets ebitda-resultat för det andra kvartalet uppgick till 17,5 miljoner kronor (-3,7) där drygt 10 miljoner förklaras av minskade övriga externa kostnader givet det nya regelverket i IFRS 16.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078